Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1913 (56. évfolyam, 1-51. szám)

1913-01-05 / 1. szám

el, hogy rendszeresnek nem lehet tekinteni, de ez nem is elég ahhoz, hogy a katonák lelki életére tartósabb befolyással legyen és hogy a katonák vallásos érzései folytonos erősbítésben és mélyítésben részesüljenek. Az államnak kötelessége felfogni a katonák vallásoktatásának rendszeresítését s a hadügyi budget keretében kell meg­oldani a dolognak anyagi részét, t. i. a vallásoktatók megfelelő díjazását. És mit mondjunk a lelkiek szempontjából elhagyott és elhanyagolt vasútiakról. Az állomások és őrházak a helységektől többnyire távol esnek s a szolgálat által való lekötöttségen kívül ez is fő oka annak, hogy a vasútiak alig-alig juthatnak el a templomokba. Némelyik vasúti őr évekig nem hallja talán a harangszót sem. El kell hozzájuk mennünk s vinnünk állomásról állomásra, őrházról-őrházra az örömhírt. Szervezni kell a vasúti-lelkészi körzeteket s be kell állítani a vasúti misszionáriusokat, a­kiknek kizárólag a vasutasok lelki életének ápolása volna kötelessége. Mennyi derű és fénysugár szállna be azokba a kis őrházakba egyszerre, ha ott is hirdettetnék a Krisztus evangéliuma s ha megerősíthetnénk azoknak a lelkét, a­kik erejüket annyi önfeláldozással bocsátják a köz szolgálatába. És az állomásokon, nagyobb vasúti gócz­pontokon volna hely és mód is ahhoz, hogy rendszeres istentisztelet tartassék a vasutasoknak és családjaiknak, mert bizony a családfő lelki életének elhanyagolása maga után vonja az egész családnak fokozatos lelki elesését s Istentől és az egyháztól való eltávolodását. Állami, nemzeti és egyházi érdek a vasutasok lelki gondozásának felkarolása, de érdeke­ a vasutaknak is, mert csak ilyen gondozás mellett tarthatók távol a veszedel­meket hozó szoczializmustól is. Minden egyes lelkész nemcsak az igenek hirdetője, nemcsak Krisztus szolgája lehetne, de fontos nemzeti missziót is teljesíthetne a vasúti misszióban. Nem hisszük, hogy a MÁV, s a többi vasutak szűkkeblűen elzárkóznának a vasúti lelkészi körzetek anyagi biztosítása elől, ha egyházi főhatósá­gaink kezükbe vennék az eddigi meglehetősen elhanya­golt és mégis kötelességtudó, a nemzeti eszmékhez is hű, az Istentől és egyháztól még el nem távolodott eme hittestvéreink vallásos gondozását és egyházunk érde­kében e szép és fontos misszió létesítését. Pálóczi Horváth Zoltán dr. a róm. kath. sajtó nem épen hízelgően szokott a mi „szuperintendenseinkről" szólni (neki t. i. a magyar köz­jog e tekintetben nem imponál). Egy passzust idézünk az ünnepelt püspök beszédéből: „Kívánságom, hogy bár szolgálhatnám minél sikeresebben a szellemi világ nagy érdekeit a mi közös ügyeinket mindnyájunk hasznára!" Erre a kívánságra mi is Áment mondunk és hozzá­tesszük, hogy mi az újabban ismét fenyegető indexet ennek a nagy közös ügynek szempontjából nem tartjuk olyan nagy és minden áron elkerülendő veszedelemnek. Voltak a múltban olyanok, a­kik a szellemi világ nagy érdekeiért semmit vissza nem vontak és bátran mon­dották volna az indexezéssel szemben: Iam alios vidi ventos! Falusi bohémek. Ezzel a czímmel egy színdarabot adtak nemrégen a Nemzeti Színházban Budapesten, a­mely minket külö­nösen is érdekel, mert a főhősei ref. papok. Három is szerepel benne. Ők a falusi élet főbohémjei a szerző szerint, a­kikkel sok mindenféle mulatságos dolog tör­ténik. Csak egy nem történik, az, hogy olyan szerepben mutatkoznának, a mely komoly, keresztyén hivatásukhoz méltóbb lenne és így a másvallású néző előtt is a ref. papság iránt való tiszteletet a színpad által is emelnék. És épen ez az, a melyet mi megjegyezni kívánunk. Mert az ellen, hogy a ref. papi típusok színpadra kerül­jenek, semmi kifogásunk sincs. Megtette azt már más szerző is. Rákosi Viktor Simándy Páljában elég nemes­nek, ideális lelkületűnek és nagy czélokért hevülőnek van festve a ref. papság. Habár ott is a Florid­a szerep­lésével kapcsolatos pálinkaivás jelenete keservesen ki­ábrándítanak bennünket Simándy lelki nagyságából. Az azonban, hogy épen falusi bohémeknek látnak bennün­ket az írók, nem valami hízelgő jelenség ránk nézve. Nem tudjuk, vajjon mi ennek az­­ oka? Nagyon szeret­nénk, ha valamelyik író nem a bohémet, hanem a hőst, az apostolt, a prófétát látná meg már egyszer a ref. papban s mint ilyent állítaná azt színpadra. Mert legátus­ vicczek és egyéb ilyen dolgok emlékétől ter­helt hírnevünkre is ráférne már egyszer az újjászületés fürdője. KRÓNIKA. Prohásska püspök jubileuma. Nagy szeretettel és tisztelettel vették körül Székes­fehérvár nagynevű­ és szellemű püspökét székhelyén a város közönsége, az egyetemes és a róm. kath. tudomá­nyos és irodalmi testületek és egyesületek képviselői 30 éves írói jubileuma alkalmából. Olyan „katholikus" gondolkozású és szellemű püspökről, mint Prohászka, kell, hogy mi is megemlékezzünk, annak daczára, hogy ISKOLAÜGY. Református nőnevelés. I. Nem akarok vizet hordani a tengerbe, nem akarok itt propagandát csinálni a nőnevelés ügyének. Hisz e díszes gyülekezet, a nagyszámú hallgatóság és érdek­lődés mindennél hangosabban bizonyítja, hogy a nő­nevelés ügye közszükséglet; hogy mindnyájan át vagyunk hatva a gondolattól, mindnyájan érezzük, hogy a nő­nevelés intenzívebbé tételére, emelésére, köreinek széle­sítésére szükség van.

Next