Reggeli Újság, 2009. január (6. évfolyam, 1469-1492. szám)

2009-01-19 / 1481. szám

8 / Reggeli Újság Hová jut a Dacia? Sokan azt tartják, hogy a statisztika a hazugság igazolására szol­gál. Tavaly év végén az Európai Unióban elvégzett személygépko­csi-eladási elemzések azt mutatják, hogy a nagy európai közösség­ben a Dacia fejlődött a legdinamikusabban. Hihetetlennek tűnik, ám gondoljunk csak bele, mekkora változáson ment át a márka az 1300- as típustól a Sanderóig. Mindkettő népautó Romániában, ám utóbbit már nyugaton is kedvelik a megfelelő ár-minőség arány miatt. A továbbfejlesztett Loganekből (MCV) és a Sanderóból össze­sen közel 90 ezer darabot fizettek ki Nyugat-Európában 2008- ban, ami 43,4 százalékkal több a 2007-ben értékesítettnél. Ezzel a növekedéssel a Renault-hoz tartozó Dacia felküzdötte magát az első helyre, megelőzve a német és francia autógyárakat, amelyek vitathatatlanul jobb minőségű és drágább négykerekűeket állíta­nak elő, fokozatosan fejlesztenek, árnyalatnyi különbségekkel vagy markáns változtatásokkal dobják piacra műveiket. A Daciá­nak van mit fejlődnie, szemben például a Mercedesszel, az Audival, a Citroennel, melyeket már csak finomítanak, és olyan elektronikai kütyüket szerelnek beléjük, amik szinte már a sofőrt is helyettesítik... A román autóipar ettől még nagyon messze áll, ám a Dacia célközönsége nem is intelligens autóra vágyik. A Reanult egyébként 2008 első 11 hónapjában az eladást tekint­ve 5,3 százalékos csökkenést könyvelt el, decemberben pedig 23,4 százalékosat. Miközben az európai statisztika felmagasztalja a Da­ciát, Romániában katasztrofális volt a tavalyi év. Novemberben pél­dául az országban 4,6 ezer autót adtak el, ami 52,3 százalékkal ke­vesebb 2007 hasonló időszakának adatainál. A december még gyengébb volt, tavalyelőtthöz viszonyítva több mint 55 százalékkal adtak fel kevesebb járművet. A Daciának az európai piacon elért si­kertörténetéhez hozzá tartozik, hogy az autógyártó ország határain kívül 2008-ban 15 százalékkal több autót adott el a Jaguar, 14,7 szá­zalékkal a Ferrari és a Maserati, és 10,1 százalékkal a Nissan. A gazdasági válság indulását követően Romániában tavaly novem­berben és decemberben megközelítőleg 13,5 ezer autót írattak forga­lomba, ami több mint 50 százalékos visszaesés 2007-hez képest. Az EU-ban ez a csökkenés amúgy átlagosan 25 százalék körüli. Borsi Balázs Az új Daciát már autószámba veszik Csak egyben eladó a Chrysler A legkisebb detroiti gyártó el­nöke, Tom LaSorda szerint nem is merült fel, hogy egyes márká­kat külön adjanak el: a Chrysler, a Dodge és a Jeep egy egységet ké­pez, és nem választható szét ki­sebb részekre. Korábban sokan úgy vélték, hogy a Chrysler a legegyszerűb­ben a Jeep eladásával juthatna gyorsan pénzhez, hiszen a terep­járó-márka elég sikeres, és emel­lett a legismertebb név a kategóri­ában, így biztosan azonnal akad­na több komoly érdeklődő is, több milliárd dolláros vételi aján­lattal. A cég vezetése­­ azonban más megoldásokban gondolko­dik. LaSorda szerint inkább a ki­futó modellek szerszámait és gyártási jogát bocsátják áruba, il­letve még az is lehetséges, hogy egyes aktuális típusok licencjoga­it is eladják, ha valaki elég nagy­vonalú ajánlattal állna elő. Az a­ lehetőség azonban nem zárható ki, hogy a cég - vagy leg­alább a részvények egy jelentős része - más vállalatokhoz vándo­roljon. Az utóbbi hetekben több pletyka is napvilágot látott a Chrysler lehetséges vásárlóiról: állítólag a konkurens Renault -Nissan csoport és a kanadai al­katrész-beszállító óriás, a Magna is tárgyal a tulajdonosokkal. 