Rajztanítás, 1965 (7. évfolyam, 1-6. szám)

1965 / 1. szám

Rajztanítás A MŰVELŐDÉSÜGYI MINISZTÉRIUM MÓDSZERTANI FOLYÓIRATA PAÁL ÁKOS Az objektív ábrázolás szerepe a művészeti nevelésben A Csehszlovák művészeti nevelők prágai nemzetközi konferenciáján elhangzott felszólalásból A mindennapi gyakorlat nyelvén úgy is felvet­hetném a kérdést: hogyan viszonyulnak egymás­hoz a művészeti nevelés és a rajztanítás? A kér­dés igen régi és — véleményünk szerint — min­den generációnak így vagy úgy válaszolnia kell rá. Van olyan álláspont, amelyik a kérdés lényegére adott válaszát így szövegezi meg: A gyermek kezdetben igyekszik a benne min­dig jelenlevő realizmustól megszabadulni, és valami olyat kíván alkotni, ami lehetővé teszi a mene­külést a valóságtól. Ezért alkot olyan optikai szimbólumokat, amelyek kifejezik érzéseit. Később a gyermek rajzai realisztikusabbak lesznek, de az ifjúkorig semmi sem természetellenesebb, mint egy naturalisztikus kifejezési mód. Más véleményekről is tudunk, amelyek szerint az alkotó öntevékenység és az objektív ábrázolás között diszharmónia, sőt ellentét van — legalábbis a pubertás koráig. Mi úgy véljük, hogy mindez inkább csak a mű­vészeti nevelés gyakorlatában kialakult szemlélet. Ezzel szemben a gyermekrajzok pszichológiai elem­zése alapján úgy látjuk, hogy kialakul ugyan kez­detben egy természetes ellentét a gyermekraj­zok szubjektív és objektív tényezői között, ez azonban idővel csökken, és a diszharmónia fel­oldható. Merjük remélni, hogy ha a művészeti nevelés gyakorlata és a pszichológia közt is van ma még diszharmónia vagy ellentét, az is felold­ható lesz. Engedjék meg kérem, hogy megvilágítsam, mi­képp látjuk mi ezt a kérdést Magyarországon, nem annyira a művészeti nevelés gyakorlata, mint inkább a pszichológia szemszögéből. Természetes, hogy a gyermekrajzokat még a pszichológia szem­szögéből is többféleképp lehet elemezni. Mi a pszichológiai elemzésnél mindenesetre két fontos szempontot tartunk szem előtt. Az egyik: a gyer­mekrajzokban megkülönböztetjük az objektív és a szubjektív oldalt; a másik: a gyermekrajzokat mind objektív, mind szubjektív szempontból fej­lődésükben vizsgáljuk, így vizsgálva a gyermek­rajzokat, tapasztaljuk például azt, hogy a gyermek élményében és alakításában, a fejlődés különböző szakaszaiban különböző vezető motívumok ala­kulnak ki. A körülbelül 3—5 éves korig terjedő fejlődési szakaszban úgy látjuk, hogy a rajzi tényezők között lassan kibontakozik a gyermeknek a világ megis­merésére vonatkozó törekvése is. Ez a törekvés természetesen a megismerésnek még csak prelo­­gikai fokán van, ami egy konkrét-képszerű formá­ban jelent — hogy úgy mondjuk — „gondolkodását. A konkrét-képszerű megismerésben a világ optikai képeinek valaminő kezdeti értelmezése, bizonyos objektív intenció jelentkezik. Az objektív intenció kezdetben természetesen együtt van a tapintási, a mozgási, a ritmikus, az emocionális s más ténye­zőkkel, s mindezek csak lassan differenciálódnak. Ezt az objektív intenciót még nem minősíthetjük ábrázolásnak, mert hiszen a gyermek benyomásai a világról még hol tagolatlanok, hol — ellenkezőleg — mozaikszerűek. Az egész gyermeki benyomás egy érzésszerű komplexum, de kétségtelenül már ebben a fejlődési szakaszban is van a gyermekrajz­ban valaminő primitív optikai elem, a rajzoknak van valamelyest vizuális értékük, s van bennük egyéni jelleg. Egy következő fejlődési szakaszban, körülbelül 5—10 éves korban az objektív intenció kétségtelenül felerősödik, s a gyermekrajzok közelednek az op- 1

Next