Reggeli Délvilág, 1995. október (6. évfolyam, 231-255. szám)
1995-10-17 / 244. szám
Ostromállapot a halászháznál Szerencséjére a konyhában aludt Valamit tenni kéne valakikkel Csongrádon, mert ebben az évben már másodjára, összesen harmadszorra rohant bele személygépkocsi özv. Nyéki Istvánné Juliska néni Öregsár utca 34. szám alatti házába. Áprilisban az ablakon hatolt be az autó, most hajnali két órakor (!) meg a képünkön látható Ford Escort - benne a nyolc napon túl, illetve azon belül gyógyuló sérüléseket szenvedett B 1z-szel ésIfivel-ütközött neki a falnak. Hiába csak maximum 40 kilométeres sebességgel lehet közlekedni - ráadásul célforgalom esetén - a történelmi Belvárosban, a két fiatalember is túllépte a határt Ráadásul a biztonsági övét sem kapcsolták be a mintegy 1,5 millió forintos kárt szenvedett kocsiban. A régi, nádtetős halászház falában “csak” 50 ezer forint kár keletkezett (a nagyszoba fala is megrepedt), ám a 13 éve a tanyáról beköltözött Juliska nénihez orvost kellett kihívni. Lapunknak elmondta, mutatta, hogy a konyhában aludt (mint a nyúl), és jószerivel mindig rémület tölti el, ha autózúgást hall. Szerencséjére a szerencsétlenségben, hogy tőszomszédja éppen Molnár József polgármester, aki a családjával együtt órákon át segített a bajbajutottaknak. (d.I.) A Ford Escort volt a harmadik hívatlan vendég Nem lesz Disneyland Domboldalon Honfoglalás (Folytatás az 1. oldalról) Nem titok, hogy jövőre a millecentenáriumi ünnepségen az ópusztaszeri domboldalon szeretnék bemutatni a most készülő Honfoglalás című rockoperát. A társaság várja azoknak a művészeknek a jelentkezését is, akiknek bemutatkozási lehetőséget tudnak biztosítani üzleti vállalkozás formájában. Az üzletből származó hasznot nem osztják fel, ezt alapszabály tiltja, a profitot csak az emlékpark fejlesztésére fordíthatják. Minden híresztelés ellenére a Feszty-művet egyre komolyabban védik, már egy esetleges terrortámadás elrántására is felkészültek. Annál is inkább gondolnak erre, hiszen az emlékhely közel van a háborús tűzfészekhez. Már a próbaüzemelés alatt sem engednek be senkit sem kézi táskával. A nagy érdeklődésre való tekintettel a tumultusok elkerülése érdekében a szervezők azt ajánlják az iskoláknak, turista csoportoknak, hogy telefonon vagy faxon előre jelezzék látogatásukat. (Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark Kht. 6767 Ópusztaszer, Szoborkert 68. Tel.: 62/ 375-133, fax.: 62/375-007) (Halász) (Folytatás az 1. oldalról) Ne haragudjon, de itt nagyfokú ellentmondást érzek. Jól tudjuk, hogy, mint említette is, kenyeret mindenki, mindennap eszik. Tehát állandó a piac. Valószínű, hogy nagymértékben kiszámítható is, tehát közel sem olyan bizonytalan, mint bármi más termék esetében. Közben meg nyereséghiányról beszél. Ez egyáltalán nem mond ellent egymásnak. Tény, hogy nálunk vannak bizonyos maradványok, ami például a munkaügyet illeti. Nem “karcsúsíthatunk” egyik napról a másikra anyagi következmények nélkül, tehát minden lépésünket meg kell gondolnunk. Közben meg az elmúlt évek során olyan anyagi változások jöttek létre, amit kénytelenek vagyunk lenyelni. Itt elsősorban a benzinárakra gondolok, ami a szállítás során jelentkezik nálunk, tehát, ami abszolút kivédhetetlen. Ennek költségét pedig nem háríthatjuk egy az egyben a fogyasztóra. Az energiaár-emelés természetesen a sütés során is jelentkezik, mert kemencéink árammal működnek. Ha mindezeket összevetjük a bérképzéssel egyetemben, akkor könnyen kiszámítható, hogy 80-90 forintos kenyérárral lennénk épphogy nullszaldósak. - Mindez akkor, amikor a búza felvásárlási ára tonnánként 12 ezer forint körül