Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1885 (28. évfolyam, 1-52. szám)

1885-11-08 / 45. szám

torainkat is, még ha nem emlegettetik is ezek neve. A reformátió törte szét a szellemre rakott bilin­cseket, ez törte át az emberiség haladása elé ra­kott évezredes gátat, és ha mai napság az elme szikrái szabadon repkednek, ha ma az emberi ész akadály nélkül kutat, vizsgálhat, vizsgálhatja még az istenség mélységeit is, vagy ha neki úgy tet­szik kétségbe vonhatja a minden létező ős alap­jának, a per eminentiam létezőnek is a létezését, hát ez is a reformátió vívmánya, végeredményileg ez is a mindenszentek előestéjét juttatja eszünkbe. Jó, jó! de hát mégis miért nem hálásabb a mai kor a 16-ik század nagy reformátorai iránt? Vagy ha már ezektől elfordul is, miért fordul el Istentől, miért lesz annyira közömbössé, hideggé a nagy vallásos eszmék iránt ? Azok az egykor oly nagy hévvel vívott theologiai harcok fegyve­rei s vívmányai ma már mind a lomtárba ke­rülnek ? Hát az már így szokott lenni. Ez a világ forgásának a törvénye. Az emberek nem tudnak két urnák szolgálni. Lelkük vagy az isteniekre, az elméletiekre van kiválólag irányozva, és ekkor szellemi erejük legnagyobb részét az azon ré­giókban felmerülő kérdések boncolására fordítják, a mikor azután megszületnek a trinitáriusi, kris­tologiai, soteriologiai, adiaphoristikus, synergistikus s ezer más ilynemű harcok, a mely harcokban egyenlő zélussal küzd theologus és laikus, tudós és műveletlen, hadvezér és piaci határ, a mikor a levegő is valláselméleti kérdésekkel van sűrítve, de a mikor másfelől az előttünk fekvő anyaggal, ennek törvényeivel legfeljebb egy-két excentrikus tudós foglalkozik. Mikor azután az emberiség szel­leme ezen a téren teljesen kifejti az az idő szerint benne levő összes erőt, mikor az e nemű áram­lat tisztább vize már lefolyik, s már csak iszap, és salak marad hátra, akkor a szellem az ellen­tétes irányba sodortatik, gondolni sem szeret a lefolyt küzdelmekre, kedvessé lesz előtte csupán az, mi az anyagi világ körébe tartozik. Mig nem idő multán meg ettől az iránytól undorodik meg s amihoz fordul vissza. Hóditni és hóditni világokat, s élvezni a meghódított világrészek javait: ez volt két­ezer évvel ezelőtt az uralkodó nép jelszava, s né­hány századdal később az egykor harcias Róma Krisztus keresztje alá rakta le összes diadaljel­vényeit, az unoka elajándékozta, koldusoknak adta a fényes palotákat, melyekben ősei a világi harcok forradalmait pihenték s a világi örömöket élvezték ; elajándékozta, elég volt az unokának egy barlang, egy pálmafa árnyéka, vagy egy szűk cella, és nem kivánt az élettől más örömet, mint hogy az­­ égiekről elmélkedhessék. É­s elmélkedett a világ néhány száz évig, a midőn ismét az anyagiak lépnek előtérbe; a Krisz­tus kettős természete, és kettős akarata felett folyt vitákat a népvándorlási rablások s érzékies kicsapongások váltják fel. De nem örökre! Az előbb zsákmányt hajszoló germán, bűnbánatba merülten­ zarándokol a szent sírhoz, s a nő ne­met állatias szenvedély tárgyául tekintő barbár harcos, böjttől sápadt arccal imádkozik a szent szűz képe előtt. És ez így megy évezredről év­ezredre. Korunkban a szellemerők nagy része az anyag vizsgálására van irányozva, a nagy közön­ség a világi tudományok mezején feltűnő virágok, reformok iránt lelkesül, figyelmével, tapsaival ezek hőseit jutalmazza, de a másik leányzó sem halt meg, csak aluszik. Majd felébred s akkor még a vallás-erkölcsi élet körében teend az emberiség oly bámulatos haladást, min­t most a természet­tudományok körében. A nagy vallásreformátorok alakjai most némileg háttérbe szorulnak, de eljő az idő, a­midőn a világ ismét feléjük, s az ő munkájukat tovább fejlesztők felé fordul. Csak­hogy ez az idő nem magától jő el. Szükség volt és szükség lesz mindenkor a pusz­tába kiáltó szóra, a Megváltó előfutáraira. Azért a világ ám hadd fusson a mai kor divatos bál­ványai után, mi egyébkor is, de kivált a feltű­nőbb események emléknapjain keressük fel a mi reformátorainkat, elevenítsük fel szerény egyházi körünkben azok áldásdús működésének emlékét, ez emlékek mellett felmelegedve, merítsünk lel­kesedést azok nagy munkájának a nekünk ada­tott talentumok mértéke szerint, s a számunkra kijelölt munka körben való folytatására, nem ké­telkedvén, hogy a nép megismerendi ismét az ő Istenét, visszatérend az ő Urához s leend idő, mi­dőn a közfigyelem s a nagy szellemi erők tevé­kenysége ismét a valláserkölcsi élet fejlesztésére fog irányoztatni. Farkas József: Három ünnep, Az elmúlt héten három ünnep volt. Október utolsó napján a reformátio ünnepe; a következő hónap két első napján a minden szentek ünnepe s a halottak napja. Mint protestánsoknak tudnunk kell, hogy a mi ünnepünk tőlünk mit kiván, de meg az előzékenység a vendégnek adja az el­sőbbséget s igy a két utóbbi ünnepnappal fog­lalkozzunk tüzetesebben. Megérdemli a fáradságot, miután úgy a minden szentek, mint a halottak napja nevezetes két kath. ünnep. A két ünnep következő viszonyban áll egy­máshoz : A gyarló földi vándor könyörgéseket intéz minden szentekhez, kik neki közbenjárói az

Next