Reggeli Délvilág, 1993. március (4. évfolyam, 50-75. szám)

1993-03-06 / 55. szám

L­epusztultságában is impozáns a Petőfiről elnevezett szálló Szen­tesen. Múlt idők emlékét idézi, mikoron így, télnek végén, tavaszelőn — bár a farsangszezon immár el­múlt — egymást érték itt a bálák, fényben úszó rendez­vények. Még tán, öt-hat évvel ezelőtt is — de tíz éve mindenképpen. Ennek ideje azonban, úgy tűnik, egyelőre lejárt, éppúgy, mint az itteni szilvesztere­ké, pótszilvesztereké, pót­szil­veszterpótló pótszilvesz­tereké ... Idén, év elején, a Petőfi bezárt. Jelenleg álla­másfél millió forint volt az egy esztendőre eső bevétel. Még egy jól menő kiskocs­ma is dupla ennyit forgal­maz — ötvenedannyi mun­kaerővel. — Hány embert foglalkoz­tattak, hányat kellett elkül­deni a bezárással? — Az összlétszám, amikor még normálisan működött a ház, ötven fő volt, a cuk­rászüzem dolgozóival együtt. A bezárás előtt már csak 22 ember dolgozott itt, eny­­nyiüknek kényszerültünk felmondani. A cukrászüze­met most volt dolgozók bér­ mi tulajdonú ingatlannak minősül, és vevőre vár, ke­zelője a Csongrád Megyei Vendéglátó Vállalat, mely maga is privatizáció alatt áll. A szálló sorsáról Éri Ferencet, a vállalat gazda­sági igazgatóhelyettesét kér­deztük. — Nyilván veszteséget ho­zott a szálloda, nem is ke­veset. Mennyit? "— Évente, maga a ház, mintegy 20 millió forint költséget vitt el. Bevétele ezzel szemben 30 milliós volt, ez azonban messzeme­nőn nem bizonyult elégnek. Az eladott áruértéket előző­leg ugyanis be kellett sze­rezni — ami 14—15 millió­ba került. Erre jön ezen felül a már említett 20 mil­lió. Végeredményként­­tehát ..négy-öt milliós veszteség jön ki. — Eddig az egész szállo­dai együttesről beszéltünk, melyben benne foglaltatik minden, a vendéglő, a cuk­rászda, a cukrászüzem, a borkóstoló. .. Pusztán a szálló mennyi bevételt ho­zott, amíg be nem zárt? — A szállodának 43 szo­bája van körülbelül, össze­sen mintegy 115 ággyal. Ezek jó része az utóbbi idő­ben üres volt. Kilencven­­­kettő táján, amikor egy építkezésen dolgozó munká­sok laktak ott, felfutott a vendéglétszám, a bevétel akkor valamivel több volt, mint 3 és fél millió. Ez még így is kevés, nem be­szélve arról, hogy munkás­­szállásként nem a legszeren­csésebb használni ezt az épületet. De a tipikus szál­lodai vendégek száma rend­kívül lecsökkent; ’92 előtt, immár évek óta, pusztán sik, az éttermet egy disz­­kós, játékterem is működik a ház egyik részlegében. Mindez a privatizációig ma­rad e formában. — Kinek adják el az épü­letet? Van-e jelentkező? — Maga a kezelő cég, a megyei vendéglátó vállalat összességében privatizálás­ra kerül, s a mi feladatunk az egyes üzleteket egyen­ként eladni. Ez a Petőfit is érinti. Már megtörtént a vagyonértékelés, jelentkez­tek érdeklődők is. Konkrét vevők — eddig még — nem jöttek. Az épület egyébként városképi jelentőségű, mű­emléki környezetben van, s a szentesi önkormányzat kezdeményezésére, maga is műemlékké nyilváníttatik. Elidegenítéséhez ezért — a műemlék-felügyelőségen ke­resztül — a környezetvédel­mi és területfejlesztési mi­niszter engedélyére is szük­ség van. — Mi lesz az ide­s­tova