Reform, 1872. szeptember (4. évfolyam, 239-267. szám)

1872-09-19 / 257. szám

l’ok menesztettek s^.ét a az^l­íízgá minden Jr^ujTáb­an. Nevezetesen egyes főszemélyisé gekhez, kik aztán az esemény hírét tovább terjesztették, és községenkint a pápáknak és bíráknak tudtul adták, hogy a haran­go­kat m­i­n­de­n­ü­tt m­e­g­huzass­ák, a teme­tés napján pedig m­á­r h­a­tl­a­n­u­l megjelen­jenek. H­ogy e megjelenés a községi bíráknak bün­tetés, vagy legalább hathatós fenyegetés színe alatt parancsoltatott, az tény. Meghivatott még a vörös­pataki hires esperes B­á­l­i­n­t­h, továbbá A­x­e­n­t­e­s más még életben levő notabilitás. A tei­­tón levő holttest mellett a virrasztást a kőrösbányai, úgynevezett intelligenczia kivétel nélkül teljesítette, ideértve sok királyi hivatal­nokot is. Napközben a nők gyászruhában jártak, a holttest mellé szolgálatra megyei hajdúk voltak rendelve, míg a halottas há­zon a tölgyászszallagozott romániai nagy lo­bogó lengett, ugyanaz, mely Borb­a kép­viselő választásakor is szerepelt. A temetési szertartás szeptember 13-ának dél­utáni 2 órájára volt kitűzve, mely napon délben a halottas ház udvarán megjelentek a szerződtetett ka­rok, számos román hazafi, kik soraiban ismét ott volt némely királyi hivatalnok, neve­zetesen a k­őr­ö­sb­ányai királyi járásbíró is, arczán a szokott bajtársi kifejezésekkel. Ez le­hetett a bucsuzás előtti tisztelgés. Temetésre összesen csak 28 pópa jelent meg díszben, úgy a helybeli lakosok közül tul­nyom­ólag a magokat intelligenseknek tartók, valamint vi­dékről leginkább jegyzők és dászkálok (tanítók). Föltünően kevés jelent meg a rendelet daczára a nép soraiból, mi megjegyzésre méltó. Az egyházi szertartás alatt S­z­e­c­u­la­^G­y­ö­rg­y helybeli ügyvéd és megyei tiszti ügyész által szerzett, a kő­nyomda segélyével sokszorozott dicsőítő versezet oszto­­gattatott a megbízhatóknak. A versezet nyílt magasztalása a magyarság kiirtására folytatott lázadásnak, s bombasztikus hangját a tényekkel egy­bevetve szánalomra indító lérezmű ugyan, de mutatja, mily egyének azok, kik hazánk oláh lakosainak élére tolakodnak. A szertartás után feláll­ott abrádi gör. ker. espe­res Miheltjiánu és egy beszédet olvasott fel, melynek dióhéjba szorított értelme oda ment ki, hogy valamint az üdvözítő eljövetelét hirdette keresztelő szt. János, s hirdette, hogy tisztuljanak meg testben és lélekben, és egyesüljenek gondolatban: úgy tá­madt a dicső román nemzetnek Jánk-ja, mi Jánost jelent. Azért tehát a jámbor hallgatókat felhívja, hogy vessenek el maguktól hiúságot, nagyravágyást, egyenetlenséget, és akkor nagyok, e­gy­e­k lesznek. Itt a beszédben jó pauza és egy vallásos kanyarulat következett. Átalában e beszéd ravasz burkolata volt mindazon jelszavaknak, melyeket a dákoromának hangoztatni megszoktak. A sírt a cehei templom kőkeritéses udvarán ásatták meg, ugyanott, hol egy óriási tölgyfa áll, melyről az itteni szóhagyomány azt tartja, hogy a rabló Horea ezen fa alatt tartotta gyűléseit, miért is e tölgyfa máig is „goronu lui Horea“ nevet visel. A menet ideérkeztével a koporsót állványra he­lyezték, és a pópák és kísérők körülötte tömböt képez­tek, mialatt egy odarendelt fényképész a jelenetet meg­örökíteni törekedett. Majd a vöröspataki őszbecsava­­rodott kántor, Jánkunak és Bálinthnak bajtársa éne­kelt el egy hosszú gyászdalt. Végül fölállott Sze­cu­la György tiszti ügyész lelkesülést eláruló taglejtések közt a műveltebb román nyelven mond­ván beszédet. A motto „libertate, egalitate si natiu­­nalitate.“ Szerinte Jánku a román nemzet apostola és mártírja jól fölfogta az előrebocsájtottak igazsá­gát, megragadta az 1818-ban, „de minune“ csodálato­san kedvező alkalmat. Több e téren száguldozó frázis után a dicsőitettnek néhány életrajzi főbb vonását emelte ki. Jánka született 1824-ben Felső-Vidrán, a nép kebeléből, de vagyonos és köztekintélyt élvezett szüléktől. Tanulmányai bevégezte után 1848-ban Marosvásárhelytt czenzurázott. Bekövetkezett — úgy­mond a románok históriájában a dicső balázsfalvi gyű­lés, melyen, midőn az ékesszólás kimerült, a legéke­sebben, leghathatósabban szólott a fiatal Jánku Av­­rám, mert a szószékre ugorván, pisztolyát elsütötte. Tudvalevők — folytatá szónok — Jánkunak, mint a román légiók general prefétjének világra szóló tettei, s harczai a szabadság, egyenlőség s nemze­tiség szolgálatában. De itt a húr elpattant, Jánku ma­gas röptű szelleme elhomályosult. Szomorú, gyászra méltó két deczennium a hős életében, mely alatt bolygott, azonban csak azon határok közt, melyeken az ő eszméi leginkább gyökeret vertek, s legtisztáb­ban és hozzá legméltóbban megőriztettek — Alsófe­jérben