Reggeli Délvilág, 1995. október (6. évfolyam, 231-255. szám)

1995-10-17 / 244. szám

Ostromállapot a halászháznál Szerencséjére a konyhában aludt Valamit tenni kéne valakikkel Csongrádon, mert ebben az év­ben már másodjára, összesen harmadszorra rohant bele sze­mélygépkocsi özv. Nyéki István­­né Juliska néni Öregsár utca 34. szám alatti házába. Áprilisban az ablakon hatolt be az autó, most hajnali két órakor (!) meg a ké­pünkön látható Ford Escort - benne a nyolc napon túl, illetve azon belül gyógyuló sérüléseket szenvedett B­ 1z-szel és­­Ifi­vel-ütközött neki a falnak. Hiá­ba csak maximum 40 kilométe­res sebességgel lehet közleked­ni - ráadásul célforgalom ese­tén - a történelmi Belvárosban, a két fiatalember is túllépte a ha­tárt Ráadásul a biztonsági övét sem kapcsolták be a mintegy 1,5 millió forintos kárt szenvedett kocsiban. A régi, nádtetős ha­lászház falában “csak” 50 ezer forint kár keletkezett (a nagyszoba fala is megrepedt), ám a 13 éve a tanyáról beköltö­zött Juliska nénihez orvost kel­lett kihívni. Lapunknak elmond­ta, mutatta, hogy a konyhában aludt (mint a nyúl), és jószeri­vel mindig rémület tölti el, ha autózúgást hall. Szerencséjére a szerencsét­lenségben, hogy tőszomszéd­ja éppen Molnár József pol­gármester, aki a családjával együtt órákon át segített a baj­bajutottaknak. (d.I.) A Ford Escort volt a harmadik hívatlan vendég Nem lesz Disneyland Domboldalon Honfoglalás (Folytatás az 1. oldalról) Nem titok, hogy jövőre a millecente­­náriumi ünnepségen az ópusztaszeri domboldalon szeretnék bemutatni a most készülő Honfoglalás című rocko­perát. A társaság várja azoknak a művé­szeknek a jelentkezését is, akiknek be­mutatkozási lehetőséget tudnak biztosí­tani üzleti vállalkozás formájában. Az üz­letből származó hasznot nem osztják fel, ezt alapszabály tiltja, a profitot csak az emlékpark fejlesztésére fordíthatják. Minden híresztelés ellenére a Feszty-mű­­vet egyre komolyabban védik, már egy eset­leges terrortámadás el­rántására is felkészül­tek. Annál is inkább gondolnak erre, hiszen az emlékhely közel van a háborús tűzfészek­hez. Már a próbaüzemelés alatt sem enged­nek be senkit sem kézi táskával. A nagy ér­deklődésre való tekintettel a tumultusok el­kerülése érdekében a szervezők azt ajánl­ják az iskoláknak, turista csoportoknak, hogy telefonon vagy faxon előre jelezzék lá­togatásukat. (Ópusztaszeri Nemzeti Tör­­téneti Emlékpark Kht. 6767 Ópusztaszer, Szoborkert 68. Tel.: 62/ 375-133, fax.: 62/375-007) (Halász) (Folytatás az 1. oldalról) Ne haragudjon, de itt nagyfokú ellentmondást érzek. Jól tudjuk, hogy, mint említette is, kenyeret mindenki, mindennap eszik. Te­hát állandó a piac. Valószínű, hogy nagymértékben kiszámítha­tó is, tehát közel sem olyan bi­zonytalan, mint bármi más ter­mék esetében. Közben meg nye­reséghiányról beszél.­­ Ez egyáltalán nem mond ellent egymásnak. Tény, hogy nálunk van­nak bizonyos maradványok, ami például a munkaügyet illeti. Nem “karcsúsíthatunk” egyik napról a másikra anyagi következmények nélkül, tehát minden lépésünket meg kell gondolnunk. Közben meg az elmúlt évek során olyan anyagi változások jöttek létre, amit kény­telenek vagyunk lenyelni. Itt első­sorban a benzinárakra gondolok, ami a szállítás során jelentkezik ná­lunk, tehát, ami abszolút kivédhe­tetlen. Ennek költségét pedig nem háríthatjuk egy az egyben a fogyasz­tóra. Az energiaár-emelés termé­szetesen a sütés során is jelentke­zik, mert kemencéink árammal működnek. Ha mindezeket össze­vetjük a bérképzéssel egyetemben, akkor könnyen kiszámítható, hogy 80-90 forintos kenyérárral len­nénk épphogy nullszaldósak. - Mindez akkor, amikor a bú­za felvásárlási ára tonnánként 12 ezer forint körül mozog? Ami 12 forintos kilónkénti árnak felel meg? Közben a lisztár is egyre fel­jebb kúszik. - Na, látja, itt kezdődik a dolog. A malmok sem őrölnek ingyen, s valamennyit keresni akarnak a bol­ton. Bár nem hiszem, hogy pillanat­nyilag túl sokat. És próbálja szépen összeszámolni a kilencven dekányi lisztre, amiből egy kiló kenyér ké­szül, rátenni a többit. Lehet, hogy keveset mondtam a 80-90 forin­tos árról.