Rajztanítás, 1975 (17. évfolyam, 1-5. szám)

1975 / 1. szám

Raj­ztanítás AZ OKTATÁSI minisztérium MÓDSZERTANI FOLYÓIRATA DR. MAKSAY LÁSZLÓ Képzőművészetünk 30 éve A felszabadulás óta eltelt 30 év képzőművészeti vo­natkozásban is jelentős átalakulást hozott; olyan ered­ményekkel büszkélkedhetünk, amelyekre érdemes visszatekinteni. Talán a legszembetűnőbb eredmények az építészet területén születtek. Mindenekelőtt gondoljunk arra, hogy a félig romokban heverő fővárosunk nemcsak újjáépült, hanem olyan sok új, modern épülettel gaz­dagodott, hogy Európa legszebb városai közé sorolható. Építészeink rengeteg műemlék jellegű épületet épí­tettek újjá, és még több új, modern középülettel és lakóteleppel gazdagították fővárosunkat. A sok közül csak néhányat emelünk ki: a MÉMOSZ-székház (Gá­doros Lajos), Népstadion (Dávid Károly), Kőbányai mozi (Molnár Péter), Hotel Budapest kör alaprajzú épülete (Szrogh György), Hotel Duna Interkontinen­tal (Finta József). Meg kell emlékeznünk az új művelő­dési házakról és az új lakótelepekről is, valamint a vidék új szocialista városairól, Dunaújvárosról, Kom­lóról, Kazincbarcikáról. A fejlődés természetesen nem volt zökkenőmentes. Tudjuk, az 50-es évek elején sajátos klasszicizáló ele­mek jelentkeztek az épületeken, ami nem felelt meg a modern vasbetonépítészet követelményeinek. Később azonban szabad utat kaptak a modern törekvések, és egymás után épültek az olyan modern, konstruktivista középületek, mint a Központi Orvostudományi Ku­tatóintézet, a Chemolimpex vagy a Déli pályaudvar, mely világviszonylatban is igen számottevő alkotás. Új lakótelepeink a házgyári technológia miatt eleinte kissé uniformizáltak voltak, újabb lakótelepeinknél azonban már tervezőink jobban törekednek a változa­tosabb formák kialakítására, és így az új városképek esztétikai megjelenése is emelkedett. A formai mellett a tartalmi fejlődés még jelentősebb, hiszen míg a fel­­szabadulás előtti időszakban az építészet elsősorban a magánérdekeket szolgálta, szocialista építészetünk a köz szolgálatában, a dolgozó tömegek esztétikusabb építészeti környezetének kialakításán fáradozik, tar­talmában kétségtelenül demokratikusabbá vált. A végbement világnézeti változást legszemléleteseb­ben szobrászatunk tükrözi. Köztéri szobraink mon­danivalói lényegesen átalakultak, hiszen monumentális köztéri szobraink eszményképeinket örökítik meg, és ezek egészen mások, mint azelőtt. Dózsa, Szántó Kovács János is szobrot kapott. Szobrot kaptak mun­kásosztályunk új hősei, a martinászok is. Rengeteg felszabadulási emlékművel gazdagodtunk. Ki kell emel­nünk Kisfaludi Strobl Zsigmond gellérthegyi Felszaba­dulási Emlékművét, a Kossuth-szobrot, Pátzay Pál Lenin­­szobrát, Kiss István Tanácsköztársaság Emlékművét, melyek szinte mérföldkövei monumentális szobrásza­tunk fejlődésének. Nagyjaink emlékét szolgálják a margitszigeti Nemzeti Pantheon szobrai is. Elmond­hatjuk, hogy köztereinket, lakótelepeinket soha nem díszítette annyi szép szobor, mint napjainkban. A tartalmi fejlődés mellett a stiláris fejlődés már nem volt ilyen egyenes vonalú. Hiszen köztudott, hogy az első években a szocialista realizmus helytelen értel­mezése következtében stiláris kötöttségek jelentkez­tek. Stílusként értelmezték a szocialista realizmust, holott az alkotómódszer, mely a társadalmi valóság szocialista szemszögből való reális tükrözője; a kife­jezés módja, formanyelve azonban sokféle lehet. („A párt formai, stiláris kérdésekbe szervezeti rendszabá­lyokkal nem avatkozik be, de a közízlés formálását fontos politikai és ideológiai feladatnak tekinti” — ol­vashatjuk a Központi Bizottság Irányelveiben.) Tapasz­talhatjuk, hogy a kezdeti kötöttségek után képzőmű­vészeti kiállításainkon a stílusok gazdag sokféleségével találkozhatunk. Strobl, Pátzay, Mikus természetelvű formanyelve mellett Somogyi József expresszív, Borsos Miklós még elvontabb vagy pl. Varga Imre szürrealista és Segesdi György nonfiguratív formanyelve ma már egyaránt szocialista művészetünk természetes megje­lenésformája. Művészetpolitikánk a kísérleteknek tág teret engedett, mivel a kísérletezés a fejlődés záloga. Az elmúlt 30 év alatt festészetünk főleg a monumen­tális műfajok területén mutatott fel igen jelentős­ ered­ményeket. Középületeink sok szép mozaikkal, fres- 1

Next