Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1894 (37. évfolyam, 1-52. szám)

1894-11-08 / 45. szám

PROTESTÁNS Szerkesztőség: IX. kerület, Pista­ utca 23. szám, hová a kéziratok cím­zendők. Kindtf-h­ivatal : Hornyánszki­ Viktor könyvkereskedése (Akadémia bérháza), hová az előfiz. és hirdet, díjak intézendők. Felelős szerkesztő és laptulajdonos SZŐTS FARKAS. Kiadja: HORNYÁNSZKY VIKTOR. Megjelenik minden csütörtökön. Előfizetési ára : Félévre: 4 frt 50 kr ; egész évre : 9 frt. Egyes szám ára 90 Jer. EGYHÁZI ÉS ISKOLAI LAP. Az egyházi értekezletek hivatásáról. Részlet a dunamelléki értekezleten, okt. 30-án tartott felolvasásból. Az értekezleteken megbeszélendő, a­ társada­lomban lehetőleg megkezdendő hitápolásnak és hitfejlesztésnek egyik legfontosabb mezeje a csa­lád, melynek keresztyén szelleme, vallás-erkölcsi ereje újabb időben, fájdalom, nagyon meglany­hult. E téren a belmisszió tudománya s az erő­sebb keresztyén népek tapasztalata a házi ájta­tosság, a bibliaolvasás, a házi isteni tiszteletek gya­korlását ajánlja. A régi magyar kálvinisták, a mi zsoltáros és bibliás elődeink így tettek, napon­ként éltek az Isten igéjével s ebből hitök nagy erőt merített; s a bibliás baptistáknak és naza­rénusoknak hódító, terjeszkedő erejük első­sor­ban szintén ebből az erőforrásból fakad. Minden esetre méltó tárgy arra, hogy az egyházi érte­kezletek behatólag foglalkozzanak vele s ezt a régi jó protestáns szokást a családokban okkal­móddal visszaállítani törekedjenek. Talán még fontosabb munka vár értekezle­teinkre a vallás­tanítás és vallásos nevelés terén. Iskoláink a legújabb korban berendezés, felsze­relés, egészségügy és didaktika tekintetében sokat fejlődtek, nagyot haladtak. De a nevelés, különö­sen a vallás-erkölcsi nevelés szempontjából a modern iskolák távolról sem kielégítők. Nép- és közép-, sőt néha főiskoláink is az egyháznak kopár veteményes kertjei s az evangéliumi ker. szellem­nek kialvó tűzhelyeivé kezdenek válni. Iskoláink evangéliumi íze, színe, szelleme nagyon meg­gyengült ; növendékeiket hitközönyös, sivár lé­lekkel, legjobb esetben igen-igen gyarló vallásos erővel bocsátják ki. — E napról-napra növekvő bajon gyökeresen segítenünk kell, ha elsorvadni nem akarunk. Evang­éli­zálnunk kell az iskolát, több vallásos szellemet, erőteljesebb hitet kell beléjük vinnünk belterjesebb vallástanítás és gondosabb evangéliumi nevelés által. Revideáljuk vallás­tanítási kézikönyveinket, a vallástanítás módsze­rét vessük gyökeres reform alá, vallástanáraink képzésére, javadalmazására fordítsunk több gon­dot s a vallástalanság apostolait ne fogadjuk fel s ne tűrjük meg iskoláinkban. Az egyházi tanító és tanár, ha­nem katekheta is, bírjon olyan lelkülettel, mely ne csak ne gátolja, de egyenesen akarja is, tudja is fejleszteni és erő­síteni a tanuló ifjúság keresztyén vallás-erkölcsi érzületét. Sok és nagy munka vár e tekintet­ben is az egyházi értekezletekre, hogy a vallá­sos nevelés a maga különböző ágaiban intenzí­vebbé váljék. Csak épen megemlítek egynehányat. Saját elemi és középiskoláinkban pozitívebb ke­resztyén szellem ébresztése ; a nem saját isko­láinkba járó nép-, közép- és szakiskolai növen­dékek vallástanítása, az ismétlő iskolások kate­kizálása, az iparos tanulók és iparos ifjak vallásos nevelése, a vasárnapi bibliai iskolák szervezése, a felnőttek katekizálása a templomban, a gyer­mekek és ifjak számára külön gyermek- és ifjú­sági isteni tiszteletek szervezése, a konfirmációra való előkészítés gondosabb végzése és a konfir­mációs szertartás ünnepélyesebbé tétele stb.: mind oly fontos mozzanatai a vallás-erkölcsi nevelés­nek, melyeket a hatályosabbá teendő belmissziói tevékenységnek egyenként és egyetemlegesen ki­váló gondjai közé kell felvennie. És szóljak-e a leendő tanítók, tanárok és lelkészek nevelésének és képzésének a változott viszonyok által sür­gősen követelt olyan irányban való reformjáról, hogy az egyház belső életének eme hivatásszerű nevelői és irányzói a fokozott igényeknek meg­felelhessenek, a halaszthatlanná vált belmissziói tevékenység képzett és lelkes apostolai lehesse­nek ? ! A jövő egyházának, mely per eminentiam a belmisszió és evangélizáció egyháza lészen, elsőrendű szüksége, mondhatnám életfeltétele az, hogy apostoli buzgóságú, ernyedetlen tevékeny­ségű munkavezetői legyenek ne csak az iskolá­ban és a templomban, hanem a társadalomban is. A hitápolás nevelési ágai közül utoljára

Next