Pesti Divatlap, 1846. január-június (1-26. szám)

1846-05-28 / 22. szám

422 és az isten érdeme ellen megáldotta; kor­bácsoljátok a fő urat, ki telke elvételével ijesztgeti jobbágyát; vagy ti, szájhüsei a hazának, alkossatok törvényt. Törvényt? hisz az pókhálóhoz van hasonlítva! Hova sülyed , hova sülyedt a magyar ember erkölcsössége, ki most már szabadon vét­kezik, azon vigasztalással, hogy ő csóko­­lózott az alispánnal! hova sülyed, hova sülyedt a bírói tekintély, mellyet mindig megrázkódtat a vesztes fél azon dörgő szó­zata „majd el­jön a restauratio!“ Átok az a magyar emberen, mikép­p semmi más életmódra nem hiszi magát alkalmasnak, mint csak hivatalviselésre. Felfogása sze­rint — hiszen elég bolond felfogás — ke­reskedés zsidónak, mesterség paraszt- s né­metnek való ; nemes ember született tör­vényhozó , született tisztviselő. És neves­sünk ! alig van néhány hold földecskéje, egy két szilvafája az ősi udvarban, felnőtt, mint az ökörfark-kóró , tetőtől talpig nemes ember, a­nélkül, hogy tanult, a­nélkül, hogy dolgozni megtanult volna. Kezéig a lisztujítás , hivatalért sóvárog, csúszik, mászik, tányért nyal, hízeleg, és miért ? hogyha hivatalt nyerhetne, — hi­szen nincs esze ? az nem tenne semmit, mert hiszen nem is akar ő olly hivatalt, hova ész kell; elég neki ollyan, hol csak baltát kell forgatni, mert azt tudja , mert azt megtanulta , midőn a szomszéd uraság ti­losában a vadászokkal néha néha összeüt­köztek. De hát mi akar lenni? Pandúr-strá­­zsamester; majd t.n. n. v. táblabíró uram­­bátyám ajánlja, és ö méltsága kinevezendi. Hát aztán t. n. n. v. táblabíró urambátyám­­nak olly nagy befolyása van ö méltságára? Hogy­ne, hiszen minden megyei gyűlés előtt, alatt, s után annak asztalához tö­röli fejérvári bicskáját. — Amarra szép birtok szállott a gondos és munkás apáról, de a pompa, tivornya, divat hamar nya­kára hágtak a nyolczszáz holdnak, és e hivatalra vágyik, nem mivel erőt érez ke­belében , nem mivel a közjó fekszik szi­vén, nem mivel honfiúi kötelesség hivatalt viselni, hivatalra vágyik, hogy a csőd elöl néhány évre megszökhessék, hivatalra vá­gyik, hogy lépcsőnként oda juthasson, hol kevés munka után zsíros falatok maradékai fagyjanak a két utczára szóló torzonborz sza­­kállra. Szakállra? no bizony még a volna furcsa! hol zsíros falat rezeg a tányéron, — mint zsidónak a bányaváros — tilos a nagy szakállnak. „Bizony, bizony mondom néktek, ne kívánjatok uralkodni, mert jobb a kevés igazsággal, hogy nem mint a nagy gazdagság csalárdsággal.“ ezt mondja az úr az ő népének. A magyar ember m­o­h­ó. Nem kell gon­dolni , mintha a mohóság alatt azon tulaj­dont érteném , miszerint a magyar ember semmi udvariságot nem tud, s a miteleibe tesznek , felhabsolja. Oh nem ! A magyar ember szépen, tisztességesen eszik annyit, a­mennyi csak bele­fér, és hogy minél többet ihassék, vannak kaptafái, áldomás, toaszt. A mohóságon értem, mikép a magyar ember mindent hévvel ölel ; mindennek aláírja magát, a­nélkül, hogy a feltétele­ket nézné; aztán ha aláírt, hogy vájjon ki foghatja-e fizetni az összeget? az nem az ő gondja; s a feltételeket ki fogja teljesíteni ? azon aggódjék az aláírató. Ezen néhány sor leginkább jellemzi bizonyos párt nagy többségét. És miért? Kit a közvélemény vezéri állásra tolt fel, az többnyire zsar­nok; magánvéleményét, mint felsőbb ren­deleteket osztja ki népe közt, melly aztán megszokja , és megszokta a vak engedel­mességet. Az egyesületeknek nagy barátja a ma­gyar ember, kivált ha azok az ő szelle­mében vannak alkotva, azaz lakomán kez­dődnek , és eszem iszomon végződnek. Mert hiszen ki is kívánná magyar ember­től, hogy a száraz tanácskozásokat el nem ázva, s ébren figyelje végig ? Ha felét szitteli, felét főzeti, gondolja , azzal ele­

Next