Pesti Divatlap, 1845. július-december (14-39. szám)

1845-07-10 / 15. szám

embert emberré tehet, melly kiemeli itt az állatiság, ocsmány légköréből, s felkeni homlokát az emberi méltóság szent olajával. A melly család tehát a jó nevelés áldásaiban részesité gyermekét, azt okkal és joggal jónak nevez­hetni, s megérdemli hogy minél gyakrabban annak neveztessék. De van ezen szójárásnak egy gyűlöletes s már az előbbinél sokkal terje­­dettebb értelme és használata, melly válaszfalat emel ember és ember közé, s ezen falat a vakeset ingadozó alapjára , a születésre épiti; ez némi válto­zatokat ide nem értve, igy hangzik: régi nemes család ivadéka, nem a pór­tághoz tartozó. Már minő különbséget tehet a ne­mesi származás az ember lényegén: igen bajos megfejteni — legalább ne­künk ; meglehet hogy fogalmi körünket meghaladja. Kisértsük meg ele­mezni. A vérben nem hiszszük hogy keresnétek különbséget, — noha a hajdani Velencze híres aristocratiája azt hitte, hogy a nobili vére kék. Vagy tán be­csületesebb, okosabb, műveltebb, tudományosabb , hír- és becsületre vá­­gyóbbaz? Börtöneink, iskoláink, irodalmunk, harczmezőink hallgassatok ! ne ,pirítsátok meg őket. Vagy őseikre mutatnak talán a gyarló unokák, s ezek­­érdemeivel akarják saját meztelenségöket takarni? S mi kétes ezen ősi ér­dem , ezen ősi dicsőség! Vagy nem tudjuk-e hogy a hatalom nem egyszer a honárulót, aljas hízelgőt, sőt a keritet is megajándékozó kegyének — ér­demének (! ?) — nyilatkozatával, a nemesi oklevéllel. Ezen esileg kevély uno­kának tehát, be kellene először bizonyítania, hogy ősei kebelében becsüle­tes ember szíve dobogott, — mert ha a történet istennőjét meg nem hall­gatjuk, Cilleyt és Hunyadyt, Kontot és Vajdafit ugyanazon érdemkoszorúval kell diszesítenünk. De ha megengedjük is, hogy a legérdemesebbnek lutott polgártársai kö­zött a kitüntetés koszorúja, minő joggal tulajdoníthatja ezen érdemeket ma­gának a maradék? A példaszó szerint ugyan: holló nem szül galambot, de ez csak oktalan állatról mondható és igaz, — embert emberré egyedül neve­lés terén. A nemes fának magváról, fanyar gyümölcsöt termendő csemete emelkedik, s jóvá csak oltás által tehető — s ez áll az emberről is. Az előítélet igen buja növény, magvát a legkisebb szellő elkapja, s a par­lag földben, mint gyom, csakhamar elhatalmasodik. A gyöngéd nőnemben — mellynek az értelmi műveltség magasabb fokára emelkedni, nem hivatása, s melly leginkább a szívben él, hat és uralkodik — az előítélet leghamarabb megfoganszik, s a hiúságban éltető elemére talál. Ragyogni vágy a gyönge ember s ezért minden foszlányt magára aggat, minden álcsillámot maga kö­rébe von, melly által a fényt s érdemeit terjeszthetni véli. Csoda-e tehát, ha a születési aristocratia néha a legártatlanabb, legjobb szivü, legnemesebb teremtmény szivében is éltető elemre talál? Van szerencsém egy hölgyet is­merni , kit női erények példányképéül tisztelek, s ki hinné ? alig van sze­mélyről szó , azonnal a jó házat, jó családot emlegeti. Mennyire sérti ezen

Next