és Zarándban. Itt — harsogó szónok — itt élt és járt ő legszívesebben, hol a­z ö­r­ö­k­k­é n­e­m­e­s — i­eternu nobilu“ — Horea is küzdött! Befejezésül szónok kívánta, hogy Jánku szel­leme lelkesítse mindnyájukat. E beszéd csak azért nem volt lázítóbb hatással, mert a kevés számban megjelent földnépe egyátalán nem, sőt a műveltebbeknek is tán fele sem értette a nyakatekert sok latin szó és kifejezés miatt. A beszéd után mindenféle nemzeti dal követ­kezett, a behantolás végével pedig a közönségből va­lahol egy pisztoly sült el, mintegy jelezni akarván bizonyára, hogy a mint ezzel kezdette, úgy ezzel vé­gezze is a nagy Jánku földi jelenségét. Így folyt le Jánku Ávrám végtisztessége, me­lyet a magyar állam szolgálatában álló tisztviselők, a magyar állam területén belül rendeztek. Kétségtelen ezekből a tendenczia, mely ez em­bereket illeti. Kétségtelen, hogy itt néhányan jogo­sítva érzik magukat a „román nemzet“ nevében kiáltványokat terjeszteni a megye kőnyomdája segé­lyével. Kétségtelen, hogy itt nyíltan merik dicsőíteni mindazokat, kik a magyar ellen valaha föllázadtak, kiirtására törekedtek, a­kiket követendő példaként mutatnak föl. Itt már nem is Magyarország integris része, hanem Dákoromán­iának egy distriktusa van : „districtulu Zarandu.“ Ily politikai szeméremsértő dolgok tör­ténnek a Királyhágón túl. Kell-e még köve­telnünk, hogy a kormány főispánt küldjön Za­­ránd megyébe, olyant, a­ki embere lehet a hely­zetnek, a­kinek e nehéz tiszt nem nobile offi­cium, hanem szent föladat; a­ki ott is lak­­j­ék és meggátolja azt, hogy a magyar alkot­mány és magyar király tisztviselői azon tekin­télyt, melyet hivatalos állásuk ad nekik, az al­kotmányt és az ország épségét egyaránt ve­szélyeztető czélzatok szolgálatában használják el. Mit várjunk a néptől, mely ily tisztviselők vezetése alatt áll ?­ Kész-e a kormány a fele­lősséget viselni, Zarán­dmegye jelenlegi főis­pánjáért és a belügyminisztér­ium szolidaritást vállal-e a zarándmegyei közigazgatási tiszti kar eljárásával, melyről tudomással kell bír­nia ? Ezekre kérünk alázatos feleletet, s to­vábbi mondanivalónkat felfüggesztjük addig, míg a választ Tóth Vilmos ur cselekedeteiben látni fogjuk. vazatot nyert jelöltnek is átalános többsége nem volt, a megbízólevelet Ugron Gábor­ é­s Orbán Balázs uraknak nem adta­ ki, de sem — mint az erdélyi törvények megengedik — a szavazás nem folytattatott, sem új választás nem eszközöltetett. Udvarhelyszék két követi állomása tehát betöltetlen máig is s Győrffy Gyula a ház elnökét utasíttatni kívánja, hogy az udvarhelyszéki központi választmányi el­nököt szólítsa föl a megbízólevelek kiadására. Nem lehet kétség benne, hogy itt a sza­bad választás kérdése érintetik. Törvényeink­ben erről nincsen rendelkezés, s az ügynek illetékes fóruma s elbírálási formája nincsen. A­mit Győrffy Gyula úr kiván a háztól, az egy igen veszedelmes előzetes esetet állapítana meg. A parlamentben párt uralkodik, s ha a parlament a választmányok bírájává teszi ma­gát, tudomást vesz oly ügyekben, melyek, minthogy a választmány elnökének is igaza lehet, nem bizonyosan tartoznak fóruma elé, sőt rendelkezik is bennök , akkor sok vissza­élésre nyit alkalmat s útját egyengeti annak, hogy esetleg a parlament ülése alatt történő választások a parlamenti többség által vezet­tessenek. Itt az eredeti polgári jog áll szem­ben a mandatáriusok jogával. Győrffy Gyu­la indítványa tehát nem volt elfogadható. Gorove István azt indítványozta, utasít­­tassék a belügyminiszter, hogy az iránt intéz­kedjék, miszerint Udvarhelyszék törvényes képviseletéhez jusson. Hoffmann Pál a ház el­nöksége útján kívánja fölszólíttatni az udvar­helyszéki központi választmányt, hogy gon­doskodjék arról, miszerint Udvarhelyszék kép­viseletben ne maradjon. A ház Gorove indít­ványát fogadta el, noha tán a házszabályok rendelkezésének (mely szerint a ház elnöke szólítja föl a központi választmányokat a vá­lasztás elrendelésére) jobban megfelelt Hoff­mann indítványa, de eredményében mindegy, sőt elvileg is az, akár a ház elnökét, akár a minisztert utasítja a ház arra, hogy az udvar­helyszéki központi bizottmányt kötelessége teljesítésére fölszólítsa. Az igaz, hogy sem az egyik, sem a másik módon a kérdés érdemleg elintézve nincsen, és nem is lesz, ha csak az udvarhelyszéki elnök ki nem adja a júliusi választás alapján a megbízóleveleket. Ez eset­ben a kisebbségben maradt párt peticzionálhat és az illető igazoló bizottságban megtaláltatott a fórum, a­mely illetékesen eldöntheti, hogy érvényes-e Orbán Balázs és Ugron Gábor vá­lasztása vagy sem. Csakhogy nem lenne taná­csos, sem az országgyűlés, sem a