Pesti Divatlap, 1846. július-december (27-52. szám)

1846-07-04 / 27. szám

522 statistika , szabad szellemben s népszerűen magyarázva. d) Hazai földirat. e) Termé­szettudomány, különösen röviden s alapo­san előadott physika, növény- állat- és ásványtan, főkép a hazai tárgyakra vonat­kozó ismertetéssel, gyakorlati kiséretek s természetes példányok felmutatásával.­­ A honleányi kötelességek ismerete, g) Józan vallás- és erkölcstan, különösen az uj testamentom fenséges elveinek tiszta magyarázata, h) Népszerű aesthelika. i.) Életrendtan, (Diaetetika.) —Mellékes ta­nulmányok: Német vagy inkább franczia nyelv, — de mindkettőt egyszerre tanulni czéliránytalan — , a külföld története, geographiája, igen röviden, összehozottan előadva. — 3. A gyakorlatibb,életbevágóbb művelt­séghez megkívántató főbb képzőeszközök: a) Kézi munkák, mint varrás, kötés, hím­zés stb. tanítása, leginkább olly irányban, hogy ennek a háznál minél nagyobb hasz­nát lehessen venni, b) A háztartás, gazd­­asszonykodás gyakorlati ismertetése, c) Különféle testgyakorlat s főkép az annyira szükséges úszás, d) Nemzeti táncz, igazi magyaros jellemmel s hájjal előadva, e) Nemzeti irányú zene, festészet, ének, sza­valat , — de ezen dolgokra csak azokat kell taníttatni, kikben hajlam, tehetség mutatkozik, különben kár őket kínozni min­den siker nélkül. — Az idegen táncz, ide­gen ének, zene stb., csak mellékesen ta­nítandó. .­. A lélek nemzeti irányban történő műveltetése és a szív nemesítése mellett, fő figyelem fordítandó a test épségének fen­­tartására, ereje­ és szépségének lehető kifejlesztésére. Minélfogva minden nőnöven­­dek naponkint megfürdik; holmi testrontó illatszereket, kenőcsöket nem használhat; hogy a fényűzést jókor kerülni s a hazai ipart becsülni tanulja, a legegyszerűbb s magyar szabású ruhába öltözködik, de min­den csillogó ékszerek nélkül; s hogy teste szabadon fejlődhessék, s nyomorékká, be­tegessé ne váljék, lehetőleg kényelmes, tág, könnyű ruházatot visel. — e szerint a fűzés-, szorongatás-, keményített alsó szok­nyák-, szűk czipőknek végkép el kell ma­­radniok; hogy a növendék teste üvegházi kényes, hervatag virággá ne türpitessék, hideghez és meleghez egyaránt szoktatni kell azt; huzamos tanulással, a sok ülés­sel lelkét túlfeszítenie s testét gyöngítenie nem szabad, a tanulás néhány komoly órá­ját, ártatlan élvezetek­, mulatságokkal kell felváltani, különösen a szabad, friss leve­gőn még télen is minél többet kell mo­zogniuk , s nyáron majd mindent szabad­ban , az e czélra rendezett kertben kell tanulniuk. Ezenkívül ételük egyszerű, de tápláló, tiszta, magyaros legyen; nem pedig fanyar, szellen, gyomorrontó ka­barék. 5. De hogy egy illy nőnevelőintézet czéljának kellően megfelelhessen, okvetle­nül szükséges egy önállásu, külön épület­tel bírnia, mellyben tágas tanuló-termek­nek, egy a gazdasszonyság gyakorlatához megkívánt­ató példány konyhának kellene lenni; az udvarban pedig szinte e czélra egy kis majorság volna felállítva, s a tér és nagy kert lombos fái alatt tanulás-, mulatozás- és játszásra szánt helyeket, s ugyanitt egy önállásu nagy testgyakorló—iskolát, és uszodát kellene rendezni. Egy illy n­e­m­z­e­t­i n­ő­n­evel­ü i­n­t­é­­zetet, mire olly nagy nagy szüksége van kivált a magyarnak, s mellynek lehető roppant használ, családjainkat és hazán­kat egyaránt boldogítható jótékony eredmé­nyeit mindenki átláthatja, —• törve ny­íl­a­z­á­s ú­t­j­á­n , s o­r­s­z­á­g­o­s k­ö­lt­s­é­­g­e­n kellene létesíteni; de csak akkor, miután ennek alapja, t. i. a Fáy András által olly jelesen tervezett nő ne­vel­őket képző intézet, már lé­tesült.

Next