Reformátusok Lapja, 1982 (26. évfolyam, 1-52. szám)

1982-05-23 / 21. szám

Elhunyt Bocsor Lajos esperes Mint fiatal lelkipásztor, a Ba­ranya megyei Rózsafán kezdte szolgálatát. Néhány évvel később választotta lelkészévé a Tolna megyei Gerjen község. A háború utáni újjáépítés nehéz munkáiból e gyülekezet körében vette ki ré­szét. Az 1956-os árvízveszély ide­jén végzett odaadó munkáját ál­lamunk is elismeréssel nyugtázta. Majd Váralja egyházközsége hív­ta meg lelkészi szolgálatra. Köz­ben a tolnai egyházmegye espe­rese lett. Decsre költözött, majd rövid idő után mint paksi lelki­­pásztor folytatta munkájét. Nyolc évig volt Pakson lelkipásztor, amikor a megérdemelt nyugalom napjait hozta el számára Isten, 10 évi esperesi szolgálat után. A 71 éves esperes-lelkipásztor templomi ravatalánál Adorján József budapest—Gorkij fasori es­peres hirdette a vigasztalás Igéit Ézsaiás 40:28—31. versei alapján. Ezután először a megyében szol­gáló jelenlevő lelkészek búcsúz­tak egy-egy igével volt espere­süktől, majd Komlósi Ernő bara­nyai esperes, Márton István du­­navecsei lelkipásztor, Sólyom Ká­roly evangélikus esperes, Kővári Bálint apát-plébános, Kólóért Mátyás esperes-plébános és Kő­­váry László paksi lelkész mond­tak búcsúszavakat. A templomi gyászszertartáson részt vett Var­ga István egyházügyi titkár. A hívek népes csoportja ezután énekszóval kísérte az elhunytat a Virág utcai temetőbe, ahol a sír­nál Kőváry László lelkipásztor végezte a szolgálatot. A hantolást a paksi gyülekezet presbiterei végezték. Az elhunytban Deme Bertalan tolnai esperes felesége nagybáty­ját, Imreh Károly és dr. Balázs László ny. lelkipásztorok sógoru­kat gyászolják. —y­ró Tóth püspök az NSZK-ban Az egykori nagytekintélyű, NSZK-beli államférfiről elneve­zett, 1978-ban létrehívott Gustav Heinemann Alapítvány május 21— 23. között tartotta soron következő ülését Rastatt­ban. Az alapítvány egyik legfontosabb célja a Kelet és a Nyugat népei békés egymás mel­lett élésének előmozdítása. A Gus­tav Heinemann Alapítvány tagjai­nak a sorában ott találhatók azok a neves német teológusok is, akik már az 1950-es évek kezdetétől fogva egyértelműen síkraszálltak a népek békéjéért és az atom­fegyverektől mentes világért. A tanácskozás főtémája: „A né­metek feladatai a béke érdeké­ben”. Az ülésre meghívást kapott dr. Tóth Károly püspök, és elő­adást tartott „Az egyházak és a béke” címmel. Gyü­lekezeteink­ élett Az egyházasrádóci gyülekezet­ben márciusban és áprilisban öt alkalommal tartottak vallásos es­tet. Szakái Elemér szombathelyi, Ferentzi Sándor magyarszecsődi, Vladár Gábor takácsi lelkészek, valamint Lentulai Attila őriszent­­péteri és Szakái Péter egyházas­­rádóci segédlelkészek szolgálatá­val. A perselypénzt és az ado­mányok összegét, tizennyolcezer forintot a gyülekezet orgonájának teljes felújítási költségeire for­dítják. A csobaji gyülekezet az elmúlt héten templomtornyát újíttatta fel — részben egyházkerületi se­géllyel — százhatezer forint ér­tékben. Az idei böjti úrvacsora­osztáskor pedig lelkipásztorukat, Papp Borbálát új palásttal aján­dékozták meg, teljes lelkészi szolgálatra való felhatalmazása alkalmából. A palástot a gyüle­kezet gondnoka, Soltész János és