Rajzolatok a társas élet és divatvilágból, 1835. július-december (1. évfolyam, 2/1-52. szám)

1835-10-10 / 29. szám

lását követik, az tudva volt, ’s így elé­ggé ha­­markodva keresztény népnek tartattak. A’ Drus név folyvást mindenféle véleményekre ada alkal­mat ; végre valamelly elmés szónyomozó őket Dreux gróf kisérőitől származtató, mint kik az első kereszteshad alkalmával Falastinában tele­pedtek volna le. — Faehr Eddin (vallás dicsősé­ge) , a’ Drusok értelmes vezére, nagy reménység­gel volt, hogy Európából segítséget kap, ’s az Európaiak’ fenemlített hamis véleményeket, a’ mennyire csak lehete , fentartani igyekezék. Sőt Olaszországot is meglátogató ott magát a’ hatal­mas lotharingi ház’ sarjadékául hirdető. Most már senki sem kételkedett Európában a’ Drusok’ nor­­manni származásáról. Azonban erkölcseik és szokásaik pontosabb megvizsgálása nem sokára megm­utatá ezen theo­­ria’ alaptalanságát, ’s nehány, Adler püspök ál­tal közzé tett, vallásos könyveik a’ Drusokban valódi Arabokat ’s a’ világ elterjedt ism­aélita fe­­lekezetnek maradékaira utalnak. A’ tizenegyedik század’ kezdetével Allakim Biamr Allah (t. i. az isten’ tanácsából lett feje­delem) a’ legostobább és legkegyetlenebb vala­mennyi fatimiti kalifák közt, jól megijeszteték az egyptusi orthodoxok’ lázzadása által. A’ lázza­­dás’ kezdője valamelly közönséges vizhordozó volt Kahirából, ki magát az ommiadiai dynastia’ utód­­jaitól származtató. Hosszas és kemény ellentállás után végre ezen ember befogattatott. A’ kalifa va­lamelly egészen uj halálbüntetést gondolt­ ki szá­mára , ’s így a’ lázadó kéz és lábánál fogva vala­­maelly tevéhez köttetvén hurczoltatott keresztül Kahira’ utczáin, mig az alatt egy, e’ végre meg­tanított majom addig csapkodó fejét kővel, mig halva nem maradt. Ezen időt­ől kezdve az egyp­tusi kalifa elkeseredett üldözője lön az orthodo­­xus Muhamedanoknak. Ekkor egyszer bizonyos Muh­amed Ibn Ismail nevű csaló jelent-m­eg, ki azt állíta, hogy a’ka­lifa a’ láthatatlan Imam’ megtestesülése volna, ’s azért őt a’ földön isten gyanánt kelljen tisztelni. Egyszersmind megváltoztató a’ fejedelem’ nevét ’s Hakim Biam­i Allahból lett: ,,Hakim Biamrihi“ t. i. az ön tanácsából lett fejedelem. A’ balga ka­lifa örömest általment olly valláshoz, melly hiú­ságának hízelkedett, ’s azon számos proselyták, kik a’ fejedelem példáját követék, Dersi vagy l­rudi nevet kaptak ezen arab szótól: „De­rsi, melly izleletet tesz, akár mivel azt hivék, hogy csak világi javak után kapdosnak mint az Epiku­­ránsok, akár mivel vallásukat egyedü­l idvezitőnek lenni hirdeték, ön­magukat azonban szívesebben nevezték unitáriusoknak (Wahidije) mint kik az isten’ egységérőli tanítást legjobban értik és ma­gyarázzák. Hamsa Ibn Ali, kit Alkadi (biztos vezér) melléknévvel tiszteltek­ meg, ezen feleke­­zetnek legbuzgóbb hirdetője volt. Állító, hogy Muhamed az isteni kinyilatkoztatásnak csak betűk szerinti értelmét tudta, — ellenben Alhakim­ (t. i. a’ kalifa) annak allegóriás értelmét képes felfog­ni, ’s ez volna a’ valódi bölcsesség. Hamsa , ez egyébiránt igen ékesszóló, bőbeszédű ember azt tanító, hogy minden czerimonia hasztalanság ’s hogy a’ kiválasztottaknak nem szükséges a’ mo­ráltörvényt követni. Magából értetik, hogy egy polgárháborúk által kifajult nemzet e’ tanításra örömmel hajolt, annál inkább, mivel Hamsa ta­nításainak igazságát magából a’ Koránból is tá­mogatni eléggé ügyes eszű volt. A’ Drusok ’s az egyéb ismaelitai felekezetek közti lényeges különség mindenesetre azon te­kintetben áll, mellyet az elsők Alkahimba vetnek, ’s egy hit­ könyv iránti tiszteletben, mellyet amaz, mint vélekednek , utóinak hátra hagyott. Különös azonban, hogy a’ Koránt hiszik ’s még is Muha­med prófétát soha nem nevezik a’ nélkül, hogy emlékezetét ne átkoznák. Al­akim elbizottsága Egyptust és Syriát nagy nyomorúságba ejté. Kegyetlenül üldözé a’ zsidó­kat , a’ keresztényeket ’s az orthodoxus Musel­­manokat. Végre tulajdon nővére (leánytestvére) gyilkoltatta meg őt azon hegyen, mellyre napon­kint fel szokott menni, hogy ott, mint az emberek­kel elhitető , természetfölötti kinyilatkoztatásokat fogadjon­ el az istentől. Testét darab ideig el­rejtve tárták azon hitet elterjeszteni kívánók, mintha a’mennyekbe ment volna, onnét ismét visz­­szatérendő. Valamelly irományt, mellyet Hakim halála után egyik Kahirai moscheában felfüggesztettek , hit-rendelvény gyanánt hagyott tanítványainak. Ez a’ Drusok’ legszentebb oklevele, mellyet Syl­­vestre de Sacy az ő Chrestomathiajában közhírre is tett. Azzal kezdi ezt a’ kalifa, hogy valameny­­nyi jótéteményeket előszámlál, mellyeket a' va­lódi hivek általa nyertek ’s széles-hosszasan ki­terjeszkedik Egyptus’ nagy virágzása ’s hatalmá­ról az ő uralkodása alatt. Megjegyzi, hogy sokan háladatlanok voltak ’s méltatlanok azon magas szabadalmakra, mellyeket nekik adni szándéko­zott, noha eleve sejthették volna azokat, minthogy

Next