Rajztanítás, 1980 (22. évfolyam, 1-6. szám)

1980 / 1. szám

SZŰCS ISTVÁN Tisztelet a hajdankori mestereknek Munkaleírás egy helytörténeti kutatásról ..Bárki, ha azt kutatod, mi ad értéket kapuinknak. Munkáját nézd, árát és arányát ne csodáljad. Fénylik a mű nemesen, és melynek fénye nemes. Töltse be fénnyel az elmét. . . " A Rajz és műalkotások elemzése tárgyunk új tan­tervei - a korszerű követelményeknek megfelelően - hangsúlyozzák a háromdimenziós térben való műve­leteket. Legutóbb 1979. június 25-26-án Kaposvá­rott, a rajz szakfelügyelők országos tanácskozásán is többször szóba került, elsősorban az építészeti ma­kettek készítésének fontossága. Okkal, hiszen az épü­letek állnak legközelebb mindennapi cselekvéseink­hez, azok kereteit és életünknek terét is alkotják. Kü­lönösen nagy a hatása, ha egy letűnt kor emberének, egy hozzánk közel álló település történelmi környeze­tének valamely épületére irányul az érdeklődés. Az előbbieket igazolva, lakóhelyünk, Zirc alapításának közelgő 800. évfordulójára, az egykori élet terének megismerésére, az életfolyamatok körforgásának tu­dására fogtunk hozzá a monostor makettjének elké­szítéséhez gimnáziumunk I. osztályos tanulóival. Munkánk előzményeként tanítványaim az első fél­évben önálló és csoportos feladatokkal, differenciált óravezetések mellett sajátították el a plasztikai alakí­tások lényegét, s ezek közvetlen hasznát a különböző ábrázolási rendszerek alkalmazásai során látták. A térben való alakítással már megismert tömbök (mo­dulhálós k­ockacsonkolások) rajzolása is eredménye­sebbé vált ezáltal. Ezen ismeretekre elengedhetetle­nül szükség volt a makett készítésekor. (Korábbi, ál­talános iskolai tapasztalataim is mind megerősítenek ebben.) Növendékeim képességeit, hajlamait megismerve öten kapták ezt az összetett feladatot, az osztály többi tagja egyéb, stílustörténeti szempontból figyelemre méltó épületek makettjein dolgozott. A munkafolya­mat egyes szakaszaiban ki-ki a neki legjobban meg­felelő tennivalókat végezte. Műhelyszellemben dolgoztunk, tanár és tanítvány egyaránt. Én mint program- és irányadó, nagyrészt a tanulók elképzeléseinek kibontakoztatásában segítet­tem, valamint abban, hogy egyazon időben tudjanak közösen és önállóan munkálkodni. A méretarányos kivitelezésekre törekedve az építészeti forma nyelv tudnivalóinak alkalmazásával tulajdonképpen végig­jártuk kicsiben azt az utat, mely minden építésnél a tervező asztalától a kivitelezésig vezet. Rajztanítás AZ OKTATÁSI MINISZTÉRIUM MÓDSZERTANI FOLYÓIRATA — % Ez a fajta művészeti nevelés egy kis építőiskola, a rátermettség próbája is volt. S hogy erre ki lehet al­kalmas, kitűnt a munka végére (természetesen ebben az életkorban még nem végérvényesen, csupán a tá­jékozódás szintjén). „Tudományos értékűt" két cso­port alkotott (az itt bemutatott és az összehasonlítást kínáló, típust teremtő Maxentius bazilika eredménye­képpen), de a többi munka vizuális haszna sem vitat­ható. Az „alkotók" közül két-két tanuló ezeddig épí­tész, illetve régész pályára készül (további segítsé­gemmel a helyi képzőművész körben s a Veszprém Megyei Múzeum településtörténeti szakcsoportjá­ban). Az e témában szerzett térélmények esztétikai mi­nőségekbe csaptak át. A monostor szűkülő - táguló A Maxentius bazilika és környezete A Maxentius bazilika kartonmakettje 1

Next