Regélő Pesti Divatlap, 1844. január-június (3. évfolyam, 1-52. szám)

1844-01-14 / 4. szám

FRANCZIA SZÍNÉSZETRŐL. Paris , 1843. végén, A’ színház szorosabban értelmezve: a’ nemzet k­i­c­s­i­n­b­e­n. Ez azt teszi, hogy nemzetiség azon le­vegő , mellyben a’ színészet’ élete egyedül gondolható; ’s hogy a’ nemzet’ kebléből származván színészete, e’ gyermek olly hű képe anyjának, miként vele vérben egy, és ugyanaz. Már most, minden nemzet külön egyéniség lévén , ezzel jár színészeteik’ különböző jel­leme is. A’ franczia színész’ játéka például a’ németé mellett éneklőnek, túlzónak, őrjöngőnek, szóval ter­mészetlennek fog tetszeni, valamint viszont a’ német a’ franczia mellett száraznak , hidegnek, pedánsnak, unalmasnak. (A’ franczia négyszegű fejnek csúfolja a’ németet.) De azért mellyik fogja okosan követelhetni, hogy övé a’ jobb, hogy a’ másik magát ő hozzá alkal­mazza? A’ franczia színész franczia népnek akar ját­szani; e’ nép pedig erre azt mondja, látván Ligier­­jét, vagy Boufféját: igen, ez én vagyok! e’ hangok és alakzatok az enyémek, milly természetes ,­­ milly dicső! Innen az a’ tanúság, hogy az idegen né­ző magát francziásitni igyekezzék, legalább félig med­dig , mig ítélete, mint legfelsőbb műtani ellenőr, álta­lános szempontján szilárdan megmarad. Vagy világosab­ban szólva : minden művészetet saját nemzeti elemében kell felfogni, ’s igy felfogva mérni a’ művészeti nagy­ságnak egyetemes mértékéhez. De kérdés: hol azon egyetemes fokmérő, és ki állapította meg azt? Leg­­egyszerűbb volna itt Shakspearre , Homérra , vagy a’ görög alakművészetre (plastica) mutatva azt mondani: im­e , azon művek általában tökéletesek, mellyek min­den idők’ítéletét diadalmasan kiállják, midőn nemzeti köntöseik már rég leporlanak testeikről; ’s mellyek a’ föld’ kerekségén mindenütt hazára és rokonságra talál­nak. Hanem erre szintolly egyszerűen azt lehetne meg­jegyezni, hogy hát Garrick és Talma’ művészeteik hói vannak? és hogy, ha Roscius ezeréves álmából feléb­reszthető , művészete magyarra fordítható, ’s a’ pesti színpadon felléptethető volna , mit mondanának hozzá a’ pestiek? Igen hihetőleg azt, hogy a’ritka szellemű Me­gyerinek csak egyetlen egy eredeti alakja többet ér a’ világ’ minden Rosciusainál. És ime itt azon pont, miben a’ színészet kivétel, miben ő más művészetekhez nem hasonló.­­A­ színészet’ eszköze a’ nemzeti nyelv, melly annyira eggyé van nőve lényével, hogy őt attól elvá­lasztani annyi, mint életétől fosztani meg. Az ő fel­adata: korára, nemzedékére hatni. Isten, ki az ember­­iséget művészettel áldá meg , hogy lenne neki a’ föl­dön égi gyönyöre és vigasztalása : megeléglé a’ színé­szet’hatalmát, ’s megtagadá tőle a’ halhatatlanságot; megeléglé, hogy ő minden művészetek’ egysége legyen, kiállító erőben legnagyobb, hatásban első; megeléglé, hogy ő legyen kiválasztva megérinthetni a’ művészi le­hetőség’ legvégső határait; azért idő- és térponthoz kö­tötte őt és egyes szellemekhez, kikben e’ hatalom és di­csőség képviselve legyen, ’s kik miként bujdosók, meg­jelennek ollykor a’ láthatáron, hogy ismét eltűnjenek, s hosszú fényvonalt hagyva magok után, melly még sok ivadék felett látható leszen. — Mind a’mellett azonban,­­ hogy a’ színészet ennyire honi természetű, olly elemek­­­­kel is bír ő, mik bármelly hazának polgárát érdekelni­­ képesek , mik általában mindenkire hatnak , és ezek­ a’ tisztán emberi, és tisztán erkölcsi elemek. Miként­­ képződhettek ennyire különszerüekké a’ népcsaládok nyelveikkel együtt, az megfoghatatlan; de annyi leg- Ára félévre, k­eh - ben 5 ft. postán 6 ft. pengő pénz. Hely­ben, évnegyedenként 2 ft. 30 kr. — Kiadó hivatal : Úri - utcza, T­r­a­tt n­e­r -K­á r­o- l­y­i ház’ 2 dik ud­vara’ 2-dik emelet. Megjelenik minden héten kétszer egy di­vat képpel. Előfizet­hetni minden k. pos­tahivatalnál. — Kül­földre csak a’bécsi k. főpostánál. Kolozsvá­ rott t. Méhes urnái. Kiadja és szerkeszti Garay János. 4 sz. Vasárnap, Jan. 1-den. 1914. REGÉLŐ PESTI DIVATLAP. 5. ev.

Next