Rajztanítás, 1980 (22. évfolyam, 1-6. szám)
1980 / 1. szám
SZŰCS ISTVÁN Tisztelet a hajdankori mestereknek Munkaleírás egy helytörténeti kutatásról ..Bárki, ha azt kutatod, mi ad értéket kapuinknak. Munkáját nézd, árát és arányát ne csodáljad. Fénylik a mű nemesen, és melynek fénye nemes. Töltse be fénnyel az elmét. . . " A Rajz és műalkotások elemzése tárgyunk új tantervei - a korszerű követelményeknek megfelelően - hangsúlyozzák a háromdimenziós térben való műveleteket. Legutóbb 1979. június 25-26-án Kaposvárott, a rajz szakfelügyelők országos tanácskozásán is többször szóba került, elsősorban az építészeti makettek készítésének fontossága. Okkal, hiszen az épületek állnak legközelebb mindennapi cselekvéseinkhez, azok kereteit és életünknek terét is alkotják. Különösen nagy a hatása, ha egy letűnt kor emberének, egy hozzánk közel álló település történelmi környezetének valamely épületére irányul az érdeklődés. Az előbbieket igazolva, lakóhelyünk, Zirc alapításának közelgő 800. évfordulójára, az egykori élet terének megismerésére, az életfolyamatok körforgásának tudására fogtunk hozzá a monostor makettjének elkészítéséhez gimnáziumunk I. osztályos tanulóival. Munkánk előzményeként tanítványaim az első félévben önálló és csoportos feladatokkal, differenciált óravezetések mellett sajátították el a plasztikai alakítások lényegét, s ezek közvetlen hasznát a különböző ábrázolási rendszerek alkalmazásai során látták. A térben való alakítással már megismert tömbök (modulhálós kockacsonkolások) rajzolása is eredményesebbé vált ezáltal. Ezen ismeretekre elengedhetetlenül szükség volt a makett készítésekor. (Korábbi, általános iskolai tapasztalataim is mind megerősítenek ebben.) Növendékeim képességeit, hajlamait megismerve öten kapták ezt az összetett feladatot, az osztály többi tagja egyéb, stílustörténeti szempontból figyelemre méltó épületek makettjein dolgozott. A munkafolyamat egyes szakaszaiban ki-ki a neki legjobban megfelelő tennivalókat végezte. Műhelyszellemben dolgoztunk, tanár és tanítvány egyaránt. Én mint program- és irányadó, nagyrészt a tanulók elképzeléseinek kibontakoztatásában segítettem, valamint abban, hogy egyazon időben tudjanak közösen és önállóan munkálkodni. A méretarányos kivitelezésekre törekedve az építészeti forma nyelv tudnivalóinak alkalmazásával tulajdonképpen végigjártuk kicsiben azt az utat, mely minden építésnél a tervező asztalától a kivitelezésig vezet. Rajztanítás AZ OKTATÁSI MINISZTÉRIUM MÓDSZERTANI FOLYÓIRATA — % Ez a fajta művészeti nevelés egy kis építőiskola, a rátermettség próbája is volt. S hogy erre ki lehet alkalmas, kitűnt a munka végére (természetesen ebben az életkorban még nem végérvényesen, csupán a tájékozódás szintjén). „Tudományos értékűt" két csoport alkotott (az itt bemutatott és az összehasonlítást kínáló, típust teremtő Maxentius bazilika eredményeképpen), de a többi munka vizuális haszna sem vitatható. Az „alkotók" közül két-két tanuló ezeddig építész, illetve régész pályára készül (további segítségemmel a helyi képzőművész körben s a Veszprém Megyei Múzeum településtörténeti szakcsoportjában). Az e témában szerzett térélmények esztétikai minőségekbe csaptak át. A monostor szűkülő - táguló A Maxentius bazilika és környezete A Maxentius bazilika kartonmakettje 1