Reform, 1996. május-auguszus (9. évfolyam, 18-33. szám)

1996-07-09 / 27. szám

városi önkor­­mányzat újólag szabályozza a taxivi­­teldíjakat. A Fuvarozók Or­szágos Demokratikus Szö­vetségének (FODSZ) elnöke, Horváth Pál egyúttal a Rá­diótaxi elnök-igazgatója is. - A taxisok, valamint a fu­varozó vállalkozók országos szövetségeivel együtt kezde­ményezzük, hogy a fővárosi önkormányzat szüntesse meg az eddigi nyolctarifás árrendszert, és tegyen javas­ Ismert rossz hírünk Két olasz üzletember beszélget a Budapest felé tartó vonaton. Egy­mást világosítják fel, hol hogyan nem sza­bad Budapesten taxiba ülni. „Ha pályaudvaron fogsz egy kocsit, és egy elegáns hotel nevét mondod be, ugyanarra az útra talán a tízszere­sét is elkérik annak, mint ha hétköznapi címre mennél.” Ado­gatták egymásnak a jobbnál jobb tippeket, az ötleteket, hogy mire kell feltétlenül odafi­gyelni, abban azonban kölcsönösen egyetér­tettek: a taxis hiénákat legjobb messzire elke­rülni, az emblémások, ha zsiványkodnak, visszakereshetők... latot a Pénzügymi­nisztériumnak, a Versenyhi­vatalnak meg az APEH-nek, hogy a viteldíj kilométeren­ként egy liter, a kiállási díj fél liter, a várakozási díj pedig háromnegyed liter 98 oktá­nos benzin ára legyen... - Taxis körökben úgy hír­lik, hogy az érdekvédelmi szervezetek nem választott testületek, önök fél évtizede úgy kerültek elő a taxisblo­kád idején, mint a bűvész kalapjából a kisnyúl... - Szó sincs róla. Mindhá­rom szakmai szervezet alul­ról építkező, legitim szövet­ség, bár kétségtelen, hogy ezt nem mindenki ismeri el a pályán. Elsősorban azok kérdőjelezik meg - időn­ként - a legitimitásunkat, akiket különböző eszkö­zökkel kénytelenek vol­tunk, vagyunk rászorítani, kényszeríteni a korrekt üz­leti magatartásra... - Ugyanezek a szerveze­tek - személy szerint ön is - annak idején helyeselték a nyolcféle tarifájú órák be­szerelését... - Ellenkezőleg. Kezdettől elutasítottuk és tiltakoztunk. Nincs semmiféle vezérelv, ideológia vagy szabály arra, hogy a taxis kinek mikor mi­lyen tarifát kapcsolhat. Ki­zárólag a nagyobb, szerve­zett taxis cégek teszik kö­telezővé az utas számára kö­vethető elszámolást. Ezt a mostani követhetetlen rend- Aranykezű szerelő Sokan és jól élnek a taxisokból. Nekik mindenki tartja a markát. Ha az autóval van valami gond, mindent pontosan, kiváló minőségben kell hely­rehozni. S ha lehet, azonnal. A kocsi nem állhat. Az egyik autószerelő, akihez szinte csak taxisok járnak, igazán nem panaszkodhat sem rájuk, sem pedig arra, hogy nincs munkája. CB-n vagy telefonon bejelentkezve, percre pontosan érkez­nek a kocsik. - Az új tarifarendszer talán közelebb lesz a reális ár­hoz. Bár a taxis most sem annyira az utast, mint in­kább az APEH-et veri át. Működik a radír. - Ki szereli be? - Ez az igazán vállalkozásbarát rendszer: ugyanazok hitelesítik és pecsételik az órákat, akik felszerelik. Sza­bottak az árak, a berendezés műszaki paramétereitől függően: 15-30 ezer forint között mozog a radír be­szerelési tarifája. Okosan ugrik pár száz forintot az óra, köhögésre, fékezésre vagy bármi más jelre is. De ne legyünk igazságtalanok, nem könnyű a taxisoknak sem. Sokat költenek, naponta többször hazardíroz­nak. A címre indulókat, ha késnek, letiltják. A többség teljesen normális: korrekt, becsületes magyar vállalko­zó. Nem ők tehetnek arról, hogy ily korban élnek... - Vontak már be végleg taxisengedélyt? - Hallottam egyszer valami ilyesmiről, de az nem Magyarországon lehetett. Nálunk, ha ilyen történne, az illető fél óra múlva újra kint lenne az utcán, s a fele­sége alkalmazottjaként ismét hiénázna. - Ilyen könnyű lekottázni a papírokat? - Papírokat? Hát van olyan közöttük, aki még a jo­gosítvánnyal sem büszkélkedhet. A pályaalkalmassá­giról már nem is beszélek... Egyikük ötször bukott meg a PÁV-2 vizsgán, hatodikra aztán vett egyet. Nem­sokára jön, ha akarja, megvárhatja. Megéri, mert na­gyon csinos... - Akad köztük bűnöző is? - Ritkaság. Mert ember nincs, akinek ha másutt megszaladna, ezt a munkát kamuból csinálná. Bár Bécsben és Svájcban pihentetnek közülük egy-két ká­bítószeres futárt. - Mennyit kereshetnek a taxisok? - Találgatni lehet... A könyvelőik szerint a mini­málbért. De jó néhányan ebből is tudnak takarékos­kodni, mert egyre több a sokmilliós autócsoda, ame­lyet aztán két-három évente le is cserélnek. - S mit tesz a kamara? - A taxis szervezetek tevékenysége nem elég haté­kony. A kamarák egymást címkézik, egymást kölcsö­nösen gittegyletnek tartják, miközben a taxisok va­­lamennyiüket így minősítik. Valami politikai érdek is sejthető a háttérben: a taxisok körében ne legyen rend soha többé, hogy ne lehessen olyan szervezett erő, amely képes volt végigcsinálni az emlékezetes taxis­blokádot. Persze ez már nem kamarai kérdés... Sokat tehetne az egyik volt kolléga, aki most éppen főpolgár­mester. De úgy tűnik, könnyen és gyorsan felejt... GAZDASÁG Horváth Pál: „Az utasokkal együtt közös az érdekünk: egységesek le­gyenek a taxitarifák." шж reform FÜGGETLEN POLITIKAI HETILAP

Next