Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1894 (37. évfolyam, 1-52. szám)

1894-11-01 / 44. szám

menjen, ott ellenségei vannak. »És ha annyi ördög volna Wormsban, mint a­mennyi zsindely a háztetőkön, nem mennék-e el?« A szabadság harsonája zendül meg az emberiség füleiben, mikor kijelenti : »Győzzetek meg okokkal, mert én sem pápáknak, sem zsinatoknak nem hiszekec. A szabadság lelke hatja át követőit, mikor Speyer­ban protestálnak az ellen, hogy nekik vallás dol­gában bárki is parancsolgasson. A mi vallásunk a szabadság vallása ! Nincs benne kiváltságos papi rend, az isteni kegyelem letéteményese, mely gyámkodásával vezessen az üdvösség kiszabott útján. Mindnyájan királyi papság vagyunk. Nincs más közvetítő Isten és ember között, csak a Jézus Krisztus. Szabadok vagyunk, de nem féktelenek. Van hitünknek sza­bályozója, a Szentírás, csakhogy ezt szabad szem­mel nézzük és nem pápaszemen. Ám a reformáció éltető eszméje a szabadság és pedig első­sorban a vallásszabadság, de ha az emberi lélek egy irányban szabaddá lesz, nem tűr többé korlátokat más irányban sem. Ha a vélemény nyilvánítása szabad a szent tudományban, kicsoda korlátozhatná azt a világi tudomány terén. Luther az emberiségnek, ama nagy rabnak megadá a vallásszabadságot s ezáltal úgy tett, mint a ki a fogolynak egyik kezéről leveszi a vasat. Ne félj lesz ereje és lesz akarata, hogy többi bilincseit maga törje össze. A reformációnak nagy része van abban, hogy szabadság következik a tudomány terén is. Volt-e a középkorban tudományos szabad­ság? Oh nem, ezt az időt a tekintélyek korának lehet neveznünk. A tudomány nem más, mint a theologiának, az egyháznak rabszolgája. Szabad okoskodnod, kutatnod, de az eredménynek nem szabad ellenkezésben lenni az egyház tanaival. Te Galilei foglalkozhatol csillagászati s mennyiség­tani tanulmányokkal, de mikor felfedezed, hogy a föld gömbölyű és a nap körül mozog, ezt visszavonatják veled, mert az egyház mást tanít. Mintha bizony az igazság megszűnnék igazság lenni, ha visszavonják s a nap nem ragyogna többé, mert valaki behunyja szemeit, hogy ne lássa azt. Olyanformán vannak a középkor tu­dósai, mint az a madár, melynek szárnyait lenyír­ják s azután azt mondják neki : menj, repülj szabadon. De ím, megnőnek a rab madár tollai. Az újkor meghozza a szabadságot a tudománynak is. A reformációval egy időben kezdődik az újkori bölcselet, melynek sarkalatos elve, hogy a tudo­mányban nincs tekintély. Az emberi észnek joga, sőt kötelessége ké­telkedni mindenben, a­mit józan okokkal előtte be nem bizonyítanak. Most már nem azon töp­renkedik a tudomány, milyen furfanggal bizo­nyítson be valamely életbe adott tételt. Most már maga keresi az igazságot. S nézd ! A sza­badság éltető ereje mily bámulatos virágzásnak indítja a tudomány minden ágát. A középkor tudománya kis mustármag, az újkoré hatalmas élőfa, mely gyökereit mélyre bocsátja, ágait ég felé terjeszti. És ezt a fát a reformáció segíté nagyra növelni. Ez szabadítá fel bilincseiből az »Igét«, a gondolatot, a szót. Lutherünk nem oly egy­háznak apostola, melyet mint Mohammedet, erő­vel, tűzzel, vassal, lehessen terjeszteni. A protestantizmus fegyverei a templom, az iskola, a könyv. Nem­ legyőzni, hanem meggyőzni az ellen­séget, ez a protestáns hadi­ művészet. Ezért van, hogy a reformáció, a­merre csak eljut, mindenütt virágzásnak indítja az irodalmat, műveltséget. Maga Luther korának és nemzetének egyik legnagyobb írója. Bibliafordítása által megte­remti az új német irodalmi nyelvet, énekeivel elsőrangú költőként tündököl, prózai iratai által méltóvá leszen arra, hogy mint hű munkatársát, a szelíd Melanchtont, őt is Németország tanító­jának nevezzük. Méltán mondja Schiller : »Soha és senki egy irodalomért annyit nem tett, mint Luther a németértéc. És van-e francia ember, legyen az a legbigottabb katholikus, a­ki lemon­dana arról a fényről, dicsőségről, melyet Kálvin »Keresztyén tanításarc, biblia-kommentárja és Ma­rót Kelemen zsoltárai a francia irodalomra de­rítenek? Hazánkban is mily bámulatosan fellendül az irodalom a reformáció elterjedésével? Kell-e ezt művelt magyar ember előtt bizonyítgatni ? Mily rohamosan terjed a műveltség a nemzet minden rétegeiben. A legkisebb falu is a templom mellé iskolát állít. Rövid néhány évtized alatt 130 pro­testáns középiskolát s 30 könyvnyomtató inté­zetet teremt ez az evangéliumi renaissance. S ma is a tudományban, műveltségben, mily magasan áll a protestáns világ? Ki vonná két­ségbe, hogy a tudományos hegemónia ma a pro­testáns Német- és Angolországnál van? S a mű­veltség mennyire áthatja a protestáns nép egész tömegét. Ha a nyolc éven felül levő lakosságot te­kintjük, s azt keressük, hány százalék tud abból írni és olvasni, azt látjuk, hogy ezen a téren legelől állanak a protestáns, azután következnek a katholikus, legvégül jönnek a görög keleti or­szágok. A három skandináv királyságban a la­kosság negyed százaléka az, mely írni, olvasni nem tud, Németországban és Svájcban egy szá­zalék, Hollandiában négy, Angliában hat százalék.

Next