Rajztanítás, 1977 (19. évfolyam, 1-4. szám)

1977 / 1. szám

Rajztan és AZ OKTATÁSI MINISZTÉRIUM KOVÁCS KÁROLY M­Ó­D­SZERTAN­I FOLYÓIRATA Múzeum + pedagógia = múzeumpedagógia Kolumbus fedezte fel Amerikát, de minden nem amerikai ember a maga számára külön felfedezi, ha Európából vagy Afrikából nyugat felé odahajózik, vagy odarepül. Ilyen külön felfedezést tesz a pedagó­gia, amikor a múzeumok felé tekint, a múzeum kínálta lehetőségeket akarja kihasználni. Már megpillantottuk a partot, most közeledünk felé - részben tudjuk, rész­ben sejtjük a pedagógia múzeumok falain belüli alkal­mazásának lehetőségeit. Az igény, a szükségesség (a pedagógiai munka hatásfokának növelése) kény­szerítenek, hogy minél hamarabb partot érjünk - a lehetőségeket valóra váltsuk. Sok-sok próbálgatást, kísérletet, kutatást, sokféle munkaterület tevékenysé­gének összehangolását kell elvégezni, amíg súlya és tartalma lesz ennek az új fogalomnak: múzeumpeda­gógia. A muzeológus és pedagógus együttműködése a rajztanítás gyakorlatában a műalkotás-elemzés óráin lenne leginkább kézenfekvő. E területen még a tervez­­getéseknél és a tapasztalatok gyűjtésénél tartunk. Ha ezeket sikerrel végezzük, elég tapasztalatra teszünk szert, akkor egy rendszerré, általánosan elfogadható és ajánlható koncepcióvá áll össze. Utána talán sor kerül egy elvi állásfoglalásokat tisztázó konferenciá­ra is, így, lassanként a gyakorlatba, a mindennapos gyakorlatba kerül és jelentősen kamatozik a befekte­tett erőfeszítés a tanárok, tanulók munkájában. Hasz­nára válik az oktatás-nevelés, múzeum ügyének - végül a társadalomnak, az emberiségnek. Az iskolák működését módosítani, szervezni kell olyanformán, hogy tanrendszerűen biztosítani tudják a múzeumban tartandó órákat. A tanári továbbképzést ki kell terjeszteni a múzeumpedagógia felé, bevonva ebbe a muzeológusokat is. Ki kell dolgozni a múzeum­­pedagógia módszertanát. (Debrecenben 1975. VI. 24-26-án Történelemtanítás és Múzeum címmel tar­tott konferencia ajánlásai.) A múzeumok felé is van bizonyos elvárás, változta­tási igény az együttműködés érdekében. Azt a kicsit arisztokratikus szellemet, amely múzeumainkban ma még uralkodik, jó lenne felcserélni egy köznapibb munkás­, hogy azt ne mondjam póriabb szellemre - szerintem „tömegfogyasztásra" így alkalmasabb lenne a múzeum. A múzeum-, illetve művészetbarátok számának nö­velése érdekében a múzeumok raktári anyagát (bár ott nem művészeti csúcsteljesítményeket őriznek) há­rom-négy hónapra 30-40 vidéki helységben vándor­­kiállításon be lehetne mutatni. A közművelődés front­ján vívott harcukat sikeresebben vívhatnák ezáltal is. Bizonyára gyakorló pedagógusok és muzeológusok még nagyon sok lehetőséget, egymás felé támasztott igényt, de megoldást is tudnának felsorolni, amely lehetővé tenné a múzeum és a pedagógia kéz a kéz­ben, egy úton, egy cél felé haladását. A hazai rajz tanításban az elsők közötti kísérlet no­vember 12-én a Szépművészeti Múzeumban volt a pedagógia és a múzeum összeházasítására. Minden­képpen dicséretes volt ez a tett, mert a cél felé vezető útra világított. Ennek a bemutató órának még iskolai jellege volt, mert a múzeum műtárgyai szemléltetőesz­közökként szerepeltek az óra vezetésében. A tanulók megadott szempontok szerint a kiállítás tárgyait fi­gyelték az óra egy részében (kb. 25 perc), majd vissza­tértek az előadóterembe, ahol megfigyeléseiket el­mondták, egymásét kiegészítették. Saját megállapítá­saikon kívül irodalmi­, zenei szemelvényekkel is. Példát kaptunk az órából arra, miként lehet felhasz­nálni a tanításban a közvetlen élményt adó emlékeket, egybeépítve ezeket a tanmenet meghatározott anya­gával. A korszak legjellemzőbb, legjelentősebb - a múzeumban nem­ található, diafelvételekről vetített - műtárgyai szolgáltattak alapot a korstílus jegyeinek megállapításához. Módszertani szempontból egyik formája lehet a múzeumi óráknak ez a bemutató ára. A tananyag feldolgozásában a múzeum műtárgyai adta lehetősé­geket összekötjük a régi módszer alapján végzett mű­alkotás-elemzéssel. A tantárgyi koncentráció megva­lósítása feltétlenül megtörténik, mert a műalkotást el kell helyezni a korában. Az évszám megjelölésén kívül annak az időszaknak társadalmi-, gazdasági szerkeze­te, társadalmi osztályok alapvető viszonyai, politikai események, szellemi-, eszmei jellege, technikai-, tu­dományos fejlettségi szintje - ezek megemlítése, fel­­­vázolása alapján a tanítványokban kialakulhat a törté­nelmi kor képe, majd ebben el is helyezik a művet, műveket. Ezen túl a többi művészet (irodalom és zene) alkotásaiból szemelvények érzékletesebbé, színe­sebbé teszik a kor képét. Például a fizika vagy földrajz tehát segítséget adhat a műalkotások megértéséhez. Együtt e hozzácsatolható ismeretek a műelemzést kul­túrtörténeti panorámává szélesíthetik, ami a mű feldol­gozásának semmiképp nem kárára, hanem hasznára válik. Jelenleg ez nálunk az oktatási gyakorlatban elég hiányos terület. Megvalósulva eredményezheti,

Next