nyolcvan-száz esztendős, pa­tinás Petőfiből, ha eladják? — Legelőször, és minde­nek fölött, föl kell majd újíttatni a házat az új tu­lajdonosnak — ez jó száz­millióba is kerülhet. Csak a külső felújítások beleke­rülnek, szerintem, 20 mil­lióba . . . Ennyi pénzt csak akkor fektet bele valaki, ha tudja, ezt vissza is lehet nyerni. És, azt is tudja, hogy mi módon. Kell tehát egy koncepció, és kell, aki a pénzt adja. Mindeközben a műemlék jelleget sem ér­heti csonkulás. A ház pro­filját nyilván az új tulajdo­nos, az önkormányzat, és a műemlékvédelem szempont­jai szabják tehát majd meg. FARKAS CSABA (Folytatás az 1. oldalról.) métereikben felveszik a versenyt a legkorszerűbbnek tekintett nyugati cégek ké­szülékeivel. Rendkívül fon­tos feladatként kezeltük egy hatékony kereskedelmi szer­vezet kialakítását. Saját fi­nanszírozásból, valamint a francia kormány által bizto­sított pénzügyi alapokból lehetőségünk nyílt a leg­korszerűbb, számítógép ál­tal vezérelt termelő beren­dezések megvásárlására, melyek költségeink csökken­tésén túlmenően, más minő­ségi kategóriába emelik ter­mékeinket. Erőfeszítéseink ellenére, 1992-ben csak 330 millió forint árbevételt tudtunk el­érni, mely messze elmaradt az előző években realizál­­taktól. Ahhoz, hogy pénz­ügyi egyensúlyunk biztosít­va legyen, ebben az évben ez a szám el kell, hogy ér­je az 540 millió forintot. Ennek érdekében tovább kell csökkentenünk költsé­geinket, valamint abszolút biztonságot kell elérnünk a minőségben és a határidők megtartásában. Ezek a fel­adatok motiváltak bennün­ket, akkor, amikor a cég igazgatósága mandátumá­nak lejártakor átalakítottuk a vezető testületet. Az át­meneti időszakban így old­ható meg a leghatékonyab­ban a magyar cégvezetés számára a nyugati manage­ment módszerek átadása, mely záloga a későbbi ha­tékony, zökkenőmentes mű­ködésnek. Az igazgatóság magyar tagjai teljes bizal­munkat bírják, és megfele­lő hatáskörrel rendelkeznek feladataik ellátására.” Claude Corvellec úr ez­után nagyon érdekes dolgot vetett fel. Íme: „Meg kell jegyeznünk, hogy a magyar központi és regionális ható­ságok jelenleg előnyben ré­szesítik vásárlásaiknál a Magyarországon be nem ruházó, itt csak eladni szándékozó külföldi vállala­tokat, ugyanakkor, paradox módon elvárják, hogy nyu­gati cégek beruházásaikkal privatizálják és erősítsék a magyar ipart, teremtsenek munkahelyeket. Ez a maga­tartás kétszeresen szegényíti az országot: egyrészt, elri­asztja a befektetőket, minek következtében nő a munka­­nélküliség, másrészt, előse­gíti az indokolatlan deviza­­kiáramlást az országból. Úgy gondoljuk, felül kel­lene vizsgálniuk az állami, önkormányzati és vállalati döntések mechanizmusát, annak érdekében, hogy a megfelelő színvonalú ma­gyar termékek legalább esélyegyenlőséget kaphas­sanak a beruházási dönté­seknél. Véleményünk sze­rint, a nemzeti önérzet fo­galmának nemcsak a szó­lamok szintjén, hanem a beruházási döntéseket meg­hozó testületek, szakembe­rek gyakorlatában is érvé­nyesülni kell, éppúgy, hogy termékeit megvásárolják, ahogyan az Nyugat-Európá­­ban általánosan megszokott és elvárt a társadalom ré­széről.” * — Tímár