­­ Már ne haragudjon, ha meg­kérdezem, de feltűnő, hogy egyre több maszek pékség alakul. Gon­dolom,­ nem a veszteség termelé­sére, hiszen manapság a vállal­kozások nagy része - a kisebb há­nyad kényszerszüleménye mellett - azért jön létre, hogy nyereséget produkáljon - ha nem is papíron.­­ Beletapintott a lényegbe. A ke­nyér kisüzemben nagyon jó üzlet. Igaz, hogy az elején nagyobb ráfor­dítást igényel, hiszen a berendezé­sek nem kétfilléres dolgok, de a megtérülés gyors, épp az állandó pi­ac miatt. - Lehet, hogy nagyon naiv va­gyok, de nem egészen értem, amit mond. Egészen eddig azt bizony­gatta, ráfizetés kenyeret sütni.­­Mert nálunk erőteljesen jelent­keznek a bérköltségek is, a tb-járu­­lékot is mi fizetjük a dolgozóink után. Míg egy maszek meg­­ambuldálja úgy a dolgot, hogy feketemunkásokkal dolgoztat, zseb­ből zsebbe fizet, így a keresetek is látványosan magasabbak, mint ná­lunk, a társaság bérköltsége pedig minimális, így a jelenlegi kenyér­árak mellett is nyereséget termel­nek, nem is keveset. Itt fejeződött be nyári beszélge­tésünk. Akkor még szó sem volt ar­ról, ami napjainkban zajlik, a ga­bonafelvásárlás körül kirobbant ár­felhajtás, áremelkedés tényéről. Közben azonban az elmúlt hetek híradásaiban már 15 ezerre - vagy talán többre is? - felugrott a búza felvásárlási ára. A termelők ilyen re­mek árért - egyes vélemények sze­rint - már a jövő évi vetőmagot is eladták. Egy részét - úgy tűnik, na­gyobb részét - exportra, de a többi is gazdára talált. S ki fogja tudni jö­vő tavasszal, ki mennyiért vette az idén a búzát? Akkor majd a keres­let fogja meghatározni az árakat. Aki most ősszel nem spájzolt be magának, megnézheti, mennyiért jut őrölni való búzához, vagy liszt­hez. *­­ Már most érezni azt, hogy “el­tűnt” az őrölnivaló - mondja egy szintén névtelenséget kérő maszek pék. - Egyre nehezebb alapanyag­hoz jutnom, úgy szaladgálok az or­szág egyik végéből a másikba, mint pók a falon. Nincs módom a nagy volumenű tárolásra, majdhogynem hétről hétre élünk. Sokszor nem ke­vés kenőpénz kell már most is ah­hoz, hogy liszthez jussak. S ezt nem tudom leírni költségként, mert mit írjak a számlára? Azt, hogy meg­vesztegetés? És nehogy azt gondol­ja, hogy csak a maszekokkal járok így. Ma már az “államiak” is jattért tartják a markukat. Tudom, erről nem illik beszélni, de attól a tény tény marad. - Viszont spórolni tud a bére­ken... Megrökönyödve néz rám. Ami je­lentheti felháborodását is, de azt is, mondja, mit tehetek. Magyarázko­dása persze semmitmondó. - Tudja, épp az a gond, hogy a kenyérnek állandó piaca van. Hiá­ba, hogy m­a már nem csak állami­ak sütnek, mégis megmaradt mo­nopóliumnak a kenyér. Egy biztos pont ebben a folyton változó világ­ban. Amire bármikor bárkinek rá lehet tenyerelnie, ha már nincs más mód a közpénzek beszerzésére. Nézze, én nem vagyok magasan kvalifikált közgazdasági szakember, de azt tudom, látom, érzem, hogy - lehet, nem igazán túl jól fogalma­zok - magasabb szempontok sze­rint alakul az egész kenyérkérdés. Mondja, miért csak most, majd há­rom hónap után kezd valami lát­szat-tűzoltásba az ország? Beszél­nek itt mindenről, hogy az FM nem illetékes, hogy a maszekok bűne az árfelhajtás, hogy megszüntetik az exporttámogatást, meg a hasonlók. Közben meg nem történik semmi érdemi. Csak telik az idő, s