Reform, 1992. szeptember-december (5. évfolyam, 36-53. szám)
1992-12-17 / 51. szám
18 reform Speciális magyar szokásaink egyike az év végi pánikszerű költekezés. A szocialista (terv-) hiánygazdálkodás sok egyéb mellett megtanított bennünket arra is, hogy mindent akkor kell megvenni, amikor éppen kapható, mert „januártól” vagy drágább lesz, vagy egyszerűen eltűnik. A hiánygazdálkodás már a múlté, a bizonytalanság és az adóprés veszélye viszont jelen van és a korábbiakhoz hasonló reflexeket szül. Mostanában például (megint) az autóvásárlás hozta lázba az embereket, pontosabban azokat, akik elő tudtak ásni a cihából legalább egymilliót valamilyen négykerekű- Autót, mindenáron • Milliárdos re. Az utóbbi két hónapban a nagyobb autókereskedések kivétel nélkül természetellenesen meglendült forgalomról számolnak be. A Porsche Hungária például novemberi akciója idején (és nemcsak azért, mert nem voltak ott a budapesti autókiállításon), két hét alatt több mint ezer személygépkocsit adott el, nagyjából Golfot, Ventót vagy Seat Toledót, vagyis „szalonképes” kategóriába tartozó autókat. Hasonló boomról számolt be a General Motors Opel is. Szeptember végéig hatezer új személygépkocsit adtak el Magyarországon, októberben és novemberben viszont csak Astrából 1200-at, ami nem várt rekordnak 1992. DECEMBER 17. Már megint a ..ió Este dug, éjjel tölt, reggel megy a csodakocsi A Citroen szép Cizellája A holnap ideális városi autója nem áll sorba a benzinkútnál, nem cserél katalizátort, hanem esténként csak bedugja a dugóját a konnektorba, éjjel tölt, reggel meg hangtalanul tovasuhan. A megvalósult álmot a Citroen már holnapra ígéri, azaz 1993-ban megjelenik az autópiacon a bárki által megvásárolható elektroautó, a Citella. Nagy a versenyfutás mostanában a világ legnagyobb autógyáraiban, no nem a benzinmotoros modellek között, hiszen itt az erőviszonyok nagyjából már kialakultak. Amiben versenyeznek, az az elektromos autók piaca. A megváltozott társadalmi és környezetvédelmi feltételeknek a mai robbanómotor (katalizátor ide vagy oda) egyre kevésbé felel meg. Miután a villanymotornál jobbat mind ez ideig nem sikerült kitalálni, az ötletek ekörül tobzódnak. A Citroennél például jócskán túlléptek a korábbi részmegoldásokon a villany hajtotta kommunális járműveken, az irdatlan ólomakkumulátorokat cipelő postaautókon és elkészítették a Citellát. A párizsi autószalonon debütált, gyártásra kész, abszolút környezetbarát városi villanyautó nem drágább a mai benzin- vagy dízelmotoros minikocsiknál és vele tényleg kompromisszumok nélkül lehet közlekedni. A buborék formájú Citella teljes felépítménye - a könnyű acélvázat leszámítva - újszerű „ütközésbiztos” műanyagból készült. Hosszúsága 2,9 méter, tehát elfér akár egy kapufeljáróban, akár két hagyományos benzinpusztító között. Természetesen menet közben is minimális útfelületet vesz igénybe. Ezt nem csupán apró alapterületének köszönheti, hanem érdekes futóműmegoldásának is. Első nyomtáva akkora, mint egy normális személygépkocsinak, a két hátsó kerékpár viszont legalább fél méterrel közelebb van egymáshoz. Az utastérben persze ebből semmit nem érezni, olyan tágas, hogy csomagok nélkül négyen kényelmesen elutazhatnak benne. Az igazi csoda persze a parányi motortérben rejtőzik. A 20 kilowattos aprócska villanymotor maga is műalkotás, a nikkel-kadmium akkumulátor viszont már a megvalósult „energiakocka”. Egyszeri feltöltésével 210 kilométert mehetünk, ha nem lépjük túl az óránkénti negyvenes tempót, ha viszont lépten-nyomon gyorsítunk és fékezünk, akkor csak 110 kilométert bír ki. Ha hirtelen kifogyna a szufla (erre egy műszer azért jó előre figyelmeztet), akkor 10 perces gyorstöltéssel 20 kilométerre elegendő erőt gyűjthetünk. A teljes feltöltés persze hosszabb időt vesz igénybe, de ha este bedugjuk a konnektorba a benzintöltőt helyettesítő dugót, akkor 6-7 óra alatt újra menetkész a Citella. Mint ígérik, a Szajna-parti álom jövőre elérhető valóság lesz. Tar András