Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1910 (53. évfolyam, 1-52. szám)

1910-05-08 / 19. szám

niség. Annak a szomorú jelenségnek, hogy kevés a hivatását szerető pedagógus, mélyebb indító oka van. Igaz, a­mit a történelmi materializmus tanít: minden nemzetnek olyan a kultúrája, a­milyen a gazdasági ál­lapota. Ha a magyar pedagógus gyűléseken, sajtóban fölemeli panaszos szavát,­ a panasz nem az oktatási viszonyokkal való elégedetlenségből, de saját anyagi nyomorúságának érzetéből ered. 3. Reformokat kell csinálni az iskolaszervezet terén. A gyenge tehetségűeket külön iskolában kell oktatni. A 14—15 éves kortól kezdve, az állandó objektív ér­deklődés fejlődésével, midőn a lélek hajlamai egyéni irányba terelik már az ifjú érdeklődését, nem szabad ezt az érdeklődést kiölni az által, hogy a képzést sablonos formák közé szorítjuk. Minden lehetséges volna az úgy­nevezett furcationalis, ágazatos rendszer mellett. Átte­kintve Európa iskolaszervezeteit, szerző arra a végső következtetésre jut, hogy a furcatiós rendszeré a jövő. * * * Szocziális levelek. Irta Gaal Mózes. Néptanítók (Népnevelők) Könyvtára. Ára 1 korona. A modern pedagógiának egyik legnagyobb feladata a szocziális gondolkozás által fölvetett új pedagógiai kérdések megoldása. Ez annál nehezebb, minthogy Fournier-vel a szélsőséges szoczialisztikus, és kivált Nietzschével a túlzó individualisztikus felfogás hívei­ me­reven szembenállanak egymással. Nem állítjuk hatá­rozottan szembe Herbartot Natorpnak közösségen ala­puló felfogásával. De Herbart hívei közül sokan, külö­nösen Zillerék, mereven elzárkóznak Natorp, Bergemann és társaiknak pedagógiai gondolatától, hogy t. i. a közös­ség elvét tegyük a pedagógia alapelvévé. Gaal Mózes budapesti gimnáziumi igazgató, az is­mert ifjúsági író, értékes tanulmányával ebbe a forrongó kérdésbe világít bele. A falusi életből vett képekben mutatja meg a lánczolatot, mely a néptanító munkája és az egyetemes nagy munka között van. A nép többi vezetőjének, a lelkésznek, meg a jegyzőnek is megmu­tatja az egész falut. Együtt keresi, kutatja velük a nép lelkét. A Gaal lelkében született tanító, lelkész és jegyző, a tanult emberek, az egyszerű nép nevelésében az in­dividualisztikus és szoczialisztikus szempontot, meg az egyén érdekét s a faj- és a hazaszeretet szépen egyez­tetik össze. Ha megismerjük Gaal néptanítóját az iskolában, vele együtt látogatjuk tanítványait, részt veszünk kirán­dulásaikban, megfigyeljük a gazdákkal való érintkezését és meghallgatjuk tanácsait, látjuk, hogy megtalálta a helyes utat. Megmutatta az igazi szocziálpedagógiát. A nagy szocziális kérdéseket egy tanítóhoz írt 19 levélben és a tanult emberhez (lelkészhez, jegyzőhöz) írt 8 levélben fejtegeti. Eszméje mindenütt az, hogy a­mikor az egyén képességeinek kifejlesztésén dolgozunk, munkánk a jövő életre, a jövő társadalom számára való előkészítő munkálkodás is legyen. Ne csak az egyént nézzük, hanem az egyén tehetségeit kifejlesztvén, úgy intézzük dolgunkat, hogy az egyén érdeke a faj és haza czéljába szépen beleilleszkedjék. Az egyén érezze, hogy ő egy, a családnál, a falunál is nagyobb közös­ségnek , a magyar hazának is tagja. BELFÖLD. Kováts Alajos: Az ifjúsági egyesületek. — Válaszul dr. Ravasz Lászlónak. — Az erdélyi egyházkerület hivatalos lapja f. évi 17-ik számában közli dr. Ravasz László kolozsvári theol. ta­nárnak az ifjúsági egyesületekre vonatkozó „referádáját", a­melyet ő a kolozsvári egyházmegyéhez, bizonyára hi­vatalos megbízás folytán adott be, abból az alkalomból, hogy a konvent a ref. tanítók országos egyesületének felterjesztésére az egyházkerületeket felhívta ezen fon­tos egyházépítő munkával való beható foglalkozásra. Ezt a beadványt, bár a polémia nem kenyerem, bizonyos okoknál fogva sem tartalmánál, sem hangjánál fogva nem hagyhatom szó nélkül. A beadvány első felében az előadó meggyőző erővel mutat reá az ifjúság körében teljesítendő pásztori munka fontosságára, kifejtvén, hogy az ép oly fontos része az egyházi szolgálat munkájának, mint akár az igehirdetői, tanítói vagy kormányzói és sürgeti, hogy ennek vég­zése a lelkipásztorra nézve mondassék ki kötelezőnek, vagyis, hogy ez a lelkészi pragmatikába, mint hivatalos, elmulaszthatlan kötelesség, soroztassék be. Ez eleddig szép és helyes beszéd és ezen, igazán jó munkának minden barátja és munkája köszönettel tartoznék dr. R. L.-nak, ha beadványának második felé­ben mindeme nemes buzgalom felöltője alól nem lógna ki valami, a mellyel ő jónak, ildomosnak látta egy na­gyot rúgni azon az intézményen és ennek azon képvise­lőin, a­mely és a­kik az elmondandó okoknál fogva, legalább is bizonyos kíméletet várhattak volna a prak­tika theol­­e tudós és lelkes új tanárától. • A midőn ugyanis a jó ügyhöz méltó buzgósággal száll síkra az ifjak körében végzendő munka s az ifjú­sági egyesületek felállításának szükségessége mellett, egy nagy veszedelemre hívja fel a kolozsvári egyház­megye figyelmét. Micsoda nagy veszedelem az, a­mely az ifjak gondozásának munkáját fenyegeti? Melyek azok a rettenetes bajok, a­melyek e kényes és bizony, leg­alább­is kezdetben nem nagy eredményekkel kecsegtető pásztori szolgálatot olyanná tehetik, a­mely felett nem egyszer hangzik el majd a panaszos sóhaj : hiába fárad­tam, hasztalan költöttem erőmet?! Azt vélnéd nyájas olvasó, hogy a hitetlenség, a társadalmi környezet, az „idők szelleme" veszedelmeit sorolta fel a buzgó ifjú­ságmentő! Oh, nem ezekre mutatott ő rá, hiszen szerinte ezek­nél százszorta veszedelmesebb dolog az az egyháztársa­dalmi intézmény, a­mely a földkerekség minden részében, nagyobb és kisebb városokban, falvakban az ifjak száz­ezreinek nyújtott már eddig is igaz keresztyéni örömet, szórakozást, oltalmat, enyhhelyet. Igen, az úgynevezett párisi alapon álló ifjúsági egyesületek intézménye ellen száll síkra R. L. Mi adott neki erre alkalmat, és miért, honnan e haragos támadás?

Next