Pesti Divatlap, 1844. október-december (14-25. szám)

1844-10-27 / 17. szám

Szöszár utaztatások. — Tréfás elmélkedés. — Az emberek két részre osztatnak : édes-szájuakra és savanyu-képüekre ; azon kis csapatot t. i., mellynek egyénei sem édesek sem savanyuak , egészen kihagyván a száma­dásból, bölcs példája szerint ama messzelátóknak, kik midőn vérmes reményekkel fellegváraikat építik, nem látják, vagy könnyű innal keresztül ugorják mind­azt, mi rendszerekbe nem illik, ha mindjárt még erősebb kapcsokkal volnának is a dolog lényegéhez csatolva,mint fájához az éretlen dió, avvagy épen hivő jegyes piros reményeihez a fellegeiből aláhullott házastárs csalatkozása. Ezen két részre osztott emberiség : az édes-szájnak és savanyú-képnek emberisége t. i., szü­netlen egyenetlenkedésben van egymással, a mivel legkéz­­zelfoghatóbblag bebizonyítják Ádám és Éva paradicsom-szár­mazású szüleinktőli eredetüket. .. Elől mindig az édesszájú jár, utána következik a savanyukép­. Az édes­szájunak gyak­ran vet a sors útjába aranyalmát, tarka czifraságokat és mézes madzagot, mire a másik felekezet részéről tüszint a savanyu kép mutatkozik; —az édesszájút a jó szerencse is­tennője csemegeasztalához ülteti s tömögeti a gyomorterhe­lésig; a savanyuképü a szék megött áll szolga képében s nyeli a fulasztó kortyokat; — az édesszájú szüntelen mo­solyog, mint telt arczu holdvilág a menny kék mezejéről; a savanyu képű nem nézheti e mosolyt könyek nélkül ; az egyik hahotázva rázza áldó sorsa barátságos kezét; a má­sik sírva mozog eldögönyző fátuma háta megött; az édes­szájú négy lótól vontatott határból hajtogatja magát lefelé; a savanyuképü gyalog ballagjában sopánkodik fölfelé;­­ az édesszájú a földi pályán nyargalva halad előre; a sava­nyúképű fontolva csúszik hátra ; amaz előtt olly sikolt az út, hogy észre sem veszi, mi könnyen jutott el a czélhoz; emennek pályája olly sikamlós, hogy mindenkor két lépést botlik hátra, mi­közben egyet akarna tenni előre ; — az édes­szájú, ha hajnalban legkedvesebb gyűrűjét csupa csintalan­ságból a Dunába veti, délre gyönyörű kecsegét kap aján­dékban asztalára, mellynek szájából eldobott kincse csillám­­lik elébe ; a savanyuképü számára, ha történetesen kalapos lett volna, szintelly sok ember születnék fej nélkül, mint men­nyi most a világra jó agy nélkül; az édesszájú ha szivarra gyújt, illatos füstöt nyeldes; a savanyuképü ha pipázni kezd, szeme szája megtelik füsttel; — az édesszájú gyakran rágal­mazza embertársát bókok közt; a savanyuképü kész néha védelmére kikelni meredt derékkal; — az édesszájú gyak­ran nézi embertársa szerencséjét savanyuképpel; a sava­­nyuképűnek néha m­egédesül szája íze mások boldogságán; — az író átnyújtja czikkét az olvasónak édesszájjal; az ol­vasó gyakran fordul el az átfutott czikktől savanyuképpel. -------Vannak azonban körülmények, melyekben mind a két fél nagyon megegyezik egymással, igy például: midőn a sors­istennő ingerkedő kacsája valamelly étvágygerjesztő kon­­czot dob közéjök, s utána mohón kapkodván, fejét a két fél összekocczantja, a helyett hogy önmaguk ügyetlensé­­gét vádolnák, egymásra szúrják tekintetöket, s mind az édes­szájú, mind a savanyuképű mérgesen harapja be njakát és hosszú képet csinál. És ha már most azt kérdi a szerelmetes olvasónő, mi­ért beszélek az édesszájról és savanyuképről, midőn elmél­kedésem fenséges czéljául a szószármaztatást tűztem ki, ak­kor kényszerítve vagyok megmondani, miszerint bölcs be­látásától a száj, kép és szó közti szoros viszonyok átlátását méltán várom. A száj gyakran meggondolatlanul kiejti a szót, s belőle pirulás származik a kép számára; ez egy viszony. A száj gyakran kimondja a szót édesen, s azt a kép meg­hazudtolja nagyon savanyan, a­miből a hallóra csalódás, a szólóra szégyen bélyege származik; ez másik viszony. A száj akkor jó, ha velő van felette, a szó, ha velő van ben­ne, a kép , ha velő van mögötte; ez a harmadik viszony. A száj ha rá lehel a tükörre, ez elhomályosul, és így homá­lyosul el némelly szónak, p. o. a megszólásnak leheletére sokszor ártatlan ember hűn őrzött becsülete, és igy homá­

Next