kormány számára praecedens által megszerezni azt a jogot, hogy a központi választmányt megbízó­levelek kiadására s — mi ebből következik — megtagadására szoríthassa. Hasonló összeütközések számára bíró­ságról kell gondoskodni, legyen az egy állam­­bíróság, vagy ruháztassék föl e tiszt gyakor­lásával a legfőbb itélőszék; de fontosnak tart­juk, hogy a polgárok eredeti alkotmányos jo­gának a központi választmány, a kormány s maga az országgyűlés ellen egy az érde­ken teljesen kívül álló appellatorium fóruma legyen. ORSZÁGGYŰLÉS, Pest, szeptember 18 A képviselőházban ma ép oly fontos, mint érdekes kérdés tétetett vita tárgyává : az ud­­varh­elyszéki képviselőválasztás ügye. Itt július 1-től 8-áig tartott a választás s legtöbb szava­zatot Ugron G­ábor és Orbán Balázs báró el­lenzéki két jelölt kapott a két deák-párti elle­nében. A központi választmány elnöke azon­ban, oly indokolással, hogy a két legtöbb sza­­ k képviselőház XIII. ülése. (Napirend : Györffy Gyula indítványa az udvarhelyszéki vá­lasztást illetőleg.) Elnök : Bittó István. Jegyzők: Széll Kálmán, Kiss Miklós. A kormány részéről jelen vannak : Tóth Vil­mos, Panner Tivadar, Trefort Ágost, Szlávy József,­ L­ó­n­y­a­y Menyhért gr. Ülés kezdete d. e. 10 órakor. A mafi ülés jegyzőkönyve észrevétel nélkül hi­telesíttetik. Elnök: Jelentem a háznak, hogy a főrendiház elnöke átküldötte az 1869—72. évi országgyűlés ,3-ik ülésszaka végén szentesített 8 rendbeli törvényczikk­­nek az országos levéltárba történt átszállításáról szóló három rendbeli elismervényt. Ezen elismervények a képviselőház irattárába fognak letétetni. Van szerencsém továbbá tudomására juttatni a t. háznak, hogy a győr-pápai 72. honvédzászlóalj tiszti­kara meghivja a t. képviselőházat af. évi okt. hó 13-án Pápán tartandó zászlószentelési ünnepélyre. Végül javasolnám, hogy a múlt országgyűlésen el nem intézett kérvények a kérvényi bizottságnak adassanak ki. (Helyeslés.) Vidacs János benyújtja Vaszil József és Neuez­­ner István magánkérvényét. A kérvényi bizottsághoz utasittatik. — I n t e r p e 11 á c z ió. — Triffnácz Sándor az árvíz által károsult vidé­kek érdekében a következő interpellácziót intézi a miniszterelnökhöz. 1) Mely összegek fordittattak eddig az ínség által ért vidékek lakosainak készpénzben nyújtandó segélyre ? 2) Elkezdődtek-e már a t. miniszterelnök ur által a múlt országgyűlés vége felé az árvíz és ter­méketlenség által bekövetkezett ínség enyhítése czél­­jából kilátásba tett közmunkák és pedig nevezetesen a n.-kikinda-pancsovai és bogsán-rojteki vasútvo­nalak kiépítése valamint a Bega csatorna és Temes folyó szabályozása? 3) Ha elkezdődtek, mikor vették tettleges kez­­deteket, mely stádiumban léteznek jelenleg és men­­nyit tesz az összes e czélra fordított kiadás ? 4) Ha pedig nem, miért halasztotta a kormány oly sokára a már tavaszkor remélt kezdeteket és szándékozik-e legalább most intézkedni, miszerint e munkák haladék nélkül eszközlésbe vétetvén az ín­ségtől szenvedők a még kedvező időjárás tartama alatt annyit megszerezni képesittessenek, hogy a té­len át legalább az éhenhalástól félniök ne kelljen. Az interpelláczió ki fog adatni a miniszterel­nöknek. Elnök: Mielőtt a napirendre térnénk át, bá­tor vagyok felemliteni a t. háznak, hogy az imént hozzám érkezett jelentések szerint megalakult a naplóbiráló bizottság, mely elnökének P. Szath­­m­á­ry Károlyt, jegyzőjének Tarnó­czy Bélát vá­lasztotta ; úgy megalakult a függő államadósságok ellenőrzésére kiküldött országos bizottság, mely el­nökének gr. F­e­s­z­t­e­t­i­c­s Györgyöt, alelnökinek gr. Kálnoky Pált, s jegyzőjének Kvass­ay Lászlót választotta. — Felelet i­n­t­er­p­el­l­ácz­iór­a. — Tóth­ Vilmos belügyminiszter: Császár Bálint egy interpellácziót intézett hozzám a fogarasvidéki választás meg nem tartása miatt. Ezen interpelláczióra lesz szerencsém a t. ház engedelmével válaszolni. (Halljuk!) Midőn a válasz­tási előintézkedések megtétele végett a törvényható­ságokhoz rendeletemet kibocsátottam, Fogaras vidéke is megtartotta e czélból közgyűlését és megalakította a központi bizottságot akként, hogy azt részben Fogaras vidéki és ’­i részben Fogaras városi tagok képezték, elhatár­ozta továbbá azt, hogy az egyik ke­rületnek, melyhez Fogaras városa is tartozik, főhelye nem az utóbb nevezett város, hanem Ó-Sink községe legyen. — Fogaras város közönsége ezen határozat ellen h­ozzám folyamodott és kérte, rendelném el, hogy először Fogaras városa önállóan alakithasson köz­ponti bizottságot, másodszor, hogy egyik kerületnek nem O­scsiik, h­anem Fogaras városa legyen választó­­főhelye. A vár­osnak mindkét kérése nem csak méltá­nyos, hanem