presbitere, Magyar Károly adták át. A csöglei gyülekezetben Búzás Pál Dezsőné a templom renová­lására kétezer forintot adomá­nyozott, az almásneszmélyi ott­honnak pedig természetbeni ado­mányt küldött. A bácskiskunsági egyházme­gye lelke­knéi és női lelkészei csendesnapot tartottak március 20-án, Dunavecsén. Dr. Gyökössy Endre kutatóprofesszor igemagya­rázatot, majd előadást tartott: „A lelkésznő szolgálata férje, csa­ládja és gyülekezete számára.” Az előadást megbeszélés követte. A résztvevőket a dunavecsei bib­liakör tagjai látták vendégül. A vajdácskai gyülekezet egy hasonmás kiadású Vizsolyi Bib­liával gazdagodott. Isten dicső­ségére ajándékozták szülőfalujuk egyházának: Felső Szabó János (Budapest), Csordás Jánosné Sza­bó Mária (Vajdácska), özv. Gére­­si Ferencné Szabó Zsuzsanna (Hódmezővásárhely), özv. Váradi Józsefné Szabó Julianna (Vaj­dácska) és Szabó Ferenc (Mont­real, Kanada). A nagyecsedi gyülekezet 15 szeretetintézménybe 108 csoma­got küldött az idén is. 546 kg piskótát, 263 kg lisztet, 288 kg száraztésztát, 171 kg cukrot, 146 kg babot, 96 kg rizst, 36 kg sza­lonnát, 27 kg cukorkát, összesen 15 g és 73 kg vegyes élelmet. A diakónusképzés céljaira kész­pénzben huszonkilencezer forin­tot juttatott el. A magosligeti gyülekezetnek Adorján Bálint gondok és fele­sége Bocskor Irén Isten dicsősé­gére úrihímzéses úrvacsorás té­rítőt ajándékoztak kilencezer fo­rint értékben, amit a húsvéti úr­­vacsoraosztás alkalmával vettek használatba. A kispaládi templom ékesíté­­sére, az úrasztalára K. Bartha Gyula presbiter és felesége Török Vilma aranyhímzésű fehér fran­cia bársony térítőt adományoztak háromezer forint értékben, me­lyet virágvasárnap vett haszná­latba a gyülekezet. A szentendrei gyülekezetben április 25-én, vasárnap délelőtt — beiktatása 30. évfordulójára em­lékezve — dr. Pásztor János, volt szentendrei lelkipásztor, debre­ceni teológiai professzor hirdette az Igét. Délután dr. Pásztor Já­nosné igemagyarázatot tartott, ezt követően Domby Pál nyu­galmazott tanár, levelező teoló­gus vetítettképes előadással és áhítattal szolgált. A harsányi gyülekezet a már­ciusban tartott diakóniai hónap alkalmából összegyűjtött, hatezer forint értékű adományát, fele-fele arányban megosztva, a Ráday Kollégium építésére és a debrece­ni Református Gimnáziumban ta­nuló tiszáninneni lelkészgyerme­kek segélyezésére létesített ösz­töndíj-alapra küldte el. A gyüle­kezet asszonyai 24 kg száraztész­tát készítettek a sajósenyei szere­tetotthon és a mátraházai lel­készüdülő részére. A balatonboglári gyülekezet 15 nőtagja a templomba 10 dbrból álló, torockói hímzésű terítőgar­nitúrát készített, amelyet húsvét­­kor vettek használatba. A gyüle­kezet férfitagjai mozaiklapokkal borították a padok alatti köve­zetei, önkéntes munkájukkal az egyháznak nagy összeget takarí­tottak meg. A miskolc-hejőcsabai gyüleke­zetben április 18-án, a konfirmá­ciós ünnepély keretében adták át Ablonczy Lászlóné Habara Mária beosztott lelkésznek az egyház­­megye által ajándékozott új pa­lástot. A kesznyéteni gyülekezet a konfirmáció vasárnapján vette használatba azokat a kalocsai hímzésű fehér térítőket­, melye­­ket Túróczi Ibolya konfirmációja alkalmával ajándékoztak