Regio - Kisebbség, Politika, Társadalom, 2004 (15. évfolyam, 1-4. szám)

2004 / 2. szám - KUTATÁS KÖZBEN - Molnár Csilla: Hivatások konfliktusa a burgenlandi Felsőpulyán

Hivatások konfiktusa a burgenlandi Felsőpulyán 171­ 9 1­944-ben, amikor már vonultak vissza a németek, nekem is kellett föltenni az én ... Abstammungot, ... származásomat az egész családról. A Kreisleiter, az hívott engem. Adtam az okmányokat, és akkor apám: Heil, anyám: Jung. Azután mondja: maga tisz­ta német, akkor német állampolgár is kellene lenni! Azt mondtam: nem, kérem szépen, itt az én magyar állampolgárságom, és nem engedem, nem akarom, ezt nem csinálom. ” A helyi viszonyokat pedig tárgyilagosan, általános értékelést adva - egy zárt kö­zösség tagjaként némileg szemlélői pozícióból­­ veszi sorra és rögzíti: „A fiatal­ság asszimilálódik, az öregek meg kihalnak. ” Az elemzés nyomán úgy tűnik, ez ré­széről nem jelent kívülállást, hiszen idős koráig-amíg volt rá igény- tanított magyarul hittant. Az, hogy személye, neve nem szerepel a konfliktushelyzet kapcsán a polgármester elbeszélésében, véleményünk szerint azzal magyaráz­ható, hogy kora miatt-már az 1970-es évek elején nyugdíjba vonult-a most aktív helyi vezetők, értelmiségiek, a magyarság helyi képviselői életének tevé­keny szakaszát személyes tapasztalatból nem is ismerhették. A szerzetesi fe­gyelem mögé szerényen elrejtőző belső tartás, a történelmi viszontagságo­kon való felülemelkedés azonban kifejező és jól formált elbeszéléssé kerekíti élettörténetét. A konfliktushelyzet főbb elemeit röviden összegezve megállapíthatjuk, hogy a helyi világi közösségi elvárás hitéletük fenntartása és fejlesztése iránt ütközik a katolikus egyházat képviselő helyi rendház sajátos belső törvénysze­rűségeivel és tagjainak ehhez igazodó szemléletmódjával. Mivel a redempto­­ristáknak magyar tagozatuk nincs, az elmúlt évtizedekben pusztán a szeren­csés véletlenen múlott, hogy magyarok is voltak a helyi közösség tagjai sorá­ban, és részt tudtak venni a magyar hívek lelki gondozásában. Ez a részvétel azonban alulmaradt a közösség és vezetőik várakozásával szemben. Itt kétféle logika ütközését figyelhetjük meg: a helyi köztudat a lokális, nemzetiségi kö­zösséghez tartozást várja el a katolikus egyház ottani képviselőjétől, minde­közben az említett szerzetesrend saját belső elvei szerint szerveződő helyi kö­zössége ezen elvárásoknak csak részben, a saját belső törvényszerűségei sze­rint tud eleget tenni.

Next