2009. január 19. • Elmarad az országúti cirkálók reneszánsza A GM és a Ford is leállította a nagy, hátsókerék-hajtású személyautók új generációjának fejlesztését, annak ellenére, hogy mindkét cég dollármilliókat ölt a projektekbe az elmúlt években. A General Motors kínálatában két típus, az Ausztráliából im­portált Pontiac G8 és a Chevrolet Camaro már felbukkant, de úgy néz ki, több hasonló felépítésű autó már nem készül. Több ame­rikai típust nem építenek az ausztrál Holden által kifejlesztett Zeta padlólemezre, így a Cadillac márka marad az egyet­len, amely továbbra is kínál majd hátsókerék-hajtású model­leket a már meglevő, de igen­csak drága Sigma platformra építve. „Néhány éve elhatároz­tuk, hogy globális modellek egész sorát építjük a kiváló Zeta platformra, de a körülmények megváltozása miatt el kellett vet­nünk ezt az elképzelést” - nyilat­kozta Bob Lutz, a GM termék­­fejlesztésért felelős alelnöke. A Detroit Motor Show-n a Ford vezetősége is hasonló be­jelentést tett: ők is leállítják a hátsókerék-hajtású szedánok fejlesztését, pedig állítólag ket­tő is készült volna: egy a Ford, egy pedig a Lincoln számára. A különbség annyi, hogy a Ford még a program elején járt, így a stratégia megváltoztatása nem okoz jelentős veszteséget a szá­mukra. Ez valószínűleg azt je­lenti, hogy hosszabb távon a Mustang marad az egyetlen, nem fronthajtásos padlólemez­re épülő Ford modell, hiszen az 1990-es évek eleje óta szinte változatlan formában, és első­sorban flottamegrendelőknek - rendőrségnek, kormányügy­nökségeknek, taxivállalatoknak és limuzin-szolgálatoknak - gyártott Ford Crown Victoria és Lincoln Town Car modellek napjai meg vannak számlálva. Az amerikai Ford újabb nagy személyautói ma már szinte ki­vétel nélkül a Volvótól átvett régi S80 platformon alapulnak. Valószínű, hogy a továbbiak­ban is ezt a vonalat követik majd a fejlesztéseknél, a terve­zésre szánt összegek nagy ré­szét pedig kisebb modelljeik tö­kéletesítésére fordítják. A GM és a Ford döntése első­sorban a Chryslernek jöhet jól, hiszen a 300C és a Dodge Charger révén megoldást kínál­hatnak azoknak, akik mégis megfizethető árú, hátsókerék­hajtású személyautót szeretné­nek vásárolni. A Pontiac G8-at már gyártják, ám nem valószínű, hogy költenek a fejlesz­tésére Remekül teljesített az új Fiesta Kevesen fogadtak volna az Euro NCAP törés­tesztjén az új Ford Fiesta öt csillaga ellen. Pedig csupán egy városi kisautó. Az 1,25 literes benzinmotorral szerelt, balkor­mányos, Trend felszereltségű és ötajtós Fiesta eredménye kiváló lett, amit részben annak is kö­szönhet, hogy nem túl nehéz. A csattanás előtti mázsáláskor 1063 kilogrammot mutatott a mér­leg, ez még kisautótól is igen jó érték. A jó ered­mény másik oka, hogy nem a Fiesta biztonsági rendszereinek elhagyásával szabadultak meg a kilóktól. Az új kis Fordban megtalálhatók első-, oldal- és fej­légzsákok, sőt még a vezető térdét is felfújódó lufi óvja. A biztonsági övek­ hatékony­ságát előfeszítő és erőhatároló javítja, ráadásul az első üléseken a bekapcsolásukra is figyelmez­tet a Fiesta. A gyereküléseket a hátsó, szélső he­lyeken Isofix rögzítési pontok várják, de blokko­lásgátló, fékasszisztens és elektronikus fékerő­­szabályozó is javítja a biztonságot. A frontális ütközésnél az élmezőnybe jutott a Fi­esta. A 64 km/órás becsapódás erejét olyan jól csil­lapították az első gyűrődő zónák, hogy az A-osz­­lop alig négy centit mozdult el hátrafelé. Kitűnő védelemben részesült a felnőtt utasok minden test­része. Az Euro NCAP szakértői külön kiemelték, hogy hála a térdlégzsáknak, magasabb utasoknak vagy nyakatekert testhelyzetben ülőknek sem­mi lábsérüléstől tartaniuk. A pedálrendszer sem né­­­mult a lábtérbe, és a mellkas sem csapódott a kor­mánynak. Az oldalsó ütközéseket hibátlanul, azaz pontok levonása nélkül vészelte át a Fiesta, sem az oszlopteszten, sem az oldalütközéskor nem talál­tak rajta kritizálni valót. A gyerekek védelmében is mindent elkövet a Fiesta. A Britax Römer Baby Safe és a Britax Römer Duo Plus ülésekbe helyezett, másfél, illetve hároméves bébiket mo­dellező műutasokat tökéletesen megóvta a kis Ford a sérülésektől. A bábukban elhelyezett érzé­kelők sem a frontális, sem pedig az oldalütközések során nem jeleztek veszélyes lassulási értékeket. A gyalogosvédelem eredménye is egyértelmű­en bizonyítja, hogy a Ford komolyan vette az Euro NCAP követelményeit. Itt ugyanis a leg­több modell csúfosan leszerepel, és ezzel be­gyűjti a „vérengző gyilkos” jelzőt. A Fiesta lök­hárítója viszont csupán kis ütéssel sújtja az elgá­zolt gyalogos lábát, és a motorháztető elülső ré­sze is elég puha, csupán a szélvédő alatti részen kemény a Ford kisautója, ezért a magasabb gya­logosok feje veszélyben van.

Next