mozog? Ami 12 forintos kilónkénti árnak felel meg? Közben a lisztár is egyre feljebb kúszik. - Na, látja, itt kezdődik a dolog. A malmok sem őrölnek ingyen, s valamennyit keresni akarnak a bolton. Bár nem hiszem, hogy pillanatnyilag túl sokat. És próbálja szépen összeszámolni a kilencven dekányi lisztre, amiből egy kiló kenyér készül, rátenni a többit. Lehet, hogy keveset mondtam a 80-90 forintos árról. Már ne haragudjon, ha megkérdezem, de feltűnő, hogy egyre több maszek pékség alakul. Gondolom, nem a veszteség termelésére, hiszen manapság a vállalkozások nagy része - a kisebb hányad kényszerszüleménye mellett - azért jön létre, hogy nyereséget produkáljon - ha nem is papíron. Beletapintott a lényegbe. A kenyér kisüzemben nagyon jó üzlet. Igaz, hogy az elején nagyobb ráfordítást igényel, hiszen a berendezések nem kétfilléres dolgok, de a megtérülés gyors, épp az állandó piac miatt. - Lehet, hogy nagyon naiv vagyok, de nem egészen értem, amit mond. Egészen eddig azt bizonygatta, ráfizetés kenyeret sütni.Mert nálunk erőteljesen jelentkeznek a bérköltségek is, a tb-járulékot is mi fizetjük a dolgozóink után. Míg egy maszek megambuldálja úgy a dolgot, hogy feketemunkásokkal dolgoztat, zsebből zsebbe fizet, így a keresetek is látványosan magasabbak, mint nálunk, a társaság bérköltsége pedig minimális, így a jelenlegi kenyérárak mellett is nyereséget termelnek, nem is keveset. Itt fejeződött be nyári beszélgetésünk. Akkor még szó sem volt arról, ami napjainkban zajlik, a gabonafelvásárlás körül kirobbant árfelhajtás, áremelkedés tényéről. Közben azonban az elmúlt hetek híradásaiban már 15 ezerre - vagy talán többre is? - felugrott a búza felvásárlási ára. A termelők ilyen remek árért - egyes vélemények szerint - már a jövő évi vetőmagot is eladták. Egy részét - úgy tűnik, nagyobb részét - exportra, de a többi is gazdára talált. S ki fogja tudni jövő tavasszal, ki mennyiért vette az idén a búzát? Akkor majd a kereslet fogja meghatározni az árakat. Aki most ősszel nem spájzolt be magának, megnézheti, mennyiért jut őrölni való búzához, vagy liszthez. * Már most érezni azt, hogy “eltűnt” az őrölnivaló - mondja egy szintén névtelenséget kérő maszek pék. - Egyre nehezebb alapanyaghoz jutnom, úgy szaladgálok az ország egyik végéből a másikba, mint pók a falon. Nincs módom a nagy volumenű tárolásra, majdhogynem hétről hétre élünk. Sokszor nem kevés kenőpénz kell már most is ahhoz, hogy liszthez jussak. S ezt nem tudom leírni költségként, mert mit írjak a számlára? Azt, hogy megvesztegetés? És nehogy azt gondolja, hogy csak a maszekokkal járok így. Ma már az “államiak” is jattért tartják a markukat. Tudom, erről nem illik beszélni, de attól a tény tény marad. - Viszont spórolni tud a béreken... Megrökönyödve néz rám. Ami jelentheti felháborodását is, de azt is, mondja, mit tehetek. Magyarázkodása persze semmitmondó. - Tudja, épp az a gond, hogy a kenyérnek állandó piaca van. Hiába, hogy ma már nem csak államiak sütnek, mégis megmaradt monopóliumnak a kenyér. Egy biztos pont ebben a folyton változó világban. Amire bármikor bárkinek rá lehet tenyerelnie, ha már nincs más mód a közpénzek beszerzésére. Nézze, én nem vagyok magasan kvalifikált közgazdasági szakember, de azt tudom, látom, érzem, hogy - lehet, nem igazán túl jól fogalmazok - magasabb szempontok szerint alakul az egész kenyérkérdés. Mondja, miért csak most, majd három hónap után kezd valami látszat-tűzoltásba az ország? Beszélnek itt mindenről, hogy az FM nem illetékes, hogy a maszekok bűne az árfelhajtás, hogy megszüntetik az exporttámogatást, meg a hasonlók. Közben meg nem történik semmi érdemi. Csak