Pesti Divatlap, 1844. október-december (14-25. szám)

1844-12-15 / 24. szám

je , ámbátor ő elég szorgalmatos ember volt, s azon idő­ben jelentékeny öszveget, körül­belől 600 forintot hagyott maga után, szüntelen még több munkára nógató. E miatt keserű aggodalomban élt annyira, hogy erejét mindinkább vesztve, utóbb egészen kiszáradt. — Cameral Joachim szinte így ír: Ha Dürerben volt valami , melly hibának mondható , az véghetetlen szorgalma volt. Mindazáltal mél­tatlan neje szüntelenül még több munkára ösztönző. Csön­des vala kimúlása, s őt tekintve kívánatos, de ránk nézve igen kora. — S valóban a mi Dürerünk akkor lélekzett sza­badabban , midőn hazaitól meszszebb elutazott. S ez né­hányszor megtörtént. Olaszországban utazván , minden fe­lé kitűnő becsüléssel fogadtaték. Egy hírneves festő , ki a Dürertől rajzolt hajfürtök finomságát és természetes­ségét csodálta, kérte őt, adna neki egyet ecsetei közöl,’ mellyekkel a csodált szép művet készíté. ,Örömmel­ vá­­laszola ő ,itt minden ecseteim, keresd ki a legfinomabbat !‘ —­ Illyekkel én is bírok, mond a festő, de olly igen fino­makat szeretnék, mellyekkel te a fürtöket fested. Ekkor Dürer vásznat von s legott közönséges ecseteivel olly szép hajazatú főt festett elébe , hogy a festő nem győzö­­cso­dálni s hihetőleg saját fejét vakarta meg. Útjában megkérése a hires Michel Angelo Buonarot­­tit. A nélkül hogy nevét mondaná, festék-dörzsölőnek adá ki magát s kérte, venné szolgálatba. Angelo ekkor egy ké­pen dolgozott, melly az angyal látogatását Máriánál ábrá­­zolá. Midőn egyszer Angelo hazulról elment, Dürer gyor­san ecsetet von s az angyal homlokára egy legyet olly ter­mészet-bűn feste, hogy Angelo haza jővén a legyet el aka­­rá hajtani. Észrevévén hogy festve van, csodálkozott az ü­­gyes dolgozaton. Valóban, szólt ő , ezt csak Dürer Albrecht festheté ! — Azonban Dürer ekkor már hegyen völgyön túl volt.—Wagenseil egy munkájában , De civitate norinber­­gensi, azt állítja, hogy Angelo Buonarotti merő irigység­ből Dürernek minden kezéhez akadt rézmetszeteit s fest­ményeit részint eltépte , részint megégeté. Egyaránt becsültetett ő nagyoktól, kicsinyektől. A­­zok sorában első helyen illik megemlítenünk a nagy Ra­phael Urbinot, ki kedveskedésül saját arczképét s néhány rajzait megküldé neki. Giovano Bellini, Montegne András, Giacomo de Pantorno, Andrei del Sarto, Leyden Lukas hasonlag becsülék őt. Dürer saját kezével írt úti journál­­ja bizonyságot tesz aff­elől, milly hódolatokkal fogadtaték német alföldön mindenfelé. Antwerpi fogadtatását követ­kezőleg írja le: Vasárnap, szent Oswald napján, a festők által vendégeltetém meg. Ezüst-szerek­ s drága czifráza­­tokon kivül, különös jó étkek valának az asztalon. A fes­tők nejei mind jelen voltak s midőn az asztalhoz vezette­­tém, fölállott mind két felen a nép, mintha nagy urat ve­zettek volna. Valának pedig köztök igen becses férfi sze­mélyek, kik mély meghajtással a legalázatosabban visel­ték magokat irányomban , és mondák , hogy ők mindent a­­karnának tenni, mi tőlök telhetik s mi nekem kedvemre van , és midőn ekképen ültem­, eljövének az antwerpi ta­nács-küldöttek szolgáikkal, s négy kupa bort ajándékoztak nekem s mondák, ezzel legyek általok megtiszteltetve, és legyek bizonyossá jó akaratjok felől. Én pedig alázatos köszönetet mondok s fölajánlom alázatos szolgálatomat. Az­tán jött Péter mester a város ácsmestere s két kupa bort hozott nekem, kész szolgálatot ajánlva. Miután sokáig vi­dáman mulatoztunk együtt s késő éj lett, nagy tisztelete­­sen fáklyákkal kísérőnek haza és bizonyossá tevének jó­­akaratjok felől s kértek fogadjam azt el és mindent tegyek, a mit csak akarok, ők mindenben elő fognak segíteni. Megköszönöm s aludni mentem. Maximilián császár sokat tartott Dürer felől. Egy­kor a császár valamelly várában a falon előrajzot kelte készítője. Dürer lajtorjáján állott. Maximilián megcsusza­­modástól félte őt s egyik udvaronczának parancsolá, hogy a lajtorját tartaná. Az udvaroncz savanyú képet csinált s megjegyzé alázatosan, mikép nem épen illendő, ha nemes ember pictort szolgál. S te nem tudod, felelt neki Maxi­milián , hogy Dürer művészete több nemességednél ? ne­­mes embert parasztból is könnyen csinálhatok, de nemes emberből Dürert nem! — Más alkalommal ugyan csak Maximilián császár Dürerrel akarván festetni, a gondolt tárgyat szénnel elébe rajzolá. Rajzolás közben néhányszor eltört a szén Maximilián kezében. Dürer szinte rajzolt a császár előtt ugyanazon szénnel s minthogy akkor el nem tört, azt kérdi tőle Maximilián: miért nem törik most el? Dürer mosolygva felelé: Én nem szeretném, ha felséged úgy tudna rajzolni, mint én. A frankfurti monostor számára Mária égbemenete­lét olly pompásan ábrázolá, hogy a miatt Frankfurt igen sok művész s előkelő úr által látogattatok. Az utóbbiak né­­mellyike jelentékeny pénzen akará megvenni e művet, több művész pedig, ki egy kézért, ki egy lábért ajánla nagy pénz-öszveget, azonban el nem adatott. Jelenleg e műnek csak másolata van meg Frankfurtban, az eredeti elégett. Mint író hasonlókép nagy sikerrel dolgozott Dürer. Németsége a 16-ik század elejének bélyegét viseli magán, habár kortársa, Luther erőteljes németségéhez semmikép nem hasonlítható. A híres rotterdami Erasmus, ki kétség­kívül jobb szerette vala, ha Dürer az akkori tudós divat szerint latinul ír— egyik munkájáról azt ítélte : Noha ezen könyv németül van írva, mégis elég alaposan van meg-­ írva. Dürer 1528-ban halt meg. Házi szerencsétlensége annyira elnyomó, hogy napról napra csüggedtebb len, míg utóbb elég soká viselt terhe alatt összerogyott, így tévé­lt neje szerencsétlenné. Szomorú, hogy azon fér­fit, kit mindenki becsült, egyedül neje nem tudá megbecsülni Vachot Sándor. Szegény temetés. Kis fiúcskát sírba visznek, Senki sincs, ki sírna rajt, — Hol szüléje, hogy nem áldoz Érte egy könyt, egy sóhajt? A pogányok síratókat Rég pénzen fogadtanak, Tán tudák, hogy sírni szívből Emberek nem szoktanak. Hozzuk e szokást mi is be. Mostan is fogadni kell. Síratlan a szegények Így talán nem halnak el ! Jámbor Pál.

Next