úr, a vezetésben történt változásokat köve­­tik-e további létszámleépíté­sek? — fordulok vendéglá­tómhoz. — Erre most nagyon ne­héz válaszolni. Minden a megrendelőktől, a piactól függ. Elmondhatom, a je­lenlegi időszak már jobban alakul. Egy pozitív jövőkép kezd kirajzolódni előttünk. Az ország gazdaságát ille­tően azonban nagy még a bizonytalansági tényező. Ez természetesen kihat a mi munkánkra is. — Mennyiben? — Sajnos, jelentősen csökkent a vásárlóerő, a kereslet-kínálat egyensúlya felborult. A megrendelők köre elsősorban a külföldi cégekből adódik. Érdeklőd­nek nálunk, referenciát kér­nek, megnézik a gyárat. Nem úgy, mint a magyarok. — A Corvellec úr által jelzett termelő berendezések itt vannak már? — Az első szállítmány most érkezett. Jelenleg a Trumatic számítógép által vezérelt lemezmegmunkáló automata beszerelése fo­lyik. Nagyszerű gép, közel 1,1 millió francia frankba került. Nézzük meg, ha gondolja, oda készülök én is. Elindulunk az irodaházból lefelé. A gyár udvarán alig­ találkozunk emberekkel. A hatalmas csarnok is szítue kihalt. Kevesen dolgoznak benne. — A délutáni műszakot nem tudjuk teljesen feltöl­teni. Ez is a megrendelések függvénye. Ha több mun­kánk lenne, nem okozna gondot — mondja az ügy­vezető igazgató. Út közben megnézünk egy-két rácsot. Szép, komoly munkák. Magyar termék. Mint megtudom, szinte egyedülálló Európában. Nyugaton vennék, de saj­nos, nagyon drága a szállí­tásuk A lemezmegmunkáló automatát emberek állják körül. Ma még megcsodál­­ ok­ LOVAS J. JÓZSEF Fejek hulltak Csongrádon Talán még többen emlé­keznek a megyei közgyűlés tavaly szeptemberi döntésé­re, mellyel a valahai Sze­ged Tourist Idegenforgalmi hivatalt december végéig át kellett szervezni. A korábbi piaci forma, az egy a többi utazási iroda között, nem tölthette be azt a feladatot, melyet az önkormányzati, il­letve hatásköri törvény a me­gyei közgyűlésekre rótt. Ne­vezetesen, tárja fel térsé­günk idegenforgalmi érté­keit, lehetőségeit, koordinál­ja a települések programjait, gondolkodjék az idegenfor­galmi fejlesztési lehetősé­gekről, bemutasson, propa­gáljon. Azaz „adja el”­a me­gyét. S ezen feladatából adó­dóan, integrálja térségünket az országos idegenforgalom vérkeringésébe. Minderre csak non­profit szervezet képes. Ezért szüle­tett január 1-jén Csongrád Megye Idegenforgalmi Hiva­tala, mely új feladatát gya­korolva, tegnap már helyet adott az Aktív Tourist uta­zási iroda évadnyitó kiállí­tásának. A kezdeményezés valószínű hamarosan köve­tőkre talál, hisz az Aktív Tourist igazán bőséges uta­zási kínálattal, illetve rep­rezentatív megjelenésével minden bizonnyal jelentős érdeklődést igazolhat vissza. A tegnapi eseménynek azonban volt egy másik je­lentősége, mégpedig a Tour­inform iroda megnyitása. A megyei közgyűlés jó érzék­kel „csapott le” az Országos Idegenforgalmi Hivatal kí­nálta lehetőségre, amikor a számítógépes idegenforgalmi adatbázisnak a hivatalban helyet adott. Ettől kezdve tényleg érdemes lesz felke­resni Szegeden a Victor Hugo utca 1-et, hisz nem­csak a megye idegenforgal­mi lehetőségeiről lehet majd itt tájékozódni, no meg az utazási irodák kínálatáról, hanem