törvényen alapuló volt, mert az 1870-iki 42. törvényczikk Fogaras városát törvényhatósági joggal ruházta föl, mert az 1848. V. törvényczikk 5. §-sa szerint mind azon törvényhatósági joggal fölru­házott városok, melyek más törvényhatósághoz tar­tozó községekkel egyetemben választják képviselői­ket — mondom — mindenütt ezen városok az ily vegyes kerületekben egyszersmind a választókerület főhelyéül vannak kitűzve;’mert továbbá az 1848 ik V. törvényczikk 49., 50. s­ 51. §§. azt rendelik, hogy az ily vegyes kerületekben létező törvényhatósági joggal fölruházott, vagy mint akkor nevezték, szabad királyi városok, önállóan választanak központi vá­lasztmányt és küldenek 2 — 2 tagot a választók össze­írására kirendelt küldöttséghez. A törvénynek ezen világos rendelete és paran­csa szerint én Fogaras városa kérvényének helyt ad­tam és elrendeltem először azt, hogy Fogaras városa önállóan válas­sza központi bizottmányát, és másod­szor azt, hogy az egyik kerületnek Fogaras városa legyen választó főhelye. Ezen rendeletemet megküldtem úgy Fogaras vi­déke, mint Fogaras városa közönségének. Fogaras vidék közönsége rendeletemnek azon részét, mely a központi választmányok alakítására vonatkozott, tel­jesítette ; rendeletem azon részének azonban, mely­ben Fogaras városát tűztem ki az egyik választóke­rület főhelyéül, eleget nem tett. Ezt határozta május 22-én tartott ülésében. Ennek folytán én május 30-án kibocsátottam ismét rendeletemet és kinyilatkoztatván, hogy előbbeni rendeletem­hez határozottan ragaszko­dom, meghagytam Fogaras vidék közönségének, hogy a központi bizottságot rendeletem végrehajtására uta­sítsa. Tettem pedig ezt az 1848. 5. t. sz. 52. szaka­szának rendeleténél fogva, mely ekként szól: „A ve­gyes kerületek alakításához járuló megyék és városok közt a jelen törvény végrehajtásának érdemében tá­madható kérdések az illetőknek meghallgatásával, ezen törvény rendeleteinek értelmében a minisztérium intézi el. Mindennek daczára Fogaras vidék közönsége rendeletemet nem tejesitette és a köteles engedelmes­séget megtagadta. És ha én mindamellett Fogaras vi­dék közönségével szemben mindekkoráig várakozólag és kapaczitálólag jártam el , tevem ezt először azért, mert hivatalos informáczióim akként szóltak, hogy Fogaras vidék közönsége mégis az országgyűlés ös­­­szejövetele előtt intézkedni fog képviseltetése végett; tevem ezt másodszor azért, mert el akartam menni a türelem végső határáig, csak hogy kormánybiztos, illetőleg a főispánnak kivételes hatalommal való föl­­ruházása nélkül lehessen a képviselőválasztást meg­ejteni. Várakozásom mind ez ideig nem teljesült. Fo­garas vidéke és városa képviselői nem csak hogy nem ülnek e házban, hanem mindekkoráig a választásokra nézve semmi intézkedés sem tétetett, így állván a dolog, nem marad egyéb hátra, mint Fogaras vidéke közönségével szemben a törvény szigorát alkalmaznom,­ a­mit is a t. interpelláló urnák ezennel megígérek. (Élénk helyeslés.) Császár Bálint megelégszik a felelettel, de sze­rette volna, ha a belügyminiszter királyi vagy kor­mánybiztost küldene le a választásra. Tóth, Vilmos belügyminiszter: A törvényhez tartom magamat, mely ily esetekben világosan azt rendeli, hogy a főispán reni­enczia esetében kivételes hatalommal ruháztatik fel. (Élénk helyeslés.) A ház tudomásul veszi a miniszter válaszát. Következik a­­ nap­irend. — Győrffy Gyula fentartva magának a jogot ké­sőbben szólhatni, elfogadásra ajánlja indítványát, mely szerint a ház elnöke oda utasítaná az udvar­helyszéki választási elnököt, hogy a választási jegy­zőkönyveket adja ki a legtöbb szavazatot nyert kép­viselőjelölteknek. Tóth Vilmos belügyminiszter: Mielőtt a tár­gyalásra kitűzött kérdés fölött a vita megindulna, engedje meg nekem a t. ház, hogy néhány szóval előadjam azon eljárást, melyet az Udvarhelyszékben megejtett képviselői választások alkalmával követtem; kérem ezt annál is inkább, miután az indítványt tevő igen­t­ képviselő Győrffy Gyula azon alkalommal, midőn indítványát megtevő, bizonyára téves infor­­máczió alapján oda nyilatkozott, mintha a belügymi­niszter ezen választási eljárással szemben elmulasz­totta volna törvényszabta kötelességét teljesíteni. Az udvarhelyszéki választások f. é. julius 1-jére tűzettek ki, és 8 napi időtartamra voltak határozva. A választások juh 1-én megkezdettek és tartottak inclu­sive juh 8-ig. Néhány nappal később Szentkirályi Ár­pád és Ugrón János folyamodást intéztek hozzám, melyből értesültem, miszerint daczára annak, a mint ők állíták, hogy Orbán Balázs és Ugron Gábor kép­viselőjelöltek a választók többségének szavazatát meg­­nyerték, mindamellett nekik a választási elnök a kép­viselői megbízólevelet kiadni vonakodik. Ők a válasz­tási elnök ezen eljárását sérelmesnek tartván, azt kér­ték tőlem, rendelném el, hogy a megválasztottaknak a megf­izetevét kiadassák. Én ezen folyamodványt Udvarhelyszék központi választmányához a következő rendelet kíséretében küldtem le : „Szentkirályi Árpád és Ugrón János közvetle­nül hozzám intézett folyamodványát, melyben a vá­lasztási megbízó levél Ugron Gábor és Orbán Balázs részére leendő kiszolgáltatását elrendeltetni kérik , ezen központi választmánynak saját hatáskörébeni törvényszerű elintézés végett ezennel megküldöm.