az egy­háznak. Az úrasztali térítőt a renommm­m­: ÖZV. Stzabé T­árol­ mné Psieer Eszter, a szószék és a Mó­­zes-szék tprítőjét a szülőkö­nyjre­pzi .Józse­t kövese Szabó Kata­lin készíttették. A csabdi gyüllekezetben a má­jus 2-án tartott kanonika vizitá­­ció alkalmával köszönte meg Szé­nás­ Sándor vértesaljai esperes Orbán József lelkipásztor 31 éves helybeli szolgálatát­­ mntatta be a Príjlekezetnek a szalvplatrq ki- SjpcíórPíallríáei'rt. A ffvfilpVp7Pt P cTolgnrinV p .T-*** V- l­a hasonmás kiadását adta emlé­kül.. Templomok, falvak, gyülekezetek A község temetőjében nyugvó néprajztudós, dr. Sebestyén Gyu­la szerint vitathatatlanul Árpád­kori település e falu, a balatoni felvidék festői környezetében fek­vő Káli-medence közepén. Mai nevét egy 1291-es oklevél említi először. 1341-ben már nyolc ne­mesi kúriáról történik említés. E családok késői leszármazottai kö­zül többen élnek ma is a köves­káli gyülekezet területén. 1548- ban a török jelentős pusztítást okoz. 1555-ben a község nagy többsége már protestáns vallású: az elsők között csatlakozik a gyü­lekezet a reformáció kálvini irá­nyához. Az ellenreformáció ide­jére már nagy lélekszámúvá duz­zadt eklézsia artikuláris hellyé lett. 1768 virágvasárnapján kér­vénnyel fordulnak Mária Terézia királynőhöz, hogy omladozó és szűknek bizonyult templomuk helyett újat építtethessenek. Ek­kor Köveskálon 413, a szomszédos Zánkán 140, Szepezden 56, Kővá­góőrsön 24, Nemesgulácson 4, Dí­szeiben 6, összesen 643 lélek él az artikuláris helyhez tartozó terüle­ten.­­1769. december 10-én szente­lik fel az alig fél esztendő alatt épült kőtemplomot. Egy évvel ké­sőbb kis tornyocska, 1825-ben pe­dig órával­­ ellátott torony épül hozzá. A toronyba két harang is­ kerül hamarosan: a nagyobbik később az első világháború áldo­zata lett, a kisebb viszont ma is betölti rendeltetését. A megna­gyobbított új templom 1854-ben nyerte el mai formáját. 1925-ben a rekvirált harang helyett egy új, 367 kilogrammos harangot öntet a gyülekezet. A klasszicista stílusú templomépület belső berendezé­sét, a gyönyörű farészeket, a pa­dokat, az úrasztalát és a szószéket egy balatonfüredi asztalosmester készítette, copf stílusban. A szá­zadforduló után lassan zsugorod­ni kezd a gyülekezet a nagyará­nyú elvándorlás és az „egyke” kö­vetkeztében. Az egyházközség mostani lélekszáma 170 fő. A gyü­lekezet lelkileg és anyagilag egy­aránt megerőtlenedik, ugyanany­­nyira, hogy a hatvanas évek kö­zepétől megszűnik önálló lelkészt tartó hellyé lenni. Közben a szép templomon is sorra-rendre je­lentkeztek a romlás félreismerhe­tetlen jelei. Az 1976. esztendő változást ho­zott a köveskáli szent gyülekezet életében. Az egyházi hatóságok intézkedése nyomán lelkész ke­rült a Káli-medencébe, hogy Kö­veskálon, valamint a hozzá csatolt Balatonhenyén, Szentantalfán, Mencshelyen és Taliándörögdön ellássa a szolgálatokat. Ebből az alkalomból kívül-belül felújítot­ták a köveskáli paróchiát. A megújulási folyamat jelen­tős mérföldkövéhez érkezett a gyülekezet ez év virágvasárnap­ján. Hálaadásra gyülekezett ösz­­sze a Káli-medence református­­sága, a veszprémi egyházmegye számos más gyülekezetének kül­dötteivel együtt. A hálaadás tár­gya pedig: