Állami polgári leányiskola, Rákospalota, 1923
4. A tanári testületből Horváth Ferenc, kit Pestújhelyre választottak meg tanárrá és Kiss Lajos énektanár távozott. Utóbbi helyét iskolaszék intézkedéséből Renger Margit tölti be december 15-ike óta. Horváth Ferenc helyére tanárt nem kaptunk, sem a tornaszakos állásra megválasztott Gedeon János nem foglalhatta el helyét, mert az államtól ezideig elbocsájtót, bár megválasztása miniszterileg jóváhagyatott, nem kapott. Ezért kénytelenek voltunk két tanár díjával növendékeinket 10 osztály helyett 9 osztályba osztani, ami főleg a 62—62 létszámú II. osztályoknál a tanár szempontjából, nagy megterheltetéssel s a tanulás eredménye tekintetében kevesebb haszonnal járt. E bajt tetézi még, hogy 5 teremre lévén szorítva délelőtt—délután váltakozó tanítással vagyunk kénytelenek munkálkodni, a mi a tanár kenyérkereső idejének megrövidítése, sőt megölése, mert félhétre alkalmazást nehezen kap; másrészt a tanuló szellemi ereje kihasználásának gátja, mert a délutáni u. n. tanítás alatt főleg nyári időben fáradt elmével nem tud figyelni, télen pedig a világítás elégtelen volta a szemeit rontja és teszi tönkre. Hisszük, hogy rövidesen e bajok megszűnvén, modern iskolában, modern felszereléssel szolgálhatjuk városunk szellemi érdekeit, amiért mi mondunk köszönetet mindenkinek, aki e nemes ügyet dűlőre vitte. 5. Az iskola tanulmányi és fegyelmi ügyei. A tanári testület, bár az anyagi gondok ólomsúlyként nyomják lelkületét, teljes erővel és tudással iparkodott megfelelni fárasztó, nehéz kötelességének. Hogy nem tudott mindenben úgy megfelelni, amint szeretné, nem rajta múlott. Az ifjúságon szellemileg a háború nyomai ütnek ki ; gyengén táplált s gyenge előkészültségü s igy az eredmény szellemiekben gyenge közepes; fegyelmi tekintetben még mindig látszik a szülői ház nemtörődömsége, pedig az év közben tartott szülői értekezleteken Száva Albert „A szülői ház és az iskola“, Gáspár Ferenc pedig „A szülők hibái“ címén adtak tanácsot és útbaigazítást. Az igazgató pedig minden alkalmat megragad, hogy közelebb hozza a szülői házat az iskolához. S ritkán ott van a hiba, ahol a szülő megjelenik az u. n. szülői értekezleteken és máskor is, hanem ott, ahol a szülő csak azért látja egyszer egy évben az iskola környékét, mert muszáj. Az iskola tanulmányi és fegyelmi ügyeivel való foglalkozást az alakuló, 8 havi, 2 módszeres, 3 ellenőrző, 2 osztályozó s az évzáró értekezletek jegyzőkönyvei őrzik. Az I. módszeres értekezleten az egységes nyelvtani meghatározásokat beszélte meg a tanári kar, a II.-on Gáspár Ferenc „Mi a tanításunk eredménytelenségének okai“ címen tartott igen magvas előadást. A tanítás menete a miniszterileg jóváhagyott állandó tanmenet keretében folyt. 4