Reform, 1996. január-április (9. évfolyam, 1-17. szám)
1996-04-16 / 15. szám
GAZDASÁG nak, terjesztik a nemzeti propagandakiadványokat, lapokat, amelyekhez nálunk is hozzájuthatnak a turisták különböző szállodákban, utazási irodákban és a Tourinform fiókjaiban. Ezek a kiadványok nagy számban, 300-500 ezres példányban jelennek meg. Turistacsalogató szerepük lesz azoknak az országot bemutató filmeknek, amelyek szintén állami megrendelésre készülnek. Az ország imázsát bemutató 13-14 perces produkciókon még dolgoznak. Ahogy a rendelkezésre álló pénz engedi, úgy forgatják majd le az egyes régiókat bemutató filmeket. Minden forintot, amely az ország vonzerejének áruba bocsátását szolgálja, a költségvetés biztosít. Az idegenforgalom az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium (IKM) hatáskörébe tartozik, de van olyan keret is, amelyet a Pénzügyminisztérium hagy jóvá. A turizmusból származó öszszes bevétel és a ráfordított költség érdekes arányokat mutat, különösen annak tükrében, hogy idén a '96 Magyarország rendezvénysorozata végigvonul az egész éven. A millecentenáriumi - elsősorban kulturális -programsorozat a későn lemondott expo tervezett budapesti és vidéki eseményeinek örököse. Több régió, sok város és falu kapcsolódott volna az expóhoz, nagy szervezőmunkát végeztek, amelyet nem lehetett figyelmen kívül hagyni. A '96 Magyarország 1,7 milliárd forintból gazdálkodhat, ennyit engedélyezett a pénzügyi tárca. Ebben a 200 milló forintos infrastrukturális fejlesztés is benne van. A külföldiek leginkább a gyógyturizmusért és a vidéki pihenőturizmusért, vadászatért jönnek hozzánk. Ezeket tartja elsősorban szem előtt, fejlesztésre is érdemesnek az Országos Idegenforgalmi Hivatal (OIH) szerepét részben átvevő, az IKM-ben működő turizmus főosztály. Jelentős a magyarországi konferenciaturizmus is. A szakma legnagyobb attrakciója az évente megrendezett Welcome to Hungária rendezvény, amely öt év óta rendre a Budapesti Kongresszusi Központban (BKK) mutatja meg a külföldi szakembereknek, mi érdemli meg a világ figyelmét hazánkban. A külföldi szakkiállítások mintájára nálunk is megvalósított beutaztatóbörze az ősz derekán fogadja a külföldi utazási irodák és a szaksajtó képviselőit, akik megismerkedhetnek a hazai kiállítók, szállodák, éttermek, utazási irodák és programgazdák ajánlataival. A BKK-ban felállított egyenstandokon csupán másfél napon keresztül kínálják a turizmushoz kapcsolódó portékát a kiállítók. A szakkiállítást fakultatív programok követik, igény szerint az egész országban. Az egész börze szervezésében idén a legnagyobb szerepet a Magyar Turisztikai Szolgálat vállalta fel, amely a turizmus főosztály marketingfeladatokat ellátó részvénytársasága. Idén különleges lehetőséget kínál a Welcome to Hungária résztvevőinek, hogy a rendezvénnyel egy időben és gyakorlatilag azonos helyen rendezik a Dunabörze elnevezésű szakkiállítást, amely a Duna menti országok turisztikai vására, így a potenciális vásárlók többszöröse érkezik Budapestre, és ebből a lehetőségből biztosan tőkét kovácsolnak a magyar kiállítók. Nagy Ákos ■ A tavalyi szezont már fújhatjuk ■ Olcsó munkaerővel dráguló árucikkeket A KULTÚRA NEM KAMPÁNYTERMÉK A külföldi turisták hozzánk csábításában fontos szerepet játszanak azok a kulturális események, rendezvénysorozatok, amelyeket az állam támogat. Ilyenek a Budapesti Tavaszi Fesztivál (BTF), a Budapesti Búcsú, a Budapesti Őszi Fesztivál vagy az egész éven végighúzódó '96 Magyarország. Ezek legfőbb értéke, hogy az országimázst javítják. Finanszírozásuk és reklámozásuk tehát fontos kérdés, így látja ezt Klenjánszky Tamás is, a BTF igazgatója: - Az elkésett költségvetések miatt gyakran drágán vásároljuk meg a nyilvánosságot. Így van ez például a '96 Magyarország esetében, ahol a félmilliárdos - marketingre szánt - összeg ugyan nagy pénz, de sokkal hatékonyabban lehetett volna felhasználni, ha előbb áll rendelkezésre. Hiányoljuk azokat a gazdasági intézkedéseket, szabályozókat is, amelyek elősegítenék a legnehezebben megtérülő kulturális turizmus fellendülését. Szerettük volna a millecentenáriumi eseménysorozatot igazán emlékezetessé tenni, hogy értelme legyen a többéves idegenforgalmi fejlesztési programnak. A fesztiválszövetség közgyűlésén azonban világossá vált, hogy hiába dolgozták ki tagjaink a maguk művészeti ágában a visszatérő rendezvényeket, azok egymásra épülő hálózatát, hiába kaptunk kedvező visszajelzést a turisztika felelőseitől, az expoirodától, a támogatások csak nagyon gyéren csordogáltak. A színvonalukban professzionalista produkciókat rendező kulturális szervezetek egy része védekező pozícióba került, másoknál pedig még rosszabb lett a helyzet, mint korábban. Önfegyelemmel fogalmazzuk meg igényeinket a gazdasági nehézségek miatt, de ellentmondóak azok az adatok, amelyek a millecentenáriumi eseménysorozat és a '96 Magyarország rendezvényeinek költségeiről szólnak. Nem tisztázódtak bizonyos szerepek sem. A marketingeseknek nem az események üzenetét kellene meghatározniuk, hanem az eszköztárat felvonultatniuk és működtetniük. Olyan szlogenek születtek az elmúlt időszakban, amelyeknek semmi közük az ország igazi értékeihez. Magyarország Európa rejtett kincse? A magyar értékek sohasem maradtak rejtve a kontinens elől. FÜGGETLEN POLITIKAI HETILAP Гб(0ТШ MTI