Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1902 (45. évfolyam, 1-52. szám)

1902-01-05 / 1. szám

i EGYHÁZI ÉS ISKOLAI LAP. VIII., Csepreghy-utcza­ 4. szám, a­hová a kéziratok, az előfizetési pénzek, hirdetési díjak stb. intézendők. Felelős szerkesztő és laptulajdonos: SZŐTS FARKAS. Kiadja: SZŐTS FARKAS. Előfizetési ára: Félévre: 9 kor., egész évre: 18 korona. Egyes szám ára 40 fillér. Szerkesztőség és kiadóhivatal: Megjelenik minden vasárnap. TARTALOM. Vezércikk. Feladataink az új esztendőben. Szőts Farkas. — A magyar protestantizmus jövője. Bernáth István. — Tárcza: Evangéliumi miszticzizmus. B. Pap István. — Könyvismertetés. Jancsó Sándor: Egyházi beszédek. Hamar István. — Belföld. Az új énekeskönyvről. Lénárd István. — Külföld. Külföldi Szemle. Dr. Szlávik Mátyás. — Irodalom. — Egyház. — Iskola. — Egyesület. — Gyászrovat. — Különfélék. — Szerkesztői üzenetek. — Hirdetések. Az előfizetések megújítására és új előfi­zetők gyűjtésére tisztelettel és bizalommal ké­rem e lap olvasóit Az előfizetés ára egész évre 18, félévre 9 korona; 3. és 4. osztályú lelkészeknek és a tanítóknak 12, illetve 6 korona. Az előfizetési díjak a kiadóhivatal új czí­mére (VIII., Csepreghy­ utcza 4.) küldendők. Feladataink az újesztendőben, Isten nevében zártuk az óesztendőt, az Ő nevében kezdjük az újat. Kérjük az ő nagy ke­gyelmét, hogy adjon áldást ez újévben egyhá­zunkra és hazánkra, olvasóinkra és Lapunkra. Az Atyának kegyelme, a Fiúnak szeretete és a Szentlélek közössége legyen mindnyájunkkal!... Miként a múltban, úgy a folyó esztendőben is kettőzött önvédelem és fokozott önerősítés magyar protestantizmus első és legfőbb feladata. a Önvédelem alatt az evangéliumi keresztyén hit és a protestáns egyház belső és külső megvé­dését értem; önerösítés alatt a bel- és külterjes vallás- és egyház­építést. Nagy okom van hitünk és egyházunk védelmét és erősítését így előtérbe állítani. A­mily bizonyos, hogy hála Istennek, Magyarországon nincs se véres, se erőszakos vallás- és egyház­üldözés, ép oly hogy a törvényesen bevett vallások kétségtelen, »tökéletes« jogegyenlősége és »teljes« viszonossága sok tekintetben csak a törvénykönyvben van meg­írva, de az életben, a gyakorlatban nagyon más világ van. Az uralkodó egyház kiváltságolt nyo­mása politikailag és jogilag, anyagilag és­ társa­dalmilag tűrhetetlenül rá nehezedik a kisebb keresztyén egyházakra és különösen a protes­táns egyházakra, a melyeket a római egyház terminológiája s ennek nyomán a politikai és hirlapi nyelvszokás még »egyházcc-nak sem ismer el, egyszerűen csak a »felekezet« kicsinylő jelző­jével nevez ; a, melyeknek egyháztestületi jogán maga a vallásügyi minisztérium is csak a minap érzékeny csorbát ejtett az erdélyi római kath. püspöknek »erdélyi püspök«-ké előléptetésével, a mi a kánonjog nyelvén és magyarul is azt jelenti, hogy Erdélyben csak a római katholikus püspök a valódi püspök, a református, lutheránus stb. püspökök­ nem valódi püspökök. — Már csak az ilyen »csekélység«-ek miatt is szükség van a fokozott éberségre és védelemre , nem is említve azt a sok közjogi, vagyoni, társadalmi, iskolapolitikai stb. »csekélységek-et, a­melyek együttvéve a valóságban olyan »tűrt vallás« félére degradálják a magyar protestantizmust. De a fokozott védelmet még inkább sür­geti a prot. egyházak jelenkori erkölcsi hely­zete. A­ki nyitott szemmel néz és lát, az látja azt is, hogy a magyar­­ protestantizmus hazánkban két tűz közé szoríttatott. Egyfelől a felekezeti türelmetlenség és vallási izgatás lángja égett, másfelől a vallástalanság és erkölcstelenség tüze perzseli. Azt a vakhit, ezt a hitetlenség, azt a fekete, ezt a vörös internaczionalizmus kohójából szítják, tüzelik, s mindkettőt külföldről importál­ták a modern honboldogítók. A felekezeteskedő vakhit az ultramontanizmus egyháztársadalmi s a néppártiság politikai bástyáiból ádáz gyűlölet­tel ostromolja az evangéliumi protestantizmust; a hitetlenség pedig, részint az ál-műveltség állító­lagos magaslatairól, részint a félrevezetett néplé­lek materialista szoczializmusában küzd a Krisztus keresztyénsége ellen. A vakhit és a hitetlenség eme kereszttüzébe fogott protestantizmusra ma­napság valóságos Nehémiási munka vár: egyik kézzel védekezni a vallás ama két téves irány-

Next