az országos kapcso­lódási lehetőségekről is. A Tourinform ugyanis hama­rosan számítógépes csatla­kozást létesíthet az országos idegenforgalmi központ adat­bázisával, melyen keresztül kiléphet a világba a megye, illetve beléphet megyénkbe a világ. A szakma vállalko­zóin kívül mind az önkor­mányzatokat, mind az egy­szerű utazókat várják a hi­vatalba, illetve az irodába. A cégér ugyanis szolgáltatás és szolgálat. Tessék élni vele! A rendezvényen jelen volt a létesítmény két gesztora, Lehman István, a megyei közgyűlés elnöke és Tég­­lássy Tamás, az Országos Idegenforgalmi Hivatal el­nöke is. (Ez utóbbival hét­fői számunkban közlünk in­terjút.) — Orsi — Idegenforgalmi információk, egy helyen ki a világba, be a megyébe (Folytatás az 1. oldalról.) alábbis, erre gondolunk. Szerencsére, csak kevés ve­szett rókával találkoztunk az elmúlt év során Ami még említést érdemel, két esetben fordult elő juhok­­nál rühösség. Egyéb, más, feltűnő betegség, a mi kör­nyékünkön, hál’ Istennek, nem fordult elő. Csökkent a nagyüzemi és — szomo­rú tényként mondom — a háztáji állatállomány is. Így természetesen a megbetege­dések száma. Az elmúlt év summázata, állategészség­ügyi szempontból, kiváló. — A háztájiban, akik magántenyésztőként tevé­kenykednek, milyen betegsé­gekről adtak számot Önök­nek? S bírságolásokra ke­rült-e sor? —­ Büntetnünk senkit nem kellett. Ebből követke­zik, hogy kirívó mulasztá­sok, szabályszegések nem történtek. Mint már emlí­tettem, a háztáji gazdasá­gokban kevesebb állatot tartanak, viszont sertést egyre több ház,­­udvarán. Sokkal­­többet, mint ezelőtt 10 évvel. Akkor akadt pa­rasztember, aki azt mondta nekem: én tartok ugyan 20—30 sertést, el is adom, de még egyet sem vágtam le. öregek vagyunk, nem is nagyon szeretjük a sertés­húst, ha mégis megkíván­juk, sokkal olcsóbb meg­venni a boltban. Ez a hely­zet megváltozott. Ma azok az emberek, akik régebben bolti sertést vásároltak, most saját szükségleteikre, újra tartanak egy-két disz­nót otthon. Sőt, azoknak is hizlalnak, akik hozzátartozó­ik, más városokban élnek. Illetve Makó azon lakosai­nak, akiknek erre nincs le­hetősége. Csak példaként említem a panellakókat. Ami a vágásokról elmond­ható még: nincs többé sze­zonális és kampányszerű disznótor. Korábban ez a téli hónapokra esett, most viszont, a vágás időpontja attól függ, hogy a hűtőlá­dák mikor ürülnek ki. A hizlalást úgy tervezik, hogy időzíthető legyen a vágás. — Makón és környékén milyen a tenyésztői kedv? — Sajnos, mélyponton van. A nagyüzemek állatlét­száma is — minden fajtát tekintve — csökkent. Éppen azt írtam az elmúlt évi ér­tékelésemben, hogy utoljára számolok például nagyüze­mi juhállomány állategész­ségügyi helyzetéről. Tudni­illik, ’92 végére, környé­künkön, e forma teljesen megszűnt. De csökkent a szarvasmarha-állomány is. Gazdaságtalan a termelés, keveset fizetnek a tejért. A nagyüzemek levágták ál­lataikat, illetve azok egy ré­szét tagoknak adták ki. Ők a kivitt állatokat nem tar­tották meg, nem fejték to­vább, a jószágokból pénzt csináltak, mert arra nagyobb volt a szükség. A tehenek létszáma 1991—92-ben — s ez biztató adat — mind­össze 65-tel