Protestáns Szemle, 1942

Könyvek és írók - Szabó Richárd: Thurzó Gábor: A tintahal

az egyetlen hibája. Közönye a nyersanyag iránt, érdektelensége mindazzal szemben, ami nem tartozik szorosan megoldandó művészi kérdéseihez, olyan fokú, hogy észre sem vette, milyen ellenszenves kör­nyezetet választott elbeszélései számára. Mint ahogy az irodalom egy korszakában az írói mondanivalók természetes kör­nyezete a nagyvárosok szennyvízlevezető csatornája volt vagy az istálló, úgy mozognak hősei csak villákban, futtatá­sokon, galamblövészeteken s egyetlen közlekedési eszközük az álomszerű sebes­ségű gépkocsi, italuk a „Manhattan", il­latszerük a „Molineux cinq". Ez a vas­kos előkelőség beszélyei művészi értékén nem változtat, de nehezebbé teszi élveze­tükhöz az utat s néha gúnyolódásnak hat. De érdemes Horkayné olvasmányait, Pe­kár világfiait kigúnyolni? A „Zsuzsa" közreadásával régi adós­ságát törlesztette le írója, ki első kötete előtt rég beérkezett már. Ám új adóssá­got is csinált: a beszélyíró Illés fokozott igényeket keltett a színdarabíró Illéssel szemben. Bóka László: THURZÓ GÁBOR: A TINTAHAL. — Nyolc elbeszélés. — Balassi Bálint könyv­tár. 5. szám. — 92­­. Thurzó Gábornak ebben a kötetben megjelent novelláit az, kapcsolja össze, hogy valamennyiben fontos szerephez jut a gyermek. Ahol a látszólagos főszereplő felnőtt ember, azt is a gyermek szemén keresztül láttatja meg az­ olvasóval. A fontos itt éppen ez a látás és fontos a gyermeki lélek bemutatása. Thurzó elbeszéléseinek közös témája te­hát —­ a mottóul vett rilkei idézet sza­vaival — a gyermeklélek vadona. A va­dakkal teli őserdőt akarja bemutatni a­nélkül, hogy útat vágna benne. Talán ezért van, hogy legtöbb írásában valami szorongásos érzés bujkál. Legjobban meg­van ez — sőt központivá lesz — a kö­tet címét adó A tintahal című elbeszé­lésben. Hogy a kötet címéül is ezt vá­lasztotta, talán azt jelenti, hogy a szer­ző ezt tartja a nyolc közül a legjobb­nak. Ha így van, nem osztjuk ezt a fel­fogást. Maga a tintahal, mint szimbólum, nem a legsikerültebb, mert hiszen azt az embert hasonlítják a tintahalhoz, aki za­varos helyzetet teremt maga körül, hogy azután abban elmenekülhessen. Itt azon­ban az a fóbiás komplexus, ami a lelep­lezett gyilkossági kísérlet nyomán a kis­fiúban kialakul, nem a zavarosban me­nekülő tintahal által, hanem valami ko­csonyástestű, hideg és nyálkás állat érin­tése által keltett testi érzéshez hasonlít. Nagyon sivár az Árvák amorális gyer­mekvilága, érdekes a Kifosztjuk Lujza nénit kétféle igazságának a gyermeklélek­ben történő kettéhasadása, korai tapasz­talatok nyomában járó kiábrándulás és csömör az Új bor és a Florimonda mé­lyen átélt, finoman kifejezett tárgyai. Egyetlen elbeszélése, amelyben, ha szere­pel is gyermek, de a lélektani megvilá­gítás sugarai egy felnőttre irányulnak, a kleptomániás német nevelőnő különös­ tör­ténete (Trautl kisasszony). Thurzó igen szerencsésen el tudja kapni a gyermek serdülőkori rügyfejlődésének egy-egy szerencsés mozzanatát és erős lencsén át vetíti elénk. Minden sorában benne remeg a titkokat rejtő gyermek erősen érzelmi idegélete, ő maga, írása azonban nem válik érzelmessé. Van ben­ne valami sejtelmesség, ez kifejezésre jut stílusában is és nagyon jól illik tudat­alatti mélységekben járó felfedező útjá­hoz. Thurzó Gábornak van egyéni meglátá­sa és stílusa. Néha több, mint amennyit teljesen és egészen kifejezni tudna. Ez a többlet azonban szerencsés oldalon mu­tatkozik és minden reményt megad arra, hogy az író fejlődni fog és eszközeiben is utóléri feltörekvő mondanivalóinak zsúfolt világát. Szabó Richárd: REGÉNYÍRÓNŐK.­­BOHUNIGZO SZEFI: HÁROM ÉV. Franklin Társulat. — BECZÁSSY JUDIT: A CSODA.

Next