Pesti Divatlap, 1846. július-december (27-52. szám)

1846-09-12 / 37. szám

ÉLETNÉZETEK. (Vége.) Az ember állat és szellem egyszers­mind. Ész és érzelem a két tényező erő, mellyen misége nyugoszik. Mint szellemi s ésszel biró lény, nem a világnak pol­gára ő, mellynek salakos érdeke soha ösz­­sze nem forrhat öröklő lelke égi tárgyai­val, — de mint állat, az érzelmek és ösztönök földi rabja, nem állhat ellen vá­gyai hatalmának, mikor alsóbb természeté­nek törvénye kényszeríti; s innét van, hogy mi soha nem szűnő küzdelemben élünk min magunkkal, shogy mint Pascal mondja,­­Pens de Pascal chap. El) ezen kettős természetünk benső harcza már azt nö­velte, miként némellyek le akarván mondani szenvedélyeikről, istenek, mások pedig nem akarván figyelni az okosság paran­csára , barmok kívántak lenni. Megta­gadni akarni pedig min magunkat, mind-­­ két esetben bolondság. Mert kettős termé­­­­szetünk lényege, az ész és érzelem, köl­­s­­csönösen segítik , támogatják egymást, és ha az élet sok­oldalú fordulatiban tenni és hatni kell, kábaság ezek közül bármel­­lyikről is lemondani, miután csakugyan igaz, mit Rousseau mond, hogy : ha ész teszi az embert emberré, úgy az érzelem vezeti. Mert bizonyos, hogy mi érzelmeink hatal­mának engedünk mindenben, s sokszor még ollyasmikben is, miket az értelem tilalmaz, de szivünk forrón vágy. Öszhangzásba hozni észt és érzelmet, ez a főbölcseség, ez az emberi életnek vég­­czélja. Csak igy és ekkor vagyunk mi ér­zelmeinkben boldogok , csak igy értelmünk által emberek. Ámde ez nehéz és nagy mesterség. Mert az érzelem nem érti az okosság nyelvét, s az ész nem hallgat a szív vágyaira. S mert az embertermé­szet nem kevésbbé egyéb egy első meg­szokásnál, mint a szokás egy második ter­mészetnél. Lerázni pedig szokásunk rab­­nyügét, annyi, mint megtagadni minma­­gunkat. Mert ime, ezen nép, ezen ember.

Next