Rajztanítás, 1986 (28. évfolyam, 1-6. szám)

1986 / 1. szám

DANIEL PÉTER Kísérleti szakosított tantervű 5. osztály Balkányban Iskolánk 1984-ben kérte a kísérleti szakosított tan­tervű osztály beindításának engedélyezését. Sajnos, a válaszra elég sokat kellett várni, emiatt a felvételi megszervezésére kevés idő jutott. Közel 120 ötödik­be lépő tanulóból választottuk ki azt a 29 gyereket, aki végül bekerült ebbe az osztályba. A felvételi során több irányú vizsgálódást végez­tünk. Végignéztük először minden tanuló összes ne­gyedik osztályos munkáját, s tanítójukkal is meg­beszélve kialakítottunk egy 40-50 fős keretet. A gye­rekekkel kétféle felvételi rajzot készítettünk. Az első feladat a kísérleti útmutatónak megfelelően álló em­beri alakról készített tanulmányrajz volt. Az útmutató erre 60 percet adott, de azt tapasztaltuk, hogy az adott időtartam felénél­­ egyrészt késznek mondha­tók voltak a rajzok, másrészt a gyerekek már unták a feladatot - figyelmük elkalandozott. Ezért úgy dön­töttünk, hogy más jellegű feladattal is kiegészítjük a felvételit. A későbbiek során beigazolódott, hogy helyes volt ez a döntés, mert megkönnyítette a mun­kák közötti válogatást. A második feladat szögletes és forgástestek csoportjának ábrázolása volt, amivel el­sősorban a térábrázolásukat akartuk megfigyelni. A felvételi munkák elkészülte után mindkét rajzot külön értékelve létrejött két névsor. A legjobb 15 rajz készítői midnkét névsorban szerepeltek, így ők bizto­san kerültek be a tagozatos osztályba. Ezután további mérlegeléssel egészítettük ki a létszámot. Mintegy 22 gyerek jól megfelelt az elvárásoknak, de az osztály el­határozott létszáma 30 fő volt. A tanév elején még volt bizonyos mozgás, változás. Egy-két tanuló közöl­te, hogy nem akar abba az osztályba járni, természe­tesen nem is köteleztük erre őket! Helyettük a tarta­lék névsor első két tanulója került be az osztályba, akik vállalták a többletmunkát. A felvett gyerekek megértették a rájuk váró felada­tokat és egész évben ebben a szellemben dolgoztak. Felszerelésük szinte mindig 100%-osan megvolt, gyűj­tőmunkájukat, az otthoni és az iskolai plusz feladato­kat pontosan, határidőre elvégezték, részt vettek kü­lönféle pályázatokon is. Leszögezhetem, hogy a „rajz tagozatos” tanulók nem maradnak el semmivel a töb­bi - már régebb idő óta működő - tagozatos osztály­ba járó mögött. (Iskolánkban matematika, ének, test­nevelés tagozat is működik.) Sőt, azt tapasztaltuk, hogy a rajz tantárgyból eredően (műszaki jellegű rajz, művészettörténet, illusztráció stb.) szélesebb áttekin­tés, sokrétűbb érdeklődés alakult ki bennük, szemben a többi tagozattal. Az én munkám a felvételik lebonyolítása után azzal folytatódott, hogy a kísérleti tanterv alapján tanmene­tet készítettem. Ez nehéz feladat volt a megfelelő sa­ját koncepció kialakításán, az órakeret felosztásán, a rajztanítás A MŰVELŐDÉSI MINISZTÉRIUM MÓDSZERTANI FOLYÓIRATA különböző tevékenységi formák elrendezésén át az egyes témakörök mélységi szintjének meghatározá­sáig. Arra törekedtem, hogy a rajzot a többi tantárgy mellé helyezzem­­ sem alá, sem fölé -, és a külön­böző tevékenységi köröket ne válasszam el egymás­tól. Igyekeztem többrétű tantárgyi koncentrációt ki­alakítani, ezért a tanmenet készítésébe bevontam az irodalmat, történelmet és matematikát tanító kor­társakat is. Elsősorban a tananyag időbeli elrendezé­sét egyeztettük, majd a követelményrendszert ismer­tettük meg egymással, hogy az osztályban minél egy­ségesebbek legyenek az elvárások és számonkérési rendszer alakuljon ki. A tanmenet készítésének másik fő szempontja az volt, hogy az alsóból hozott hiányosságokat kiküszö­böljük és ötödikben olyan alapokat rakjunk le, ame­lyekre a későbbiek során lehet építeni. Ezeket a lehe­tőségekhez mérten minél változatosabb eszközökkel, technikákkal igyekeztem megtervezni és az év során megvalósítani. Minden rajztanárnak van valamilyen anyagrésze, technikája, amelyet jobban ismer, amelyik számára a legkedvesebb és a gyerekekkel hangsúlyosabban kí­vánja elsajátíttatni, erre építve az úgynevezett kiegé­szítő anyagot. Én a rajzolást tartom ilyen területnek, ezért arra törekszem, hogy kialakítsam a biztos rajz­tudást, s ez legyen minden más tevékenység szilárd alapja. Ezért a tanmenetemben a kiegészítő anyagra fordítható idő felhasználásával is jelentős szerepet kapott a tanulmányi jellegű szerkezeti és tónusos rajz. Úgy érzem a tanulók munkája alapján, hogy ez nem volt hiábavaló törekvés, mert tanév végére ezek a 1

Next