a templomfelújítás első fázisának befejeződése, a templom új tetőszerkezetének el­készülte. Az igehirdetés szolgálatát Ko­­vách Attila püspök végezte. A templom megtisztításának törté­nete — Mk. 11:15—18 — alapján hangzó igehirdetés első részéb°n a templomnak Jézus életében el­foglalt helyéről és szerepéről szólt a püspök. Jézus nem osztotta azt a hitet, hogy Isten jelenléte a jó-Köveskál ruzsálemi templomhoz van kötve. Mégis becsülte és szerette a temp­lomot, mert az ő szemében is az imádság háza, az istentisztelet helye volt, ahol Isten újra és újra megújítja közösségét népével. De szerette azért is, mert a templom volt az a hely, ahol Isten népének közelről és távolról érkezett tag­jai egyaránt megtapasztalhatták az összetartozás örömét. Jézus­nak ez a templom iránti szeretete példát mutat a mi számunkra is. Ugyanakkor Jézus ítéletet mond az olyan vallásosság felett, amely üzletet csinál a templomból, a szent dolgokból. Ilyen kísértés az egyház életében is jelentkezhet, így például egészségtelenül nagy hangsúly eshet az anyagi kérdé­sekre. Nem messze jutott a ke­gyesség útján az, aki Istentől csak annyit vár, hogy életútja sikeres és sima legyen. Jézus ítéletet mond minden olyan kegyeskedés felett, amely nem igazi bűnbá­natból fakad és amely nem jár együtt megújulással. Ha Isten né­pe, a gyülekezet hűtlen, ha nem tölti be küldetését, ha istentiszte­lete, élete tisztátalan, akkor az­zal mások ellen is vét: nem meg­nyitja, hanem bezárja a kaput mások előtt; nem tanú, tovább­­adó­ia Isten szeretetének, hanem eltakarja Isten szeretetét mások elől. Erre a magatartásra is ítéle­tet mond Krisztus. De hogyan állunk mi a temp­lomainkkal? Drágák számunkra a templomok, amelyekben Isten Igéjét hallgatjuk, a szent sakra­­mentumokkal élünk, amelyekben a gyülekezetek tagjai megerősöd­hetnek az egymással való közös­ségben. Éppen ezért kötelessé­günk, hogy a templomokat gon­dozzuk, rendeltetésükhöz méltóvá tegyük. De nem elég, hogy van templomunk, hanem az a döntő, hogy mi folyik benne. Az a leg­fontosabb, hogy a gyülekezet is­tentisztelete, élete és kegyessége tiszta és Urához méltó legyen. Életünk mutassa, hogy Krisztust követjük, aki magához akar ölel­ni minden embert és aki szereti az egész világot — fejezte be ige­hirdetését a püspök. Az istentiszteletet követő ünne­pi közgyűlést Bakó Kálmán espe­res nyitotta meg. Hálaadással szólt arról a nagy munkáról, amelyet az egyházközség a temp­lom megújítása érdekében eddig elvégzett. A lelkipásztori jelentés részle­tesen taglalta a több éven át tartó munkafolyamatot.­­ A templom életveszélyessé vált tetőszerkeze­tét teljesen el kellett bontani. A teljes tetőzetcsere munkálatainak végösszege: 450 490 forint volt. A fedezetből 100 000 forintot bizto­sított a gyülekezet adományokból, ehhez járult az Országos Műem­léki Felügyelőség jelentős támo­gatása, továbbá az egyházkerület közvetítésével Hollandiából érke­zett adomány, valamint az egy­házmegye gyülekezeteinek segít­sége. A végzett önkéntes munka pénzértéke 15 000 forint volt. A hálaadó ünnepélyen felszó­lalt H. van der Kouwe, a hollan­diai protestáns egyházak Európa­­bizottságának képviselője. A test­véri együttlétet, amely uzsonná­val