“ Miután ez ügyben hosszabb ideig semmiféle je­lentés nem érkezett hozzám, augusztus hó 4-én a kö­vetkező rendeletet intéztem Udvarhelyszék központi választmányához : „A folyó évi junius hó 29-én tar­tott ülésről szóló, s ugyan e hó 30-án 75. sz. a. kelt főkirálybirói jelentéssel hozzám fölterjesztett jegy­zőkönyvön kívül a további működésére vonatkozó jegyzőkönyvek hozzám nem érkezvén föl a képviselő­választási ügynek mibenlétéről, és a f. évi július 1-re kitűzve volt választás eredményéről nem bírok tudo­mással, ennélfogva meghagyom ezen központi választ­mánynak, hogy a fönt kitett határidő óta tartott ülé­seiről fölvett jegyzőkönyveket a választási ügy jelen állását előtüntető tüzetes jelentés kíséretében hozzám haladéktalanul terjes­sze föl. Augusztus hó 25-én újólag megsürgettem a köz­ponti választmányt, hogy jelentését terjes­sze föl, s szeptember 5 én és szeptember 11-én pedig a főkirály­­birót intettem meg, hogy tegye a jelentést a választás mibenlétéről Végre 11-én egy táviratot kaptam, melyből arról tudósitnak, hogy szeptember 12-én fogja a központi választmány megtartani ülését. Erre rögtön táviratilag megrendeltem, hogy az ülés jegyző­könyve, illetőleg az ülés határozata velem táviratilag tudósíttassék. Néhány nappal később ismét azon érte­sülést vettem, hogy a központi választmány nem szeptember 12-én, hanem 21-én fogja megtartani gyűlését (derültség bal felől), a végből, hogy új vá­lasztási határidőt tűzzön ki, s okada tolták ezt azzal, hogy az izgatottság oly nagy volt, hogy mindez ideig a választási határnapot kitűzni nem lett volna czél­­irányos. (Mozgás a baloldalon ) Ez az, a­mit a tényállásra nézve mondani akar­tam. Nem akarok a t. ház bölcs határozatának prae­­judikálni, csupán azért mondottam el mindezt, hogy bebizonyítsam, miszerint a belügyminisztérium részé­ről ez ügyben mulasztás nem történt. (Helyeslés.) Gorove István azt hiszi, hogy a háznak ez ügyben részrehajlatlanul kell eljárni, s ezért óhaj­tandó is, hogy a hozandó határozat egyhangú legyen. Az előadottakból tudjuk, miként a belügymi­niszter ismételten rendeleteket küldött Udvarhely­székhez, tulajdonkép annak központi bizottmányához sürgetvén a középponti bizottságot kötelességének teljesítésére. Udvarhelyszék e rendeletek daczára, kötelességét nem teljesítette. A v­­lasztás tehát min­den­esetre Udvarhelyszék középponti bizottmányát il­leti, a belügyminisztert nem. A hiba ott van, hogy midőn a választási elnök nem találta kih­irdetendőnek a választás eredményét, egyúttal nem határozta el az új választás elren­delését. A kérdés most már az, miként lehet e hibát helyrehozni. Teheti-e a képviselőház azt, hogy elren­delje, miszerint (olvas Győrffy indítványából) „a megejtett kettős választásról felvett jegyzőkönyv mint megbízó levél haladéktalanul az illető megvá­lasztott országgyűlési képviselők kezei közé jusson.“ Előre bocsátja, hogy ily fontos ügyben az ügyiratok nélkül az „audiatur et altera pars“ mellőzésével ha­tározni, a képviselőház magát hivatva nem érezheti. Nézete szerint legczélszerűbb volna, ha elhatá­rozza a képviselőház, hogy a belügyminiszter hala­déktalanul és legerélyesebben intézkedjék arra nézve, hogy Udvarhelyszék képviselői itt e házban megjelen­­hessenek­. Udvarhelyszék központi bizottmánya és ha­tósága pedig lássa, miként a képviselőház előtt nem különbö­s, vájjon Udvarhelyszék képviseltetve van-e vagy nincs, sőt ellenkezőleg a ház a legnagyobb fon­tosságot helyezi e képviseltetésbe ; kívánja hogy Ud­varhelyszék képviselői köztünk minél előbb megje­lenjenek ; és meg van arról győződve, hogy ha a ház határozata által támogatott miniszteri rendelet ki fog bocsáttatni, Udvarhelyszék sietni fog a rendeletet tel­jesíteni. Ezeknél fogva beterjesztett indítvány ellenében a következő ellenindítványt ajánlja a háznak elfoga­dás végett: „A képviselőház a belügyminiszternek Udvar­helyszék képviselőválasztása ügyében követett eljárá­sát helyeslő tudomásul veszi, egyszer­smind utasítja ugyanazt, miszerint az iránt, hogy Udvarhelyszék képviselői az országgyűlésen megjelenhessenek, ha­ladéktalanul intézkedik.