Rajztanítás, 1986 (28. évfolyam, 1-6. szám)
1986 / 1. szám
DANIEL PÉTER Kísérleti szakosított tantervű 5. osztály Balkányban Iskolánk 1984-ben kérte a kísérleti szakosított tantervű osztály beindításának engedélyezését. Sajnos, a válaszra elég sokat kellett várni, emiatt a felvételi megszervezésére kevés idő jutott. Közel 120 ötödikbe lépő tanulóból választottuk ki azt a 29 gyereket, aki végül bekerült ebbe az osztályba. A felvételi során több irányú vizsgálódást végeztünk. Végignéztük először minden tanuló összes negyedik osztályos munkáját, s tanítójukkal is megbeszélve kialakítottunk egy 40-50 fős keretet. A gyerekekkel kétféle felvételi rajzot készítettünk. Az első feladat a kísérleti útmutatónak megfelelően álló emberi alakról készített tanulmányrajz volt. Az útmutató erre 60 percet adott, de azt tapasztaltuk, hogy az adott időtartam felénél egyrészt késznek mondhatók voltak a rajzok, másrészt a gyerekek már unták a feladatot - figyelmük elkalandozott. Ezért úgy döntöttünk, hogy más jellegű feladattal is kiegészítjük a felvételit. A későbbiek során beigazolódott, hogy helyes volt ez a döntés, mert megkönnyítette a munkák közötti válogatást. A második feladat szögletes és forgástestek csoportjának ábrázolása volt, amivel elsősorban a térábrázolásukat akartuk megfigyelni. A felvételi munkák elkészülte után mindkét rajzot külön értékelve létrejött két névsor. A legjobb 15 rajz készítői midnkét névsorban szerepeltek, így ők biztosan kerültek be a tagozatos osztályba. Ezután további mérlegeléssel egészítettük ki a létszámot. Mintegy 22 gyerek jól megfelelt az elvárásoknak, de az osztály elhatározott létszáma 30 fő volt. A tanév elején még volt bizonyos mozgás, változás. Egy-két tanuló közölte, hogy nem akar abba az osztályba járni, természetesen nem is köteleztük erre őket! Helyettük a tartalék névsor első két tanulója került be az osztályba, akik vállalták a többletmunkát. A felvett gyerekek megértették a rájuk váró feladatokat és egész évben ebben a szellemben dolgoztak. Felszerelésük szinte mindig 100%-osan megvolt, gyűjtőmunkájukat, az otthoni és az iskolai plusz feladatokat pontosan, határidőre elvégezték, részt vettek különféle pályázatokon is. Leszögezhetem, hogy a „rajz tagozatos” tanulók nem maradnak el semmivel a többi - már régebb idő óta működő - tagozatos osztályba járó mögött. (Iskolánkban matematika, ének, testnevelés tagozat is működik.) Sőt, azt tapasztaltuk, hogy a rajz tantárgyból eredően (műszaki jellegű rajz, művészettörténet, illusztráció stb.) szélesebb áttekintés, sokrétűbb érdeklődés alakult ki bennük, szemben a többi tagozattal. Az én munkám a felvételik lebonyolítása után azzal folytatódott, hogy a kísérleti tanterv alapján tanmenetet készítettem. Ez nehéz feladat volt a megfelelő saját koncepció kialakításán, az órakeret felosztásán, a rajztanítás A MŰVELŐDÉSI MINISZTÉRIUM MÓDSZERTANI FOLYÓIRATA különböző tevékenységi formák elrendezésén át az egyes témakörök mélységi szintjének meghatározásáig. Arra törekedtem, hogy a rajzot a többi tantárgy mellé helyezzem sem alá, sem fölé -, és a különböző tevékenységi köröket ne válasszam el egymástól. Igyekeztem többrétű tantárgyi koncentrációt kialakítani, ezért a tanmenet készítésébe bevontam az irodalmat, történelmet és matematikát tanító kortársakat is. Elsősorban a tananyag időbeli elrendezését egyeztettük, majd a követelményrendszert ismertettük meg egymással, hogy az osztályban minél egységesebbek legyenek az elvárások és számonkérési rendszer alakuljon ki. A tanmenet készítésének másik fő szempontja az volt, hogy az alsóból hozott hiányosságokat kiküszöböljük és ötödikben olyan alapokat rakjunk le, amelyekre a későbbiek során lehet építeni. Ezeket a lehetőségekhez mérten minél változatosabb eszközökkel, technikákkal igyekeztem megtervezni és az év során megvalósítani. Minden rajztanárnak van valamilyen anyagrésze, technikája, amelyet jobban ismer, amelyik számára a legkedvesebb és a gyerekekkel hangsúlyosabban kívánja elsajátíttatni, erre építve az úgynevezett kiegészítő anyagot. Én a rajzolást tartom ilyen területnek, ezért arra törekszem, hogy kialakítsam a biztos rajztudást, s ez legyen minden más tevékenység szilárd alapja. Ezért a tanmenetemben a kiegészítő anyagra fordítható idő felhasználásával is jelentős szerepet kapott a tanulmányi jellegű szerkezeti és tónusos rajz. Úgy érzem a tanulók munkája alapján, hogy ez nem volt hiábavaló törekvés, mert tanév végére ezek a 1