Rádió és Televizió Szemle, 1977 (9. évfolyam, 1-4. szám)

1977-12-15 / 4. szám

KUCZKA PÉTER: A TELEVÍZIÓ KIS JÁTÉKAI vízióban látható színházi előadás, festmény-e képzőművészeti adásokban lát­ható kép? A hasonlóság azonban látszólagos. A színdarab is, a festmény is mű­vészi alkotás, és lényegét nem tünteti el, legfeljebb módosítja (eltorzítja?) az a tény, hogy mozgóképen rögzítik, majd a megfelelő technikával továbbítják. Viszont a nyilvánosság bevonása, a látható és láthatatlan nézők jelenléte és a pénz, ha tetszik „beléptidíj” mindent megváltoztat a játékban, különösen ha figyelembe vesszük, hogy a játék résztvevői fellépésükért honoráriumot kap­nak. Elgondolkozhatunk azon is, hogy a televízió által közvetített játékokban a szereplőknek bizonyos felelősségük van, gondolataikat, szavaikat, tetteiket, szándékaikat egyeztetniük kell a befogadó közeg előírásaival, nem kaphatják meg azt a szabadságot, ami különben a játék legfontosabb ismérvei közé tar­tozik. Nem térhetnek el bizonyos normáktól, melyeket jobb meghatározás hí­ján társadalmi normáknak kell tekintenünk. Nem lehetnek triviálisak — gon­doljunk csak a „Játék a betűkkel” efféle lehetőségeire —, nem törhetnek meg bizonyos politikai, vagy más tabukat — jussanak eszünkbe a műveltségi játé­kok ilyen lehetőségei. A valódi játék tehát erősen különbözik a televíziós játékoktól. A játék csak a maga kereteiben morális, tehát résztvevőitől kizárólag a pontosan meghatá­rozott szabályok betartását kívánja, a „cseréptörés”, ahogyan gyerekkorunk­ban a szabályok megtörését neveztük, azonnal megszünteti, mivel más szférá­ba helyezi a játékot. Mások a valódi játék tétjei is, a vetélkedés nem anyagi előnyök megszerzéséért folyik, a küzdelem, a képességek összemérése és ki­bontakoztatása tulajdonképpen öncélú, ha öncélúságon a játékosoknak a tel­jesítmény fölött érzett örömét értjük. Mit találunk hát, ha vizsgálni akarjuk ezt a műsortípust? Mivel állunk szem­ben? Azt hiszem, hogy a commedia dell’arte valamilyen modern változatával. Ha hallgatnék McLuhan súgására, olyasmit mondanék, hogy: íme, a középkori kis­város, vagy falu vásári szórakozását globális, vagy szerényebben országos mé­retűvé növelte az elektronika. Más oldalról nézve azt mondanám, hogy a te­levízió behatolt a magánélet egyik, korábban intim szférájába, kiemelte és „köz­kinccsé” tette azt, amit a szórakoztatásra alkalmasnak talált. A megnevezés azonban még kevés az üdvösséghez, s kevés lenne akkor is, ha hosszan bizonygatnám, hogy valóban olyan átmeneti jelenségről van szó, amelyben a valódi játék és a produkció, tehát a legtisztább amatőrség és a leg­markánsabb professzionalizmus vegyültek, hoztak létre valamilyen hibridet, kentaurt, vagy címerállatot, kétfejű sast, vagy Janus-fejet. Játék és játékvezető A definíciónál fontosabb, hogy a megközelítéshez dramaturgiai, vagy mikro­­dramaturgiai módszerek szükségeltetnek. Másutt beszéltem már arról, hogy — véleményem szerint — a szórakozás és szórakoztatás minden műfajában és minden formájában drámai konfliktus rejlik és ezeknek a konfliktusoknak aránylag könnyen kihámozható tartalmuk, illetve mondandójuk van. Ha egy­szer valaki megkísérelné a szórakozás válfajait, vagy a szórakoztató műfajokat tipologizálni és rendezni, akkor ezekből a tartalmakból kellene kiindulnia. Ta- 31

Next