“ (Helyeslés.) Kara­­ssny János nem tartja a képviselőválasz­tási központi bizottságot feljogosítottnak arra, bármely kifogás is fordult volna elő a választás ellen, hogy e tekintetben határozzon, vagy új választást rendeljen el. Ezen jogot csupán a képviselőház gyakorolhatja, s azért pártolja Győrffy Gyula indítványát. Csernátony Lajos azt kívánja, hogy a ház szigorúan járjon el e tárgyban, mert így kívánja a képviselőház méltósága és hatalma. Felhozza az angol­szokást. Az angol alsóházban igen sokszor megtörtént, hogy a kiváltsági sértés miatt a bűnös a ház korlá­taihoz idéztetett, és térden állva kellett, hogy bocsá­natot kérjen a háztól. (Igaz, balfelől). A háznak erre joga volt, és ezen joga most is fönáll, melynél fogva megidézheti a bűnöst, hogy börtönbe küldje, és addig tartja ott, míg neki tetszik. A fönforgó esetben azt hiszi , hogy jegyző­könyvnek kell lennie az udvarhelyszéki választást il­letőleg, s igy okvetetlenül föl kell azt küldeni; majd a ház fogja elhatározni, hogy e jegyzőkönyv alapján megválasztott képviselőknek tekinthetők-e az illetők, vagy sem. Szóló véleménye szerint tehát a képvise­lőház elnökének utasítani kellene az udvarhelyszéki választási elnököt, hogy a választási jegyzőkönyvet haladéktalanul felküldje, különben pártolja Győrffy indítványát. (Helyeslés balról.) Simonyi Ernő azt tartja, hogy a háznak félté­kenynek kell lenni a saját maga kiváltságainak, saját maga kiegészítésének és alkotásának kérdésére. Ha akármelyik választási elnök az országban megakadályoztathatja azt, hogy egy vagy más kerü­let a házban képviselve ne legyen, akkor ne méltóz­­tassanak népszuverainitásról, az országgyűlés souve­­rainitásáról beszélni, mert akkor mi nem souverrain képviselők vagyunk itt, hanem egyes választókerüle­tek választó elnökeinek kegyelmeiből ide jöhetett sze­génylegények. (Derültség.) A­mi magát a kérdést illeti, a belügyminiszter felvilágosítását szomorú tapasztalatnak veszi. Ez világosan mutatja azt, hogy azon törvény, a­mely által a múlt országgyűlésen lerontották a magyar megyéket, hogy azon törvény, melyet a régi intézmé­nyek helyébe tettek, egy átalában alkalmatlan és életre nem való törvény. Tehát ezért csinálták, ezért ron­tották el a régi megyéket, hogy a belügyminiszternek annyi hatalma se legyen, hogy egy képviselőkerü­letben képes legyen a választást hónapokon át elren­delni. Ennyire megy tehát a miniszteri hatalom azon virilis megyékben, azon alispánoknak, azon főispá­noknak, kiknek hatalma annyira paragrafirozva, an­­­nyira szabályozva van, mint tették a múlt esztendő­ben, hogy mind­ezen közegeknek igénybevételével is a belügyminiszter nem képes egy választ kapni ren­deletére, nem képes a választást hónapokon át elren­delni. (Helyeslés.) Ha lehet valami, a­mi a múlt országgyűlésnek a törvényhatóságok szabályozásánál tervezett eljárá­sát elitéli vagy kárhoztatja, ennél jobban semmi a vi­lágon nem teheti. A kérdés itt ez : A választás megtörtént, hogy vájjon jogos vagy nem jogos volt-e ezen választás, ez az 1848. V. t.-cz. 47. §-ban egyenesen meg van mond­va, mely így szól: „Azon választások iránt, melyek­nek törvényessége bármely tekintetből kérdésbe véte­tik, a képviselő tábla intézkedendik.“ Tehát ezen túl vagyunk. Választás volt. Jó volt-e vagy sem; ezt a 47. § szerint a ház fogja megítélni. A belügyminiszter azt mondja, hogy a válasz­tási elnök nézete szerint nem volt átalános többség. Ha átalános többség nem volt, arról intézkedik a 35. §, mely így szól : „Ha a szavazásnál az átalános többséget azok közül, kikre a szavazás történt, egyik sem nyerné el azon két egyén között, kik aránylag legtöbb szavazatot nyertek, újabb szavazás történik.“ (Fölkiáltás jobbról : Ez nem Erdélyre vonatkozik !) Semmi más indítványt nem fogadhat el, mint a Győrffy Gyuláét. (Helyeslés a baloldalon.) Hoffmann Pál a formai kérdést nem tekinti közönbösnek, mert jog dolgában a formák nyújtják egyedül annak biztosítékát, hogy a jogrend föntarta­­tik. Tehát oly eljárást kíván követni, mely egyúttal czélhoz is vezet, melyet mindnyájan elérni akarunk, s más részről a törvény és házszabályok intézkedésé­nek is megfelel. Nem­ tartja korrektnek Győrffy indítványát, mert a választási jegyzőkönyv, mint mandátum csak akkor adható ki, ha abszolút többség van a megvá­lasztott részére. A fönforgó esetben is van jegyző­könyv, de nincs mandátumul szolgáló. Legalább a háznak másról hivatalos tudomása nincs, mint hogy Udvarhelyszék nincs képviselve e házban, már pedig Győrffy Gyula indítványa által a ház kimondaná azt is, hogy abszolút többség is