Reformátusok Lapja, 2012 (56. évfolyam, 1-53. szám)

2012-04-08 / 15. szám

LVI. ÉVFOLYAM, 15. SZÁM A MAGYARORSZÁGI REFORMÁTUS EGYHÁZ HETI LAPJA 2012. ÁPRILIS 8. . Ára: 145 Ft Ráckeresztúr negyedszázados A drogrehabilitációs otthon fennállásá­nak huszonötödik évfordulóján a hazai és külföldi drogstratégiákkal, drogterá­piás programokkal és az otthon történe­tével foglalkoztak. Szabadult szenve­délybetegek beszéltek gyógyulásukról... » Református szemmel, 3. oldal Nagy locsolások voltak itt régen - idézi fel a régi húsvétok emlékét Pál Bözsi né­ni. A decsi parasztasszony még advent­ben a régi sárközi karácsonyokról mesélt nekünk, most a református vidék hús­­vétjáról faggattuk... » Az ünnep fényében, 4. oldalon FITJT *\ T­ ­­\ KÁLVIN VI \EMLÉKÉVEK „Add reánk áldásodat, hogy semmi­féle kényszerítést vagy erőszakot ne kövessünk el senkivel szemben, sőt még ennek a gondolatától is távol tartsuk magunkat." (Kálvin János imája: Könyörgés lelki gazdagságért) Földön járó életviteli tanácsot ol­vashatunk föntebb az imádság műfajába öltöztetve. Kálvin több helyütt is hangsúlyozza, hogy az imádság a keresztyén életvezetés elengedhetetlen része. Ha lelkiis­meretesek vagyunk, az ima szöve­ge arra késztet minket, hogy vizs­gáljuk meg napjainkat, mikor, kikkel szemben és miként alkal­mazunk kényszerítést, netán erő­szakot. Erőszakot!? Miért kell ezt a triviálisnak tűnő kérést imába foglalni ? Keresztyén emberek va­gyunk, távol áll tőlünk az erősza­kosság, de a kényszerítés min­denképpen. A kérdés azonban, épp mert ennyire életközeli, egyáltalán nem triviális. Sőt, megkockázta­tom, hogy egyike a legnehezeb­ben feloldható görcseinknek. Hogyan éljük túl, amikor ka­punk egy pofont a játszótéren a két fejjel nagyobb Ferkótól? És miért ne vegyem el Lucától a já­téktigrist, amikor simán kicsa­varhatom a kezéből? A világot meghatározó erőviszonyok léte­zéséről igen korán tudomást szerzünk, és természetünk függ­vényeként alakítunk ki válaszo­kat. Megtanulunk túlélni ebben a világban, minél több pofont ki­kerülni, és minél többször, nyers erővel vagy elegáns udvarlással, megszerezni a tigrist. Vagy a po­zíciót. Vagy a szeretetet. Hol férhetne össze a szeretet és az erőszak? Legtöbbször egy házasságban. A másik felünkkel összezárva ezerféle módja nyílik meg az énünk védelmezéséért ví­vott csatáknak, a szeretet nevé­ben s érzelmekkel kicifrázva el­követett gazságoknak. Az imádság áldást kér Istentől ahhoz, hogy az erőszakosságot és annak gondolatát is elkerülhes­sük. Mert ha ő nem segít, az áti­tatja és megmérgezi a minden­napjainkat. Áldásodat kérve ezért azt kérem, Istenem, ami hitem és természetem ütközésének egyet­len megoldása: ne az én akara­tom érvényesüljön, hanem a tied! Ne az enyém, mert én nem tudom, mi a jó nekem. THOMKA ORSOLYA 856007 Húsvét a Sárközben Ige a konténerben A halálfélelmet minden katona átéli - fogalmaz Jákob János protestáns tábori püspök. A dandártábornokká kineve­zett református lelkipásztorral a katonák félelmeiről és az örök életbe vetett hi­tükről beszélgettünk... ►► Közösségben, 7. oldal Szomorúságból örömre FAZEKAS LÁSZLÓ „...miért vagytok szomorú ábrázat­­tal?”(Lk 24,17) Csalódtam... Pedig hogy reményked­tem! Keserű vagyok... Pedig mennyi­­re örültem! Elvesztettem mindent... Pedig azt gondoltam, hogy mindent megnyertem! Kinyílt előttem min­den... Most pedig minden bezárult! Azt hittem, hogy feljött végre a mi napunk... Most pedig hanyatlóban van! Úgy éreztem, hogy eljött a sza­badság ideje... De csak félelmet és szorongást érzek! Ezek a gondolatok egy olyan ember lelkiállapotát mutatják meg, aki vala­mire nagyon komolyan feltette az éle­tét, és most mindent veszni lát. Szinte egy szempillantás alatt hullott szét minden az ujjai között, veszett el a re­ménység és a jövőbe vetett bizalom. Lehet, hogy ilyen és ehhez hasonló gondolatok kavarogtak a fejében an­nak a két szomorú embernek is, akik Emmaus felé ballagtak a hét első nap­jának délutánján. Két tanítvány, akik lelkesedtek, mert beteljesedni gondol­ták a régi próféciát a Messiás eljövete­léről és országosáról, s most iszonya­tos csalódás közepette hagyták maguk mögött Jeruzsálemet, s tértek vissza otthonukba. Személyes