Állami polgári leányiskola, Rákospalota, 1923

4. A tanári testületből Horváth Ferenc, kit Pestújhelyre választottak meg tanárrá és Kiss Lajos énektanár távozott. Utóbbi helyét iskolaszék intézkedéséből Renger Margit tölti be december 15-ike óta. Horváth Ferenc helyére tanárt nem kaptunk, sem a torna­szakos állásra megválasztott Gedeon János nem foglalhatta el helyét, mert az államtól ezideig elbo­­csájtót, bár megválasztása miniszterileg jóváhagyatott, nem kapott. Ezért kénytelenek voltunk két tanár díjával növendé­keinket 10 osztály helyett 9 osztályba osztani, ami főleg a 62—62 létszámú II. osztályoknál a tanár szempontjából, nagy megterheltetéssel s a tanulás eredménye tekintetében kevesebb haszonnal járt. E bajt tetézi még, hogy 5 teremre lévén szo­rítva délelőtt—délután váltakozó tanítással vagyunk kénytele­nek munkálkodni, a mi a tanár kenyérkereső idejének megrö­vidítése, sőt megölése, mert félhétre alkalmazást nehezen kap; másrészt a tanuló szellemi ereje kihasználásának gátja, mert a délutáni u. n. tanítás alatt főleg nyári időben fáradt elmével nem tud figyelni, télen pedig a világítás elégtelen volta a sze­meit rontja és teszi tönkre. Hisszük, hogy rövidesen e bajok megszűnvén, modern iskolában, modern felszereléssel szolgálhatjuk városunk szel­lemi érdekeit, amiért mi mondunk köszönetet mindenkinek, aki e nemes ügyet dűlőre vitte. 5. Az iskola tanulmányi és fegyelmi ügyei. A tanári tes­tület, bár az anyagi gondok ólomsúlyként nyomják lelkületét, teljes erővel és tudással iparkodott megfelelni fárasztó, nehéz kötelességének. Hogy nem tudott mindenben úgy megfelelni, amint szeretné, nem rajta múlott. Az ifjúságon szellemileg a háború nyomai ütnek ki ; gyengén táplált s gyenge előkészült­­ségü s igy az eredmény szellemiekben gyenge közepes; fe­gyelmi tekintetben még mindig látszik a szülői ház nem­törő­­dömsége, pedig az év közben tartott szülői értekezleteken Száva Albert „A szülői ház és az iskola“, Gáspár Ferenc pedig „A szülők hibái“ címén adtak tanácsot és útbaigazítást. Az igaz­gató pedig minden alkalmat megragad, hogy közelebb hozza a szülői házat az iskolához. S ritkán ott van a hiba, ahol a szülő megjelenik az u. n. szülői értekezleteken és máskor is, hanem ott, ahol a szülő csak azért látja egyszer egy évben az iskola környékét, mert muszáj. Az iskola tanulmányi és fegyelmi ügyeivel való foglal­kozást az alakuló, 8 havi, 2 módszeres, 3 ellenőrző, 2 osztá­lyozó s az évzáró értekezletek jegyzőkönyvei őrzik. Az I. módszeres értekezleten az egységes nyelvtani meghatározáso­kat beszélte meg a tanári kar, a II.-on Gáspár Ferenc „Mi a tanításunk eredménytelenségének okai“ címen tartott igen mag­vas előadást. A tanítás menete a miniszterileg jóváhagyott állandó tanmenet keretében folyt. 4

Next