volt az udvarhelyszéki választásnál. De nem fogadja el szóló Gorove indít­ványát sem, mert a ház oly esetben, midőn valamely kerület nincs képviselve, az elnökség útján intézke­dik. Végül Simonyi Ernő azon nyilatkozatával szem­ben, hogy a belügyminiszter oly tehetetlen, hogy nem képes egy választást végrehajtatni, tudomásul veszi ezen nyilatkozatot annak bizonyítékául, hogy a tör­vényhatóságok önállósága nincs megsemmisítve, sőt még a t. képviselő úr által is világos törvénysértés­nek tekintett eljárásnak is elég tere marad, a­z önálló törvényhatósági rendezés mellett. (Derültség jobbról.) A maga részéről a következő indítványt nyújtja be: A képviselőház elnöke utasítsa oda az udvar­helyszéki központi bizottságot, hogy kerületének e házban leendő képviseltetése czéljából a törvény­szabta intézkedéseket haladéktalanul tegye meg. Simony­i Lajos br. azt hiszi, hogy az ország­gyűlés azon souverain hatalomnál fogva, meg őt megilleti, midőn együtt ül, a házszabályok adta jogá­nál fogva egyedül van hivatva a választások fölött intézkedni, s ezért Győrffy Gyula indítványát tartja elfogadandónak. Azon [a következtetést, hogy ez ál­tal elismernők, hogy az illetők abszolút többséget nyertek, nem fogadja el, mert az indítványban csak az mondatik ki, hogy miután a választás megejtetett, miután ezek nyertek többséget — ha nem is abszo­lút többséget — az országgyűlés fog a felett hatá­rozni, hogy ezek megválasztott képviselőknek tekint­hetők-e vagy sem, de a jegyzőkönyvek nekik okvet­lenül kiadandók. Pártolja Győrffy inditványát. Kem­ény Gábor dr.: Felhozatott, hogy a vá­­lasz­tásokn­ál net­alán felmerülő hibák és tévedések fe­lett a ház ítél. Ez áll, egyetlen egy esetet kivéve, s ez a törvényben is ki van fejezve, hogy t. i. azon kérdés felett: vájjon az általános többséget ki nyerte el, maga szava­zatszedő bizottságot helyben és rög­tön határoz. Egy tekintetben a magyarországi és er­­délyországi törvény eltér egymástól. Magyarország­ban ugyanis rögtön kell folytatni a választást, szaka­datlanul mind­addig, míg az új választás befejeztetik, Erdélyben nem. S ép ezért az udvarhelyszéki köz­ponti bizottság sem folytatta szakadatlanul a válasz­tást. Hogy ily sokáig késett az új választás elrende­lésével, azt szóló sem helyesli. A mondottak után csak Gorove indítványára szavazhat. Irányi Dániel nem fogadja el sem Gorove, sem Hoffmann indítványát, mert mindkettő nyitva hagy egy utat, melyet nyitva hagyni nem akar, t. i. lehetővé teszi azt, hogy Udvarhelyszék központi bi­zottmánya nem tekintve meglevőnek a megtörtént vá­lasztást, új választást rendeljen és azon jogot, mely minket illet, hogy megítéljük, vajjon a megtartott vá­lasztás helyesen történt-e vagy sem ? magának vin­dikálja. Ez addikáczió volna a képviselőház részéről azon souverainitásról, mel­lyel a törvény felruházta és melyről addikálni nincs szándékában. Pártolja Győrffy indítványát. (Helyeslés balról.) Tisza László csak a tények konstatálására szorítkozván, megjegyzi, hogy a két pár jelölt közül vagy az egyik párnak, vagy a másik párnak megválasztott képviselőknek kell lenniük. Miért ? Mert ha a választás úgy ütött volna ki, hogy a választás elnöke letett esküje és meggyőző­dése szerint a megbízó levelet ki nem adhatta, akkor kötelessége lett volna az uj választás fölött rögtön határozni és igy nem ismerheti el azon ellenvetéseket, melyek Magyarország és Erdély választási törvényei­nek különbözőségéből hozattak föl. A miniszteri uta­sítás, mely Erdélyről szól, a 34. §-ban megrendeli, hogy ha a választás érvénytelenül vitetett végbe, a második választás, ha ugyanazon napon nem történ­hetnék meg, másnap hajtassák végre, és nem hall­gatja el azt sem, mert nincs benne szóló ellen argu­mentum, hogyha szükséges újabb, választási nap ki­­tüzessék. Szóról szóra ezt mondja a 34. §. Ha tehát elismeri is azt, hogy ezen §. oda magyaráztatik, hogy a választást nem kell elrendelni másnapra, nem is­merheti el, hogy oda magya­ráztathassék valaki által, hogy azonnal ne kelljen a kérdésben határozni, és hogy másnap vagy később is lehet. Ezt követeli az utasítás. Ennek az elnök eleget nem tett. Miután az elnök azonnal nem tett eleget, elismerte, hogy a vá­lasztás érvényes. Miután a választás érvényes, neki kötelessége lett volna a megbízólevelet kiadni. A mondottak folytán a ház nem tehet egyebet igazság szerint, mint elfogadja Győrffy Gyula indít­ványát. (Helyeslés balról.) Hunyady László gr. nagyon csodálkozik, hogy a kincses Erdélyben minő nevezetes dolgok történnek, onnan jönnek a német választási jegyzőkönyvek; a kincses Erdélyben Fogaras vidéke nem akar választani és ugyanott fordult elő