csökkent. — A közelmúltban Apát­falván megmérgezték egy gazda teljes állatállományát. Közöttük sertéseket, hízó bikákat, teheneket is. — Van tudomásunk erről, de a rendőrségre tartozik. Mi annyit tudunk, hogy olyan természetű szerrel mérgezték az állatokat, hogy gyors beavatkozással sem lehetett volna megmenteni őket. A rendőrség foglalko­zik az üggyel. — Makón még régi az ál­latpiac. Mikor telepítik új helyre? — Az átköltöztetés törté­nete már szakállas. A ta­nács, működésének utolsó éveiben kötött szerződést a szakmunkásképző intézettel, hogy a Honvéd utcába ke­rüljön a piac. Az említett intézmény félmillió forintért tervet készíttetett, eszerint, e piac területén lehetne ok­tatni a gépjárművezetőket is. Az állatpiac ugyanis, csak szerdánként, 11 óráig működik, A többi idő meg­maradhatna oktatásra. Ter­mészetesen ezért bérleti dí­jat lehetne szedni. Az emlí­tett terület feltöltése meg­­­kezdődött, keresni kellene, ki a felelős a késésért! — Főorvos úr! Lát lehe­tőséget vállalkozásra Makón és térségében? — Talán, legérdemesebb sertéshizlalással foglalkoz­ni. Hiszen Makónak van vágóhídja, több húsáru­boltja, és biztos felvevő­piacot jelenthet a kolbász­gyár. Véleményem szerint, több tízezer sertés eladása sem okozhat különösebb gondot. MOLNÁR LÁSZLÓ Nem tenyészzü­k. Levágják a marhákat I DÉLVILÁG wmmm 1993. márc. 6., szombat A demokráciát — kellő előkép és gyakorlat híján — tanulnunk kell. Legyen szó akár a piacgazdaság játéksza­bályairól, a civil társadalom önszerveződési technikájáról, vagy éppen a közigazgatás szó szerint közszolgálatiságáról, témakörökben: az önkor­mányzati jogalkotói és jogal­kalmazói munka törvényes­sége; a helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzésének általános tapasztalatai, levon­ható következtetések, állam­­igazgatási ügyek törvényes­ A Hanns Seidel Alapítvány tervezi Mit tanulnak a polgármesterek? Ez utóbbit illetően örvendete­sen sok szervezet, intézmény és alapítvány igyekszik átadni, megtanítani azt a szak­ismer­­et, amelyet úgy hí­vunk, európai. Ezen ismere­tek átadásában, elsajátíttatá­sában kiemelkedően sokat se­gít a Hanns Seidel Alapít­vány. Mivel polgármestere­ink, jegyzőink képzésének, továbbképzésének hatáskör szerint is legfőbb felelőse dr. Farkas László, régiónk köz­­társasági megbízottja, őt kér­deztük az Alapítvány ez évi terveiről. Az államtitkártól megtud­tuk, hogy a polgármesteri hi­vatalok és jegyzők felkészíté­sét az idén két ütemben ter­vezi a Hanns Seidel Alapít­vány. Mégpedig a következő jégi helyzete: a polgármesteri hivatalok és jegy­zők szerepe a testületi és hatósági munka törvényességeinek erősítésé­ben; a köztisztségviselők jog­állásáról szóló törvény végre­hajtási rendeleteinek gyakor­lati alkalmazása; gazdálkodás az önkormányzati vagyonnal. A foglalkozásokat magyar és német szakemberek vezetik. A továbbképzéseket a köz­­társasági megbízotti hivatal szervezi, s hogy hol, az egye­lőre még nyitott kérdés, ugyanis mint dr. Farkas László elmondta, helyiséghi­ánnyal küszködnek. A megyei önkormányzat tulajdonában lévő újszegedi oktatási köz­pont használatáról máig tart a huzavona. D. F.

Next