nem a karaván, de a kenyérár halad­­ fel­felé. Mégpedig úgy, hogy a terme­lők örülnek, mint majom a farká­nak, hogy milyen jó boltot csinál­nak az idén. S elvesztik minden jó­zan ítélőképességüket. Most aztán nem gondolnak arra, miből lesz jö­vőre vetnivaló, mert még azt is el­adják a padlásról, épp azért, mert tavalyig bagóért voltak kénytelenek eladni a megtermelt búzát. Most végre reális árat kapnak érte, de mi­lyen áron? És miért a kenyérfo­gyasztók bőrére? Az egész, úgy tű­nik, olyan, mint amikor megvadul­nak a lovak, s a hajtó a lovak közé dobja a gyeplőt, s közben abban re­ménykedik, idejében, törés nélkül le tud ugrani a vágtató szekérről. De arra nem gondol, ki mindenkit so­dor bajba a maga fejetlensége mi­att. Minden kiszámíthatatlanná vált, s lehet, nem a nyereség elmaradá­sa miatt, hanem az alapanyag-be­szerzés képtelensége miatt fuccsol­­nak be majd sorban a kis péksé­gek. Ki fog kenyeret sütni jövőre? És vajon mennyiért? És ki fogja tudni megvenni? Ha nem lesz sütnivaló... FORGÁCH ÉVA Árháború a kenyérfronton Lesz-e sü­tnivalónk? 1995. október 17., kedd A múlt hét pénteki lapszámunkban azonban felhívást tettünk közze az Álla­mi Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szol­gálat Szeged Városi Intézete kérésére, mi­szerint október elseje óta a déli­ délutá­ni órákban árult kannás tejek egyike ve­szettségtől fertőzött tehéntől származott. Tehén, amelyik veszett? Hogyan le­hetséges? - kérdeztem a szegedi Állat­egészségügyi és Élelmiszerellenőrző Ál­lomás főállatorvosától,dr. Szántó Tibor­tól. - A bejelentés a körzeti állatorvostól érkezett, miszerint az állat tulajdonosa, tehene furcsa viselkedése miatt hívta ki vizsgálatra. Az állat speciális tüneteket produkált, feküdt, rekedt bőgést halla­tott és nyálzott. Mindez keltette azt a gya­­nút, hogy esetleg veszettséggel fertőzött. Közben az állat kimúlt, így fejét - agy­vizsgálat céljára - Békéscsabára küld­tük, ahol ki is derült, valóban veszett­ségről van szó. - Honnan fertőződhetett? - A gazdának ezen kívül még két te­hene van, s állatait nem kizárólag istál­lóban tartja, hanem lánccal kikötve le­gelteti. Napközben a jószágok tulajdon­képpen őrizetlenül vannak, így nem volt arra tanú - amit feltételezünk­­, hogy veszett róka marhatta meg a tehenet, így arról sincs tudomásunk, hogy mikor történhetett az eset. Ugyanis a veszett­ség hosszú lappangási idejű is lehet, pél­dául, ha az állat lábát harapja meg a ve­szett róka. Ilyenkor akár egy hónap is eltelhet a jellegzetes tünetek megjelené­séig. - Említette, hogy a gazdának még két állata volt. Mennyire fertőződhet­tek meg azok? - Miután a veszettség nyálfertőzés út­ján is terjedhet - tehát például ha az ete­tést közös jászolból végzik - a biztonság érdekében a másik két állatot beoltottuk. De a gond ott volt, hogy mint kiderült, a gazda szabadforgalomban - Szegeden és Kisteleken, a piacon - árulta tehenei te­jét, így felmerült az a lehetőség, hogy em­berek is fertőződhettek a tej fogyasztása által. Ekkor értesítettük az ÁNTSZ-t, hogy felhívásban forduljon a lakossághoz. - Volt-e már jelentkező, aki a ve­szett tehén tejéből vásárolt? - kérde­zem a szegedi ÁNTSZ járványügyi főor­vosától, dr. Hunyadi Ildikótól. - Ezidáig mintegy tízen jelentkeztek. Őket alaposan kikérdeztük, mikor, kitől vásárolták, illetve hogyan fogyasztották a tejet. Minderre azért volt szükség, mert kiderült, a felhívás nyomán más árusí­tótól vett tej esetén is hozzánk fordul­tak. Azok pedig, akik a fertőzött tejet fel­forralták fogyasztás előtt, nem beteged­hetnek meg. A veszettség vírusa ugyanis 52-56 fokos hőkezelés esetén már el­pusztul, tehát forralás útján elörhető. A nálunk megjelentek közül egy esetben kellett