telik az idő, s nem a karaván, de a kenyérár halad felfelé. Mégpedig úgy, hogy a termelők örülnek, mint majom a farkának, hogy milyen jó boltot csinálnak az idén. S elvesztik minden józan ítélőképességüket. Most aztán nem gondolnak arra, miből lesz jövőre vetnivaló, mert még azt is eladják a padlásról, épp azért, mert tavalyig bagóért voltak kénytelenek eladni a megtermelt búzát. Most végre reális árat kapnak érte, de milyen áron? És miért a kenyérfogyasztók bőrére? Az egész, úgy tűnik, olyan, mint amikor megvadulnak a lovak, s a hajtó a lovak közé dobja a gyeplőt, s közben abban reménykedik, idejében, törés nélkül le tud ugrani a vágtató szekérről. De arra nem gondol, ki mindenkit sodor bajba a maga fejetlensége miatt. Minden kiszámíthatatlanná vált, s lehet, nem a nyereség elmaradása miatt, hanem az alapanyag-beszerzés képtelensége miatt fuccsolnak be majd sorban a kis pékségek. Ki fog kenyeret sütni jövőre? És vajon mennyiért? És ki fogja tudni megvenni? Ha nem lesz sütnivaló... FORGÁCH ÉVA Árháború a kenyérfronton Lesz-e sütnivalónk? 1995. október 17., kedd A múlt hét pénteki lapszámunkban azonban felhívást tettünk közze az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat Szeged Városi Intézete kérésére, miszerint október elseje óta a déli délutáni órákban árult kannás tejek egyike veszettségtől fertőzött tehéntől származott. Tehén, amelyik veszett? Hogyan lehetséges? - kérdeztem a szegedi Állategészségügyi és Élelmiszerellenőrző Állomás főállatorvosától,dr. Szántó Tibortól. - A bejelentés a körzeti állatorvostól érkezett, miszerint az állat tulajdonosa, tehene furcsa viselkedése miatt hívta ki vizsgálatra. Az állat speciális tüneteket produkált, feküdt, rekedt bőgést hallatott és nyálzott. Mindez keltette azt a gyanút, hogy esetleg veszettséggel fertőzött. Közben az állat kimúlt, így fejét - agyvizsgálat céljára - Békéscsabára küldtük, ahol ki is derült, valóban veszettségről van szó. - Honnan fertőződhetett? - A gazdának ezen kívül még két tehene van, s állatait nem kizárólag istállóban tartja, hanem lánccal kikötve legelteti. Napközben a jószágok tulajdonképpen őrizetlenül vannak, így nem volt arra tanú - amit feltételezünk, hogy veszett róka marhatta meg a tehenet, így arról sincs tudomásunk, hogy mikor történhetett az eset. Ugyanis a veszettség hosszú lappangási idejű is lehet, például, ha az állat lábát harapja meg a veszett róka. Ilyenkor akár egy hónap is eltelhet a jellegzetes tünetek megjelenéséig. - Említette, hogy a gazdának még két állata volt. Mennyire fertőződhettek meg azok? - Miután a veszettség nyálfertőzés útján is terjedhet - tehát például ha az etetést közös jászolból végzik - a biztonság érdekében a másik két állatot beoltottuk. De a gond ott volt, hogy mint kiderült, a gazda szabadforgalomban - Szegeden és Kisteleken, a piacon - árulta tehenei tejét, így felmerült az a lehetőség, hogy emberek is fertőződhettek a tej fogyasztása által. Ekkor értesítettük az ÁNTSZ-t, hogy felhívásban forduljon a lakossághoz. - Volt-e már jelentkező, aki a veszett tehén tejéből vásárolt? - kérdezem a szegedi ÁNTSZ járványügyi főorvosától, dr. Hunyadi Ildikótól. - Ezidáig mintegy tízen jelentkeztek. Őket alaposan kikérdeztük, mikor, kitől vásárolták, illetve hogyan fogyasztották a tejet. Minderre azért volt szükség, mert kiderült, a felhívás nyomán más árusítótól vett tej esetén is hozzánk fordultak. Azok pedig, akik a fertőzött tejet felforralták fogyasztás előtt, nem betegedhetnek meg. A veszettség vírusa ugyanis 52-56 fokos hőkezelés esetén már elpusztul, tehát forralás útján elörhető. A nálunk megjelentek közül egy esetben kellett védőoltást