életük nagy csalódásán mentek keresztül, mert ta­lán Jézussal voltak több alkalommal is, amikor kenyeret adott a népnek, meg­gyógyította a betegeket, visszaadta az életet az elhunytaknak. Nemzeti vára­­dalmukat is veszni látták, hiszen nem teljesedett be az, amire annyira számí­tottak, hogy a Messiás elhozza szá­mukra a szabadságot, s végre nemzeti életük megújul, a nép egységben lesz, s megszabadulnak az elnyomó római­aktól. Mert sokféle pártharc dúlt a nép között, s az ügyeskedők, a kolla­­boránsok az igazi értékeket félretéve, azokat semmibe sem véve igyekeztek vagyonukat gyarapítani, amivel még csak jobban megosztották a népet. Nem mondhatjuk, hogy tőlünk távoliak ezek a gondolatok és érzések. Hiszen ugyanolyan emberek va­gyunk, mint amilyenek ők voltak. Féltjük önmagunkat, családunkat, gyermekeinket, szeretnénk gazdag­nak és erősnek látni népünket, nem­zetünket. Tervezgetünk, fontolga­tunk, megpróbálunk különféle lépé­seket tenni ilyen vagy olyan irányba. Csatlakozunk nagy és erős országok­hoz, közösségekhez, még annak árán is, ha tudjuk, hogy az a nyitottság, amit mutatnak, nem mindig egy nép igazi előrejutását és boldogulását szol­gálja. De hát, ha ez kell a jóléthez? Közben észrevesszük, hogy a káosz egyre nagyobb lesz körülöttünk, a gonoszság növekedik, a hazugság és az erőszak mindjobban eluralkodik és a szeretet pedig meghidegül. Nem is beszélve arról, hogy mennyi bi­zonytalanság vesz körül bennünket. S miközben ezen gondolkodunk, vajon észrevesszük-e, hogy mellettünk van Jézus, aki halott volt, de él? Elte­mették, de feltámadott. A tanítvá­nyok mellé szegődött Jézus elkezdi nyitogatni a szemüket és alakítani kez­di a saját maguk által kialakított képet a jelenről és a jövendőről. Mennyi mindennek meg kellett történni ah­hoz, hogy végre rádöbbenjenek: min­den megpróbáltatás, szomorúság, re­­ményvesztettség, saját elképzelés mel­lett Isten az Úr, aki saját üdvözítő ter­vét mindenképpen véghezviszi, s fel­­ragyogtatja az övéi előtt a jövő re­ménységét, beteljesítve ígéretét. Az ígéret az üdvösség és az örök élet, amin nem tud változtatni a halál sem. S a felismerés döbbenetének állapota kiváltja bennük az öröm és ujjongás érzését, mert a tapasztalat a valóságba vetett meggyőződést adja: velük van Jézus, együtt ülnek az asztalnál, ő há­lát ad és megtöri a kenyeret. Jézus él! Ez a felismerés megváltoztatja nemcsak gondolkodásukat, hanem magatartásukat is. Félelmük eltávozik és készek arra, hogy átértékeljék addi­gi gondolataikat, levetkezzék szomo­rúságukat, átlépjenek félelmeiken. Végre legyen életkedvük, még akkor is, ha a személyes életük, a társadalmi helyzet és a népük helyzete olykor ki­látástalannak látszik. Ezek a tanítvá­nyok a húsvét csodálatos tapasztalásá­val indulnak vissza Jeruzsálembe el­mondani mindezt­ a tanítványoknak. Szükségünk van a húsvétra. Szük­ségünk van, mert nekünk is ki kell végre szabadulnunk abból a megkö­töző tudatból, hogy helyzetünkön senki és semmi nem tud változtatni. Hisz sokszor úgy félünk, úgy aggo­dalmaskodunk, olyan tanácstalanok vagyunk, mintha ő nem élne. Olya­nok vagyunk, mint Luther Márton, a reformátor, akinek felesége, Bora Ka­talin egyik nap gyászruhát öltött és egész nap szomorúan végezte munká­ját. Amikor férje megkérdezte, mi történt, azt válaszolta: Meghalt az Is­ten! A férj kérdően nézett rá. Majd az asszony azt kérdezte: Hát nem halt meg? Pedig az én férjem néhány nap­ja teljesen úgy viselkedik, hogy én ab­ból csak erre tudtam következtetni. A húsvét ünnepe számunkra min­dig a feltámadott, élő Úr üzenetét hordozza. Jézusnak a tanítványokhoz intézett kérdése hozzánk is hangzik: „...miért vagytok szomorú ábrázat­­tal?” Hisz a tények, hogy velünk van életutunkon, szól hozzánk, közösség­ben van velünk, el kell űznie szívünk szomorúságát. Mert mindez biztatás arra nézve is, hogy csak a vele való kö­zösségben válthatja fel a csalódást a reménység, a keserűséget az öröm, fé­lelmünket a szabadság, így nyerhet­jük vissza elvesztett értékeinket, s fel­ragyoghat az örök élet és az üdvösség napfénye. « (A szerző a Szlovákiai Református Keresztyén Egyház püspöke) Áldott húsvéti ünnepet kívánunk minden kedves Olvasónknak!

Next