ezen udvarhelyszéki eset is. Ebből csak egy következtetést hoz és egy dolgot ki­ván nyilvánosan kimondani, hogy t. i. a kormány erejét és bátorságát e tekintetben mindig fogja pártolni a maga részéről. — Pártolja Gorove István indítvá­nyát. (Helyeslés jobbról.) Madarász József: Ha állna is az, hogy a vá­lasztási elnök joga meghatározni, ki kapott abszolút többséget, azt a 48-ks törvényekből nem lehet kima­gyarázni, hogy az elnök hónapokig önkénykedjék. A ház tehát nem tehet egyebet, na meg akarja alkotmá­nyos jogát védeni, mint azt, mit Győrfi Gyula javasolt Pártolja tehát Győrffy indítványát, azon esetben azon­ban ha az el nem fogadtatnék, hogy megmentsük az alkotmányos választási szabadságot, azt volna hajlandó kérni, hogy fogadja el a ház e következő indítványát: „Határozza el a képviselőház, hogy a ház elnöke Ud­var­helyszék központi bizottságát haladéktalanul uta­sítsa, hogy arról, váljon megtartatott-e július első és nyolczadik napjai közt Udvarhelyszéken a képviselő­­választás, 8 nap alatt jelentést tegyen és ha megtar­tatott, a választási jegyzőkönyvek egy példányát a ház elnökének megküldje, egyébiránt minden netalán szándéklott új választástól tartózkodván.“ Huszár Imre nem tartja mindenben korrektnek a belügyminiszter eljárását, mert nem volt eléggé erélyes az udvarhelyszéki központi bizottsággal szem­ben. Ezután a beadott indítványokat kritizálva, a Győrffy Gyuláét fogadta el. Bakcsi Ferencz nem akart e tárgyban szólani, mert a kezdő szónok kellemetlenségeivel később akart megküzdeni, s továbbá mert azt hitte, hogy ezen ügy a sajtóban annyira meg volt vitatva, hogy minden szó fölösleges. Nem fogadja el Gorove indítványát, mert ebben csak kötelességére figyelmeztetnék a köz­ponti bizottságot, már pedig szóló azon nézetben van, hogy az udvarhelyszéki központi bizottság nem tudja kötelességét. Pártolja Győrffy indítványát, mely leghe­lyesebben oldja meg a kérdést. Ezután a kovásznál választásról kezd szólani, de az elnök figyelmezteti, hogy a tárgyhoz szóljon, mire röviden kijelenti, hogy pártolja Győrffyt. (Helyeslés balról.) Horváth­ Gyula pártolja Győrffy indítványát. Jókai Mór : Ez a tény áll előttünk . Udvar­helyszék választott két képviselőt, a választás tartott 8 napig, szavazott 8—9 ezer választó. Daczára ennek. Udvarhelyszék képviselői nem ülnek a képviselőház­­ban ? Miért nem­ ? Azért mert a választási elnök nem adta ki a mandátumot négy képviselő közül kettő­nek, a­ki többséget kapott. A választási elnök törvé­nyeink szerint a nemzeti becsület oltalma alatt áll. Vajjon ez a nemzeti becsület oltalma örök időkig tart, vagy pedig egyszer a választási elnök mint ma­gán­ember kérdőre vonható? Úgy tudom, hogy ha én mint magán­ember valakinek dokumentumát ma­gamnál tartom, van törvény, mely engemet kényszerit arra, hogy azt kiadjam neki, ha a nemzeti becsület védelme alatt megtörténhetik, hogy egy választási elnök tolles quoties, mikor látja, hogy nem az ő pártja győzött, az ujját megnedvesiti, végig húzza a jegyző­­könyvön és azt mondja: „Gilt nicht“, szavazzunk újra! akkor az a nemzeti becsület oly lyukas köpö­nyeg, melybe ha bele­takaródzunk, meg fogunk fázni. (Derültség.) Az előttünk fekvő indítványok közül a leghelye­sebbet, a Győrffy Gyuláét pártolom, mert ebben egész korrekten az mondatik, hogy a mandátum a többséget nyert képviselőknek kiadassék. Hogy me­lyik padon, melyik oldalon foglalnak helyet ezen kép­viselők, azzal az indítvány nem törődik. Pártolom Győrffy Gyula indítványát. (Helyeslés balról.) Oláh Gyula csodálkozik, hogy a belügyminisz­ter Udvarhelyszék központi bizottságának oly szelíd hangon irt, holott azon bizottmán­nyal szemben, melyben szóló is részt vett, s mely baloldaliakból ál­lott, elég erélyes volt. A belügyminiszter akkor, a midőn kellett, nem tette meg azt, a­mi kötelessége lett volna, méltóztas­­sék tehát a háznak megengednie azt, hogy, a­ki egye­dül jogosított és kompetens ezen kérdésben, a ház el­nöke, vegye kezébe az érintkezés fonalát. (Helyeslés balfelől.) Pártolja Győrffy ,Gyur indítványát. Csiky Sándor: Én csak annyit akarok mondani. (Fölkiáltások: eláll!) hogy elfogadom Győrffy indít­ványát. (Helyeslés.) Boór Antal: A belügyminiszter szavaiból kide­­­rül, hogy a választás megtörtént, és hogy ott többség is mutatkozott, és így csupán a választási elnök ön­kénykedése folytán állott be azon eset, hogy az il­lető két képviselő itt helyet nem foglalhat, ennek folytán pártolja Győrffy indítványát. (Helyeslés bal­felől.) Győrffy­ Gyula azt találja, hogy a belügymi­niszter megerősítette az általa az indítvány beadása­kor mondottakat, s csak azt sajnálja, hogy a belügy-

Next