Regio - Kisebbség, Politika, Társadalom, 2000 (11. évfolyam, 1-4. szám, English issue)

2000 / 2. szám - SZEMLE: KÖNYVISMERTETÉSEK - Dubrovits Mihály: Ketten egy könyvről: haknizó magyar történetírók a Balkánról

Könyvismertetések 291 A kosovói konfliktus kérlelhetetlenségének éppen az volt az oka, hogy nem csak két etnikum ütközött itt össze, hanem két, egymással összeférhetetlen vallási és kulturá­lis tradíció is. Márpedig ez a mai balkáni szituáció egyik kulcsa. Miközben a kom­mentárok folyamatosan etnikai konfliktusról beszélnek, a térség igazi tűzvonalai ép­pen a vallások mentén lobbantak fel. A kemény szembenállás ellenére a horvát-szlo­­vén vagy a szerb-macedón viszály soha nem vált éles konfliktussá. Ugyanakkor a kí­vülálló szemével nézve egymás természetes szövetségeseinek számító katolikus hor­­vátok és bosnyák muzulmánok egymást is támadták, miközben az ortodox szerbek meg mindkettejüket. E konfliktusok jellemző módon akkor lobbantak fel teljes láng­gal, amikor az eltérő kultúrák követői hierarchikusan tagolt településrendben éltek együtt. Jó példája volt ennek Szarajevó, illetve Kelet-Bosznia. Különösen szórakozta­tók Kapronczay fejtegetései az albánok eredetéről (27.). Ptolemaiosz nyilvánvalóan a kaukázusi Albániát emlegeti e néven. Az általa „illiricum albanicum" formában leírt elnevezést latinul Illyricum albanicumnak kell írni, s nem kurziváljuk. Az a feltétele­zés, miszerint az albán etnogenezisben az illírek mellett a pelaszgok is szerepet játsz­hattak volna, több mint délibábos, lévén, hogy csak az antik görögség hagyományá­ból ismert, s a saját előnépükként számon tartott pelaszgok eltűnése és az illírek fel­tűnése között több mint egy évezred telt el. Furcsállhatjuk azt is, hogy az albánság ki­alakulása kapcsán szó sem esik az Epiruszi Despotátusról sem, holott ez a posztkom­­nénida bizánci leányállam közvetítette először az államiság tradícióját a leendő albán földre, s nyilvánvalóan nagyobb hatással volt az albánság megszerveződésére, mint a pelaszgság. Például így került az albánok közé az egykori kelet-római (illetve még korábban szászánida) császári jelkép, a kétfejű sas is. Kapronczay helyesírási lelemé­nye, „az Észak-Albán területek” mellett különösen tetszik az alábbi mondata: „Az 1909-ben az „Egység és Haladás” nevű mozgalom által megfogalmazott albán kulturális, gazdasági és politikai követeléseket a Porta visszautasította ...” Az Egység és Haladás (oszmán-törökül Ittihád ve Terakki Cemiyeti) ugyanis az ifjútörökök pártja volt, s valóban nem képviselt albán érdekeket. A kötet harmadik elfogadhatatlan cikke Hajdú Tibor tollából született, már a cí­me is merész: A Balkán múltja és jövője (99-108.), de ehelyett honi aktuálpolitikai agitá­­ciót olvashatunk. Történészi szemmel bírálhatatlan, mivel nem történészi szakmunka, ugyanakkor politikai publicisztikának is rossz. Azt a kijelentését, hogy Szovjet-Oro­­szországban meg tudták oldani a népek együttélését, csak mosolyogva olvashatjuk. Azt, hogy a túlzott nacionalizmusok ellen alkalmasint segített egy külső párttitkár, nem tudjuk elfogadni. A Szovjetunió (s nem Szovjet-Oroszország, mely állam 1924- ben megszűnt) felbomlásának előjátékát jelentette, amikor egy Kolbin nevű, uráli al­koholistával váltották fel Dinmuhammed Qonajevet. Ne felejtsük el azt a szovjet szál­lóigét, hogy orosz ajkakon a népek barátsága mindig erőszakos oroszosítást jelent. Az a kijelentése, miszerint a nemzeti önrendelkezés elve mára kihalt, ostobaság. Legalább Bibó Istvánnál tájékozódhatott volna. Azt a hisztérikus kijelentését, hogy van nemze­ti jellem, s a szerbek sosem tűrték, hogy földjükön idegen hadak tartózkodjanak (Al-

Next