folytatódott, Kurucz György vörösberényi lelkipásztor szóló­éneke és a veszprémi gyermekek zeneszámai gazdagították. (Köveskál) Suhai Lajos J­osa Egyházmegyei közgyűlés Borsodban A borsodi egyházmegye április 23-án tartotta évi rendes köz­gyűlését, a 92 gyülekezetből 170 lelkipásztor és kurátor részvéte­lével. A közgyűlésen megjelent és felszólalt Kürti László püspök és Polonkai Imre megyei egyházügyi titkár. Dr. Faragó Lajos gondnoki megnyitójában az egyháznak az enyhülésért és a béke megőrzé­séért végzett szolgálatáról szólt. Ablonczy László esperes kiemel­ten foglalkozott jelentésében a gyülekezetekben folyó igehirdeté­sek és tanítások színvonalával. Megállapította, hogy a lelkipász­torok, beosztott lelkészek és exmisszusok szolgálatukat általá­ban komoly felelősséggel végzik. Köszönettel emlékezett meg arról a segítő szolgálatról, amellyel az egyházkerület, különböző tanulá­si lehetőségek megteremtésével, az igehirdetés és a tanítás színvo­nalának további emelkedésén fá­radozik. Hangsúlyozta a jelentés a presbiterek továbbképzésének fontosságát, az ifjak és gyermekek hitbeli nevelésében a református családok felelősségét. Megemléke­zett azokról az anyagiakban is felmérhető gyümölcsökről, ame­lyekkel nemcsak a helyi gyüleke­zetek külső épülése volt lehetsé­ges, hanem egyházunk diakóniá­­jának, a kollégiumainkban folyó munkának, valamint a kisebb gyülekezetekben a szolgálatnak a támogatása is. Az előadói jelentéseket Virágh Sándor, Horváth Barna, Hajdú Lajos, Kocsis Attila, Tar Sándor, Kovács Imre előadók, továbbá Kolumbán Zoltán pénztáros ter­jesztették elő.­­ A közgyűlés Kőris Lajos lelké­szi főjegyző záró áhítatával ért véget. A. L. Lelkészbeiktatás Budapesten A budapest-rákospalota-újváro­­si gyülekezet új lelkipásztorát, Kiss Domokost május 9-én iktat­ták be. Az ünnepi istentiszteleten Adorján József esperes hirdette az Igét az I. Tim. 4:7—12. alap­ján. A beiktatási beszédet köve­tően Kiss Domokos a János 10:41. alapján tett bizonyságot a gyüle­kezet előtt. Az ünnepi istentiszte­let felemelő része volt, amikor a megjelent palástos lelkészek egy­­egy igével kívántak áldást az új lelkipásztor életére és szolgála­tára. Az ünnepi istentiszteletet köve­tően, az ünnepélyes presbiteri gyűlésen köszöntések hangzottak el. Először Cseh József, a buda­­pest-északi egyházmegye gondno­ka üdvözölte az új lelkipásztort, majd a gyülekezet nevében Csi­­csó István gondnok és Cs­icsó Ist­vánná mondtak köszöntő szava­kat. A fiatalok nevében Nagy Er­zsébet szólt. A szomszéd gyüle­kezetek áldáskíván­ásait dr. Gyö­kössy Endre, Simonfi Sándor és Zsengellér József tolmácsolták. A helyi Tanács és Népfront nevében Kriszte Rezső tanácselnök-he­lyettes üdvözölte az új lelkipász­tort. A szomszédos római katoli­kus gyülekezet nevében dr. Var­sányi Lajos apát-plébános, az evangélikus gyülekezetek nevé­ben Bolla Árpád és Schreiner Vilmos lelkészek köszöntötték a lelkipásztort. A teológiai évfo­lyamtársak jókívánságait Szél Já­nos adta át. Az ünnepi alkalmat gazdagítot­ta a rákospalota-óvárosi gyüleke­zet énekkarának szolgálata, Híd­végi Csongor vezényletével, to­vábbá Kiss Domokosné Tóth Éva hegedűművész műsorszáma és d­. Öcsi Géza szavalata. K.

Next