alkalmazni, egyedül ő itta forralatlanul a megvásárolt tejet. F. É. Hideg zuhany, forró tej Megdöglött a veszett tehén A veszett kutya, macska, róka nem újdonság. Legutóbb, úgy tavasz táján kaptuk fel a fejünket, amikor egy dunántúli faluban vészén macska okozott nemcsak riadalmat, de halált is. Akkor még reméltük, az élet nem tartogat meglepetéseket... Már évek óta a franciák büszkesége, a Citroen nyeri az autómárkák legnagyobb erőpróbájának számító Párizs-Dakar rallye-t. A tűzpiros csodaautó a Budapest Autószalon kiállításán az egyik legtöbb érdeklődőt vonzó csodamasina volt. A Citroen mindig is technikai újdonságaival, mérnökeinek zseniális megoldásaival rukkolt elő, s évtizedekkel előzte meg korát. A gyár legismertebb autója talán az elmúlt évtizedek alatt a 2 CV, a kis kacsa volt, amely bohókás küllemével, fiatalos életszemléletet hordozott. Az élet és a technika fejlődése azóta nem állt meg a Citroennél sem. Az újabb generációk, mint például a “Cápa”, a CX, a BX megannyi siker. A maiak pedig a legtöbbet adják, amit az autós egyáltalán csak el tud képzelni. Kényelem, megbízhatóság, csodaszép formák. És persze a Citroen által alkalmazott egyedülálló, szabadalmaztatott, páratlan menetstabilitást biztosító hidropneumatikus rugózás. Nézzük talán végig a Citroen flotta hajóit. A legkisebb testvér, az AX, ma három különféle változatban készül, nagyvonalúság, elegancia, lendületesség jellemzi ezt a kis autót, no, és persze a takarékosság. Az 1,5-es diesel változat 90 km/hnál 3,6 litert fogyaszt, de az 1,1-es injektoros is beéri 4,7 literrel. Aztán itt van a ZX is, sajátos sziluett, harmonikus arányok, finom és elegáns vonalak, ügyes megoldások jellemzik. Igazi stílusa van ennek az autónak, amelyet nyolcféle változatban gyártanak. A felső középkategóriás autók egyik legszebbike a Xantia. Finoman ívelt vonalak, hatalmas üvegfelületek jellemzik. Az autó az erőteljes lendületet, a biztonságos és halk suhanást sugallja. A Citroen egyedülálló hidropneumatikus felfüggesztése a VSX kategóriában kiegészül az elektronikusan vezérelt hidraktív 2 üzemmóddal. Ez lehetővé teszi, hogy a vezető “normál” vagy a “sportos” pozíció kiválasztásával az öt érzékelővel rendelkező számítógépre bízza az út állapotától, a sebességtől, valamint az irányváltoztatásra, gyorsításra, fékezésre vonatkozó utasításait, ehhez jön még a felfüggesztés optimális állapotának megtartása és beállítása. Ez a technikai csoda a gyakorlatban azt jelenti, hogy az autó limuzinként viselkedik, ám a kanyarokat úgy veszi, mint egy sportautó. A “kemény” vezetési mód az egyes szituációkban inkább a vezetési, haladási teljesítményt részesíti előnyben. A zászlóshajó azonban minden kétséget kizáróan az XM, a Citroen legszebb autója. Technikai újdonság az önstabilizáló hátsó tengely, amely egyedülállóan kiváló útfekvést biztosít az autónak. Break változatának egyediségét erősíti, hogy a hagyományos combi modellektől eltérően nemcsak, hogy egy puttonyt kapott hátulra, hanem az első ajtótól kezdődően teljesen újratervezték karosszériáját. A luxus kategóriájú limuzin dinamikájával rendelkező Evasion hét személy számára nyújt egyedülálló kényelmet, csomagtere akár 2100 literesre is bővíthető. A C 15 felépítménye pedig lehetővé teszi súlyos terhek szállítását is, ezért nevezheti a gyár egyszerűen csak “Profinak” ezt a haszonjárművet. A C 15 láthatóan tudja, hogyan kell összekötni a munkát és a vezetés örömét. Az autó kétség kívül elegáns látványt nyújt, erőteljes, mégis gazdaságos motorjai pedig a pénztárcát is kímélik, akárcsak a Citroen család valamennyi járműve. Z.T. (Fotó: Pintér) Citroen a verhetetlen a 3