védőoltást alkalmazni, egyedül ő itta forralatlanul a megvásárolt tejet. F. É. Hideg zuhany, forró tej Megdöglött a veszett tehén A veszett kutya, macska, róka nem újdonság. Legutóbb, úgy tavasz táján kaptuk fel a fejünket, amikor egy dunántúli faluban vészén macska okozott nemcsak riadalmat, de halált is. Akkor még remél­tük, az élet nem tartogat meglepetéseket... Már évek óta a franciák büsz­kesége, a Citroen nyeri az autó­márkák legnagyobb erőpróbájá­nak számító Párizs-Dakar rallye-t. A tűzpiros csodaautó a Budapest Autószalon kiállításán az egyik leg­több érdeklődő­t vonzó csodama­sina volt. A Citroen mindig is technikai új­donságaival, mérnökeinek zseni­ális megoldásaival rukkolt elő, s évtizedekkel előzte meg korát. A gyár legismertebb autója talán az elmúlt évtizedek alatt a 2 CV, a kis kacsa volt, amely bohókás külle­mével, fiatalos életszemléletet hordozott. Az élet és a technika fej­lődése azóta nem állt meg a Citro­ennél sem. Az újabb generációk, mint például a “Cápa”, a CX, a BX megannyi siker. A maiak pedig a legtöbbet adják, amit az autós egyáltalán csak el tud képzelni. Ké­nyelem, megbízhatóság, csoda­szép formák. És persze a Citroen által alkalmazott egyedülálló, sza­badalmaztatott, páratlan menet­­stabilitást biztosító hidropneu­­matikus rugózás. Nézzük talán végig a Citroen flot­ta hajóit. A legkisebb testvér, az AX, ma három különféle változatban készül, nagyvonalúság, elegancia, lendületesség jellemzi ezt a kis au­tót, no, és persze a takarékosság. Az 1,5-es diesel változat 90 km/h­­nál 3,6 litert fogyaszt, de az 1,1-es injektoros is beéri 4,7 literrel. Aztán itt van a ZX is, sajátos szi­luett, harmonikus arányok, finom és elegáns vonalak, ügyes megol­dások jellemzik. Igazi stílusa van ennek az autónak, amelyet nyolc­féle változatban gyártanak. A felső középkategóriás autók egyik legszebbike a Xantia. Fino­man ívelt vonalak, hatalmas üveg­felületek jellemzik. Az autó az erő­teljes lendületet, a biztonságos és halk suhanást sugallja. A Citroen egyedülálló hidropneumatikus felfüggesztése a VSX kategóriában kiegészül az elektronikusan vezé­relt hidraktív 2 üzemmóddal. Ez lehetővé teszi, hogy a vezető “nor­mál” vagy a “sportos” pozíció ki­választásával az öt érzékelővel ren­delkező számítógépre bízza az út állapotától, a sebességtől, valamint az irányváltoztatásra, gyorsításra, fékezésre vonatkozó utasításait, ehhez jön még a felfüggesztés op­timális állapotának megtartása és beállítása. Ez a technikai csoda a gyakorlatban azt jelenti, hogy az autó limuzinként viselkedik, ám a kanyarokat úgy veszi, mint egy sportautó. A “kemény” vezetési mód az egyes szituációkban in­kább a vezetési, haladási teljesít­ményt részesíti előnyben. A zászlóshajó azonban minden kétséget kizáróan az XM, a Citroen legszebb autója. Technikai újdon­ság az önstabilizáló hátsó tengely, amely egyedülállóan kiváló útfek­­vést biztosít az autónak. Break vál­tozatának egyediségét erősíti, hogy a hagyományos combi modellek­­től eltérően nemcsak, hogy egy put­tonyt kapott hátulra, hanem az el­ső ajtótól kezdődően teljesen újra­tervezték karosszériáját. A luxus kategóriájú limuzin di­namikájával rendelkező Evasion hét személy számára nyújt egye­dülálló kényelmet, csomagtere akár 2100 literesre is bővíthető. A C 15 felépítménye pedig le­hetővé teszi súlyos terhek szállí­tását is, ezért nevezheti a gyár egy­szerűen csak “Profinak” ezt a haszonjárművet. A C 15 láthatóan tudja, hogyan kell összekötni a munkát és a vezetés örömét. Az autó kétség kívül elegáns látványt nyújt, erőteljes, mégis gazdaságos motorjai pedig a pénztárcát is kí­mélik, akárcsak a Citroen család valamennyi járműve. Z.T. (Fotó: Pintér) Citroen a verhetetlen a 3

Next