Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1891 (34. évfolyam, 1-52. szám)

1891-11-08 / 45. szám

Harmincnegyedik évfolyam. szi PROTESTÁNS Budapest, 1891. november 8. EGYHÁZI ÉS ISKOLAI LAP. SZERKESZTŐSÉG és KIADÓ-HIVATAL: El­ő­f­i­z­é­s­i ára: Félévre 4 frt 50 kr., ^ MÍ Előfizethetni minden kir. postahivatali $­­|ii^^fflH|,­.yóhivatalban. Egyes IX. ker. Pipa-utca 23. szám, TARTAT­OM : Vezércikk. Az Erdélyivel való unió kérdésébe­dalia, Az egyházi adó kivetése és beszedése. Görn­ t­­ A dunántúli egyházkerület specialitásai. Contra scriba protestáns egyház jubiláris ünnepe. — Az urbanovce Adakozás. —• Hirdetés. Hirdetések dija: Egész oldal 16 írt, féloldal 8 frt, negyed oldal 4 frt, nyolczad oldal 2 frt. — Bé­lyegdíj külön 30 kr. •­­képesités kérdéséhez. Antal Gábor. — S­y­n­o­­h­­y. Evang. református tanár. Figyelő. — Tárca. Hunátusok egyetemes konventje. M. L. — A két­­igmond. — Irodalom. — Különfélék. — Az Erdélylyel való unió kérdéséhez. E Lap I. évi 37-ik számában ((Szerkesztő­ség)) aláírással egy programmszerű cikket bocsá­tottunk közre. Tettük ezt részint azért, mert a zsinati előmunkálatok némely propositiója előttünk helytelennek és sérelmesnek tetszik; részint azért, hogy mint független egyházi sajtó­közeg önkényt támogató olvasó­közönségünk előtt színt valljunk a fen forgó nagy kérdésekben. «A mi zsinati programmunk­­­ban lehető­leg minden lényeges kérdésre kiterjeszkedve, az Erdél­lyel való egyházi unióval is foglalkoz­tunk, ha nem is részletesen, de behatóbban, mint bármely más kérdéssel. Pro­grammunk főtétele J­o e mondatban volt kifejezve : ((Sürgetjük az er­délyrészi egyházkerülettel a teljes reális unió fo­kozatos életbeléptetését)); elvileg azon vis­szás helyzet indokából, hogy «míg Erdély a többi négy egyházkerületnek mindenben törvényhozó és legfőbb intézkedő egyik factora, addig a többi négy kerület Erdély ügyeibe csak azon ponto­kon szólhat bele, melyeket a «souveráin»-nek deklarált erdélyi kerületi gyűlés és a­­­ törvény­könyvének keresztelt erdélyrészi rendszabályok megengedni kegyeskednek)); praktikus indokaink közül főként arra mutatva rá, hogy «a régi Magyarország és régi Erdély)) egyesülése «nem is unió, hanem confoederatió)), valóságos ((ve­gyes házasság)), melyből «egy csomó korcsszü­lött nyomorította meg az egyetemes egyházat.)) A jövő feladatját pedig ezen szavakkal kör­von­a­laztuk: «Vagy legyünk mindenben egyenjogú és egyenlő kötelességeket teljesítő, egy törvény alatt élő testvérek, de akkor tessék az egy test­vérnek különállása és specialitásai fokozatos megszüntetésével magát a többi négy testvér­hez alkalmazni ; vagy ha Erdély teljességgel ne i­­ye­z­d­hetik velünk minden lényeges dologban közös elvi alapra, akkor szűnjék meg a közös konventen és egyetemes közegyház ügyeibe beleszólni.)) Aztán zsinaton a így vé­geztük: Mi (creális uniót kívánunk Erdél­lyel, fokozatos életbeléptetési záradékkal az egyházi törvényben.)) E világos és határozott nyilatkozatunkat, mely a független gondolkozású és presbyteria­nus elemek körében Királyhágón innen és túl nagy tetszéssel találkozott, alaposan félre­értette, sőt a mint látszik, félre magyarázta dr. Kolozs­vári Sándor erdélyi igazgató-tanácsos ur, ki programmunk ellen három számra terjedő vezér­cikket irt a kolozsvári­a c Protestáns Közlönyébe (39. 42. és 43. sz.). E cikksorozat az erdélyi unió ellen%ányzott ( rideg, kíméletlen támadásnak­­ nevezi program­munkát; hibáztatja benne azt, hogy «a magyar és erdélyrészi egyesült re­formátus egyház alkotmányos szervezetében a zsinat-dresbyteri elvet állítja föl­; hoszszasan lec­. Vi­tt bennünket azon tudatlanságunkért, hogy ^alkotmányunk alapelveit .;")) hit­tani örök igazságokra a nagy merész­i horrendum­i, még zsinat-presbyteri elvekre ig­yünk fektetni; végül pedig azon is merész­,rideg al­ternatívát­­ olvassa ki programmunkból, hogy annak contjában áll az erdélyi egyházkerület, melyet az összeülendő zsinatnak a többi magyar egyházkerületekkel vagy realiter uniálni, vagy pedi mint akadályt „félre­tolnia" kell. Ismé­tel­jük: vazeális unió vagy félretolás.» így fotografál bennünket a nagy tekintélyű igazgató-tanácsos ur, ügyes kezekkel, de hamis világítással, erdélyi atyánkfia előtt, kik pro­grammunkat eredeti szövegezésében nem ismerik. Már csak ezért is nyilatkoznunk igen kell e kérdésben. Azután a dr. Kolozsvári ur cik-

Next