Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1910 (53. évfolyam, 1-52. szám)

1910-05-08 / 19. szám

modott, tudjátok akaratomat, mely szerint ügyét nyilvános­ság nélkül kell megvizsgálnotok s hogy testvéreink közül még a gyarlóbbaktól sem kell megtagadni elsőbben a lelki gondviselést, azután a kiméletességet s végül a kegyelmet, s legkivált azoktól, a kik atyai feddés és intés után az addig követett rossz útról visszatérnek s jóba foglalják magokat. így kell bánni Szegedivel is, hogy tévedéséért kegyelmet nyerjen; de csak akkor, ha el­távolítja magától azt a nőt, a kivel együtt hitét elhagyta s a római anyaszentegyház és a szent zsinatok végzései ellen vétkezett és ha nyilvánosan fogadást tesz, hogy ezután a maga hajlékában olyanokkal együtt nem lakik, a­kik gyanúba vehetők; ha pedig különben cselekednék, szigorú ítélet szerint vegye el bűnének büntetését."­ Mi lett a sorsa ? A levél nyomán ítélve: kegyelmet nyert e, vagy mint bűnös a másik tábor részéről bör­tönnel büntettetett s a börtön falai között aludott ki élete mécsvilága . .. nem tudjuk. Neve ez időponton túl nem említtetik. A lelkes papnak kétségkívül nagy érdeme énekgyűjteménye, mely a legrégibb teljes himnuszgyűj­temény a reformáczió korából. Köszönet az akadémiai irodalomtörténeti bizottságnak, hogy facsimil alakban kiadta. Az énekeskönyv első felében 40 zsoltárt foglal magában, melyek több vagy kevesebb szabadsággal a zsoltárok bibliai alakja nyomán készültek. A zsoltárgyűj­teménynek ezt adja czímül: A psalmusokból való Isteni dicséretek. Ezek közül némelyik (XII. zsolt.) két, sőt há­rom (II. zsolt.) alakban van közölve. Az énekek száma 91. Ezek különböző alkalmakra való énekek. Tartalmukat tekintve következőleg csopor­tosíthatók. Karácsonyiak 1—11. számúak. Húsvétiak 12—19, áldozó-csütörtökiek 21—22, pünkösdiek 23—26, úrvacsoraiak 24—33, bűnbánó énekek 37, 88—99 ; közönséges énekek 50—66 és 77—79, 84—87 számúak ; vasárnap délutániak 34—35, hazafias tárgyúak 44—49, 67—91. „Bálványimádók ellen való könyörgések" 38-44, 75. Hálaadók 20, 76, 80, 81. (A 76. számú specziális alkalmi jellegű. Szegedi Kis István éneke, a tömlöczből kiszabadulás emlékére szerzette.) Halotti énekek 68—73. Betegségből meggyógyuláskor a 74. ének. Panaszos ének a 82. számú. (Szintén alkalmi Batthyányi Orbán szerzette betegségben Gyulafehérvárban 1547-ben). Vigasztaló ének a 83. számú. (Folyt. köv.) Barla Jenő. KÖNYVISMERTETÉS. Tehetség és iskola. A szellemi tehetség fokának és irányannak figyelembe vétele az oktatásban. írta dr. Dóczy Jenő. Budapest, 1910. Ifj. Nagel Ottó könyvkereskedése. A hazai nevelés- és oktatásügy meleg szeretetéből fakadt kötetet mutatunk be. írója nem tartozik a gyakor­i Szilády Á. Id. tanaim, a facsimil-kiadás függelékében XI. 1. tati pedagógusok közé és közoktatásunk nagy kérdé­seit mégis erősen gyakorlati érzékkel fejtegeti. Mai pedagógiai felfogásunk a szoczialitás és indi­vidualitás egyensúlyát iparkodik elérni. Ebből önként következik, hogy a modern pedagógia az egyéni különb­ségeket és főként a tehetség fokát és irányát illő figye­lemben iparkodik részesíteni. Dr. Dóczy meggyőződése szerint, a család nem képes helyesen individualizálni, erre inkább az iskola alkalmas. S a tanulmány azt akarja megmutatni, hogy az egyéniség kifejlesztése hogyan érhető el az oktatásban. Bevezetésül a tehetség típusainak pszichológiai le­írásával és a tehetség különbségeinek fiziológiai magya­rázatával foglalkozik. Ismerteti az átöröklés törvényét és a miliernek, a környezetnek a hatását a tehetség örök­lött dispozícziójára. Sorra mutatja, hogy igenis, a neve­lésnek jelentős szerep juthat a tehetség különböző fajai­val szemben. Az oktatásnak módjában áll folytonos gyakorlás által az agykéreg alakulására, a képzettár­sítások, a szellemi működések irányára befolyást gyako­rolni a serdülő korban. De oktalan eljárás volna a ne­velő részéről, ha mit sem törődve az adott dispozíczióval, a növendéket egyéni hajlamaival ellentétes irányba akarná terelni. A természetes út az, hogy minden egy­oldalúságot elkerülve, a született tehetségek kiképzésére kell törekedni. Avégből, hogy az iskola megfelelhessen vázolt fel­adatának, reformokra van szükség. A tanulmányban kívánt reformok három fő szempont körül csoportosíthatók. 1. Az iskolának alkalmazkodnia kell a tanuló lelki fejlődésének fokozataihoz. E mellett tekintetbe kell ven­nie magyar ifjúságunk faji vonásait. Tekintetbe kell venni a gyermek érdeklődésének motívumait. Az okta­tásnak ezen az alapon kell felépülnie, úgy az ismeret­anyag megválasztását, minőségét és mennyiségét, mint az alkalmazott módszert illetőleg. Másik fogyatkozása iskoláinknak, hogy nincs sajátos, faji vonásuk. Ha egyéni nevelést akarunk adni, ezt a feladatot csak úgy old­hatjuk meg, ha az iskola először is az ifjúság közös alaptdajdonlágjainak felel meg. Ha iskolázásunk a ma­gyar ifjúság nagy átlagának érdeklődés-motívumain épü­l fel, úgy az egyesek eltérő hajlamai sokkal könnyebben figyelembe vehetők. Újabb elemi iskoláztatásunk már számolt is ezzel a fontos körülménnyel. 2. Nagy szükség van hivatását szerető és peda­gógiailag is képzett tanítókarra. Tanító- és tanárkarunk, a szakképzettséget illetőleg, nem hagyna kívánni valót, de annál jobban hiányzik az ambiczió és a pedagógiai tudás. Pedig lélektani képzettség nélkül a nevelő leg­följebb csak ügyes mesterember. A tanulmány részletesen foglalkozik a lélektani ismeretek fontosságával s a kí­sérleti pedagógia hasznával. Szükséges, hogy az iskola és a szülői ház is belsőbb viszonyba jöjjenek egymással. Az így nyert adatokat az iskola kiegészíti és a növendék nem lesz többé egyszerű numerus, hanem külön egyé-

Next