Rajztanítás, 1982 (24. évfolyam, 1-6. szám)
1982 / 1. szám
Tanmenetvariáció a 7. osztály számára (Összeállította a budapesti rajztanárok munkaközössége) Az 1978-ban bevezetett új tanterv óraterve szerint a 7. osztályban évi 48 óránk van, így az előző évfolyamokhoz képest az elvégezhető feladatok mennyisége csökkenni fog. Mivel az óraszám a nyolcadikban még tovább fogyatkozik, munkánknak csakis úgy lehet eredménye, ha már az ötödik és hatodik osztályokban jól megalapozzuk. A megfigyelő és ábrázoló készség fejlesztését, a képi kifejezőeszközök tudatos ismeretét, a vizuális problémákban való gondolkodásban a jártasságot ebben a két évfolyamban kell kialakítanunk, s hetedikben már bizonyos szintézis megindítására kerülhet sor. (Az ötnapos tanítási hét bevezetése során esetleges változásokra számíthatunk, most azonban erre nem tudunk utalni.) Jelen tanmenetjavaslatunk alapjait az előzőekhez hasonlóan a tantervben megfogalmazott tananyag adja, amelynek felsorolását a vizuális problémák szerint csoportosítva a tankönyvhasználathoz készített útmutató tartalmazza. A tanmenet tervezésénél figyelembe vettük a tanév jelenlegi tagolását, a nehézségi fokozatot is és a modellek beszerezhetőségét. Mindegyiknél utalunk a feldolgozásra szánt körülbelüli óraszámra, a tankönyvhasználatra, és az elemezhető műalkotásokra. A tantervben előírt művészeti korok, irányzatok, egyes művészek, műfajok ismertetését igyekeztünk szervesen beépíteni a tanév folyamatos munkájába. A gyerekmunkák egy része a Fővárosi Rajzpedagógiai Konferencia kiállításáról való. Ezek több tanuló munkájából összeállított „eszmei" feladatsorok. Ne törekedjünk arra, hogy minden tanuló kezében azonos modell legyen ! Fontos az, hogy az éppen kézben levő modell a vizsgált jelenség minél több - az adott osztály tananyagának megfelelő - vizuális problémáját tárassuk fel a tanulókkal. A differenciált tanítás eredményeképpen a feladatsoroknak annyi variációja lehet, ahány tanuló van az adott osztályban. (A feladatsorokat római számmal, azok részfeladatait, lépéseit arab számmal jelöltük.) A tanmenetben alkalmazott rövidítések: T: téma, a tanulmányozás műveletének megnevezése M: a megfigyelendő vizuális problémák, tananyag F: feladatok Tk: tankönyv KA: kiegészítő anyag AT: anyagok és technikák A feladatsorok évi elosztása: olyan órarendet vettünk alapul, amelyben a hónap első és harmadik hetére kettős, a második és negyedik hetére pedig egy óra esik. Rajztanítás A MŰVELŐDÉSI MINISZTÉRIUM MÓDSZERTANI FOLYÓIRATA Szeptember első két hetében végezzük el az évi munka megszervezését, a felmérést és a szükséges ismétlést. F:—Megadott vetület alapján rajzi rekonstrukció. A feliratok a tanult dőlt szabványbetűkkel készüljenek. — Művészeti ismeretek áttekintése képfelismerés alapján. A képi kifejezőeszközök - Rajzlaptartó készítése. Gyűjtött és saját tervezésű vágott betűk felhasználásával a név betűkompozíciós megoldása. I. feladatsor a testes természeti formák vizsgálatára épül Kb. 6 óra 1. T: A forma megjelenítése M : A formakarakter, a plasztikai minőségek, a forma lényegi tulajdonságai: kúposság, tengelyesség, forgásforma F: A tapintással alaposan megvizsgált plasztikus formák mintázása, majd megjelenítése rajzban a fény-árnyék viszonyok visszaadásával, tónusokkal AT: agyag, mintázóeszközök, puha ceruza Műalkotások: Tk 108., 221., 225. képeinek elemzése 2. T: Színviszonyok vizsgálata, értelmezése M : A komplementer és hőfokkotraszt, a színek kölcsönhatása, a színreflex F: A modellek megjelenítése festéssel, váltott háttérrel - a színek változásának kifejezésével Az ön- és vetett árnyékok, a színreflex megfigyelése, ábrázolása a modellek megfelelő beállítása alapján AT: Festék, színes papírok, textilek, lámpák vagy reflektorok Tk: a 80. oldal feladatának megoldása hónap 1. 2. 3. 4. szeptember ismétlésszervezés I. I. október I. I. II. II. november II. II. III. III. december III. III. III.január-IV. IV. IV. február IV. IV. V. V. március V. V. V. V. április-VI. VI. VI. május VI. VII. VII. VII. június VII. összefog--lalás— — 1