Reform, 1996. szeptember-december (9. évfolyam, 35-51. szám)

1996-09-10 / 36. szám

gon­­ nagy az aggodalom a generációváltás miatt. Azt ugyanis nem lehet tudni, mi történik, ha a vallását erőteljesen gyakorló idősebb nemzedék kihal. A deklarált állandó és lassú növekedés valószínűleg permanens csökkenéssé változik. Ma Magyarországon a nem vallásos emberek ará­nya körülbelül 30 százalék, a felekezeten kívülieké 5-6 százalék. Azok, akik itt-ott templomba mennek, 30-35 százalékot tesznek ki, a gyerekeiket hittanra jára­tok szintén ennyien van­nak. Lényegében a magyar társadalomban a vallásgya­korlók száma a II. világhá­ború előtti időszak harma­dára, negyedére csökkent. De hát mit is akar most valójában a magyar katoli­kus egyház? Van, aki a helyi közösségek építésére ten­né a hangsúlyt, van, aki elsősorban a hitélet erősíté­sére gondol, de mindegyi­kük szeretné visszakapni a volt egyházi ingatlanokat, a vagyon jó részét, amely a katolikus érték- és norma­­rendszer terjesztésének alapfeltétele. A katolikus egyház Ma­gyarországon lényegében egyidős az állammal. Kiépí­tését I. Istvánnak - Szent István királynak - köszön­heti. Hamar a feudális hata­lom részese lett, jelentős ki­váltságokat kapott, és már a XI.-XII. században állam­egyház lett. Saját gazdasági alappal, mindenekelőtt je­lentős földbirtokokkal ren­delkezett, s a hit kérdésein túl erkölcsi, kulturális és politikai ügyekben is a legfőbb tekintélynek szá­mított. A feudális korban megszerzett kiváltságok és előjogok többségét a II. vi­lágháború végéig megőriz­te. A megművelhető földte­rületek három százaléka, azaz 966 ezer kataszteri hold volt az övé, amely többnyire az oktatás, ily módon a folyamatos katoli­kus befolyásolás fenntartá­sát szolgálta. Történelmi okokból a katolikus egy­ház közszolgálati feladato­kat látott el. 1948-ig az iskolák 50-60 százaléka volt egyházi, két­harmada katolikus. Egyes felmérések szerint ma a gyerekes szülők 10-15 szá­zaléka szeretné ilyenbe já­ratni csemetéjét, de szá­muk jelenleg mindössze 3 százalékot tesz ki. Kéthar­maduk katolikus. Az okta­táson kívül a katolikus egy­ház feladata volt a helyi kö­zösségek őrzése, fenntartá­sa, a szociális és egészség­­ügyi gondozás jelentős ré­sze. Ennek finanszírozása ugyancsak történeti okok­ból igen jelentős részben egyházi pénzekből történt. Az államosítással az egy­ház tőkeforrás nélkül ma­radt. Intézményeit elvesztet­te, kiadásai jelentősen csök­kentek, de hitéleti tevékeny­sége megmaradt, s ezt is fi­nanszírozni kellett. 1950-ben az állam megegyezett az egyházakkal, vállalta, hogy az államosított vagyon fejé­ben fizet. Adott is pénzt, de nem az egyház nagy, közös kalapjába, hanem a szemé­lyi bérekhez, fizetésekhez járult hozzá annyival, amennyivel jónak látta, így a neki megfelelőeket job­ban honorálhatta. A nyuga­ti egyházaktól kapott támo­gatás körülbelül 30-40 szá­zalékot jelentett, s azt elsősorban templomreno­válásra költötték. A hívek hozzájárulása sem volt cse­kély, bizonyos egyházi szolgáltatásokért - temeté­sért, esketésért - fizetni kel­lett. A hívek önként is ada­kozhattak, akár pénzben, akár természetben vagy munkával, ami az egyházi jövedelmek negyven száza­lékát tette ki. Ám csak az ál­lami pénz volt látható és követhető, a két utóbbi for­rásról semmiféle hivatalos kimutatás nem létezik. ► ■ A szülők 3 százaléka taníttathatja egyházi iskolában gyermekét ■ A pannonhalmi apátság könyvtára ÜGGETLEN POLITIKAI HETILAP reform ka BELFÖLD

Next