Renaşterea Bănăţeană, septembrie 2006 (Anul 18, nr. 5057-5081)

2006-09-16 / nr. 5070

Sumar Metropola "încremenită în proiect" Pagina 2 Atanasiu susține că i s-a "fabricat" osarul Pagina 4 Purceld îl place pe Ostaficiuc... Pagina 5 Astăzi, Poli înfruntă CFR Cluj Pagina 6 Aman, în vizită la Fidel Castro • Pagina 20 j Școala la 15 septembrie, liniștea dinaintea furtunii, în toate unitățile de învățământ preuniversitar din Timișoara, ieri dimineață, cursurile s-au reluat cu tradiționala festivitate de deschidere. Flori, școlari încordați ca un arc (nu de emoție, ci de nerăbdarea de a trece „la ale lor" cu colegii), părinți (în cazul „bobocilor", se-nțelege, liceenii venind, eventual, însoțiți de logodnice) și un foarte mare număr de cadre didactice, creind aparența că apelul la boicotare, lansat de federațiile sindicale, n-a avut mare trecere. „Generalul" învățământului timișean, prof. Sandu Golcea, care declarase în ajun că nu vor fi probleme cu deschiderea anului școlar, poate fi, așadar mulțumit: cursurile s-au reluat peste tot, chiar dacă în majoritatea cazurilor, prima zi s-a rezumat la festivități. De altfel, Golcea a participat, alături de alte oficialități, la o deschidere de an școlar cu totul specială: inaugurarea noii clădiri de școală din satul Ionel, în locul celei distruse, anul trecut, de devastatoarele inundații care au lovit pusta județului. Mulțumiți au de ce să fie și liderii sindicali, întrucât, chiar prezentânduse la catedre, destui dascăli au ținut să-și afirme sprijinul față de revendicările federațiilor, fie prin luări de cuvânt, fie prin banderola de „grevă japoneză". Continuare în pagina 3 De ani buni, sindicatele nu prea mai contează, în țara noastră. După perioada de glorie pe care au avut-o la începutul anilor '90, sindicatele și-au pierdut din tărie, de la an la an. De la clipele în care liderii sindicali schimbau directorii după cum "voia mușchiul lor" și aveau un cuvânt greu de spus chiar și în viața politică, s-a ajuns ca nimeni să nu mai țină cont de părerea celor care se erijează în reprezentanții angajaților din România. Un motiv este că aceștia șiau cam pierdut din credibilitate după ce sau băgat în politică și în tot felul de lucruri dubioase, de pe urma cărora s-au ales cu averi frumușele. Dar nu aceasta este cauza Editorial Se unește banda cu banda principală, ci simplul fapt că organizațiile sindicale nu prea mai există în afara celor din sistemul bugetar, neschimbate în timp, cu greu mai găsești vreun sindicat, la societățile private. Noii patroni nu au permis acest lucru și mișcarea le-a reușit, pentru că angajații nu și-au riscat slujba, pentru a se organiza în sindicate. Încet-încet, acest lucru a devenit aproape unanim recunoscut și sindicatele, care au mai rămas, nu mai prezentau importanță. Dar, cum am văzut și în alte situații similare, am ajuns să avem o țară fără sindicate, dar cu mulți lideri sindicali! Sesizând, cam târziu, totuși, penibilul situației, liderii au hotărât că trebuie schimbat ceva, mai mult pentru impresia artistică. Patru așa-zise confederații sindicale, BNS, CNSLR Frăția, Meridian și CSDR, vor să fuzioneze, pentru a crea, zic liderii lor, o structură mare și puternică. Așa este, când se unesc mai mulți, noul produs este mai închegat și mai cu forță, dar nu și în acest caz. Cel puțin în Timiș, două dintre pretinsele confederații nici nu mai există, iar celelalte două au o activitate mai mult formală. Și în sindicate e ca în politică: se unesc câteva partide cotate sub unu la sută și zic că au format o mare alianță politică. La fel, și în mișcarea sindicală, unde Tanda și Manda anunță "mari" fuziuni, cu impact chiar și în viața politică. SILVIU FLORESCU Greva generală din justiție se arată la orizont Sindicaliștii din justiție au refuzat creșterea salarială de 15 procente propusă de ministrul Macovei și au decis, ieri, să vor intra în grevă generală, în data de 25 septembrie, dacă autoritățile nu le acordă o majorare diferențiată, care urcă de la 33 la 50% din salariu. Negocierile dintre reprezentanții Ministerului Justiției și cei ai Confederației Meridian, la care este afiliată Federația Națională a Sindicatelor Justiția, au eșuat ieri, astfel încât în data de 25 septembrie ar putea avea loc prima grevă generală din istoria justiției, după cum a declarat Ștefania Teleman, liderul inițiatorilor protestului de la Curtea de Apel București. Până atunci, se continuă programul obișnuit de protest - închiderea arhivelor timp de două ore, între 9 și 11, precum și neparticiparea grefierilor la ședințele de judecată ce au loc în acest interval orar. La ieșirea de la negocierile cu sindicaliștii, ministrul Macovei a declarat că "există un coeficient stabilit de Guvern pentru toată lumea" și că nu va face nimic sub presiune. (NEWSIN)