Regio - Kisebbség, Politika, Társadalom, 2001 (12. évfolyam, 1-4. szám)

2001 / 1. szám - RENDSZERVÁLTÁS ÉS EMLÉKEZET - Göschel, Albrecht: Nyugat és Kelet feszültségei: mentalitáskutatás egy 'kultúra-, és emlékezet-közösségben', a Német Szövetségi Köztársaság új szövetségi államaiban

Nyugat és Kelet feszültségei 41 ra adott kezdeti konzervatív reakciók, melyek a kultúra és a munkamorál hanyat­lását prognosztizálták - vö. pl. Noelle­ Neumann, Elisabeth/Strümpel, Bernhard: Macht Arbeit krank? Macht Arbeit glücklich?, München, 1984, vagy utalhatunk Neil Postman hanyatláshipotéziseire is, vö. Wir amüsieren uns zu Tode. Urteilsbildung im Zeitalter der Unterhaltungsindustrie, Frankfurt/M., 1985 - „dekadenciagyanújukban” meglepően hasonlóak azokhoz a reakciókhoz, melyekkel Keleten találkozhatunk a Nyugat kultúrájával szemben. Már igen korán megfogalmazódott az a sejtés - pl. Beathige, Martin et alii: Jugend: Arbeit und Identität. Lebensperspektiven und Interessenorientierungen von Jugendlichen, Opladen 1987. -, hogy a Nyugat értékvál­tásában az önmegvalósítás éppenséggel kiemelkedő munkaethosszal kapcsolódik össze, s hogy a posztmateriális értékek uralma esetleg a nyolcvanas éveket jellem­ző jólét jelensége lehet. 21 Plessner, Helmut: Grenzen der Gemeinschaft. Eine Kritik des sozialen Radikalismus, Frankfurt/M.,1982 (19241); uö: Die verspätete Nation. Über die Verführbarkeit bürger­lichen Geistes, Frankfurt/M., 1982 (1935­). A közösség Plessner-féle kritikájának összefoglalásaként vö. pl. Papeke, Sven: Gesellschaftsdiagnosen. Klassische Texte der deutschen Soziologie im 20. Jahrhundert, Frankfurt/M., 1991. Arról, hogy mi volt a közösségi életformák jelentősége az egykori NDK-ban, ld. pl. Gebhardt, Winfried/Kamphausen, Georg: Zwei Dörfer in Deutschland. Mentalitätsunterschiede nach der Wiedervereinigung, Opladen 1994. A szerzők persze vidékies életformákat vizsgálnak, melyekben jóval nagyobb szerepet játszanak a közösséggel kapcsolatos elképzelések, mint a városi életformákhoz köthetőkben, s csak csekély különbsé­geket állapítanak meg a keleti és a nyugati falu között, ami sejthetően úgyszintén abból adódik, hogy mindkét falu vidékies, kifejezetten periférikus környezetbe ágyazódik bele. 22 Bude, Hainz: Das Ende einer tragischen Geselbchaft, in: Leviathan 1992/2, 305-316. A Whize-féle topológia vonatkozásában vö. White, Hayden: Audi Klio dichtet oder die Fiktion des Faktischen. Studien zur Tropologie des historischen Diskurses, Stuttgart 1991. 23 Tonnies, Ferdinand: Közösség és társadalom. A tiszta szociológia alapfogalmai, Buda­pest: Gondolat, 1983, ford.: Berényi Gábor és Tatár György (eredeti megjelenési év: 1935.). 24 Vö. ehhez továbbá: Göschel, Albrecht: Verlassene 'Strecke' und enttäuschendes 'Erlebnis': Kulturelle Perspektiven im vereinten Deutschland, in: Heinze, Thomas (Hg.): Kulturmanagement. Professionalisierung kommunaler Kulturarbeit, Opladen, 1994., 38- 58.; uö.: Kultur im Selbstverständnis der Menschen in den neuen Bundesländern, in: Mitteilungen aus der kulturwissenschaftlichen Forschung, 1995/35, 194-212.; uö.: Kulturbegriff in Ost und West: Eine wechselseitige Provokation?, in: Mitteilungen aus der kultuwissenschaftlichen Forschung, 1992/32, 35-43.; uö.: Zilekultur und Gegenwarts­kultur. Ost-westliche Provokationen im vereinten Deutschland, in: Glaser, Hermann (Hg.): Was bleibt - was wird. Der kulturelle Umbruch in den neuen Bundesländern, Bonn, 1994., 51-56.

Next