Renaşterea Bănăţeană, octombrie 2007 (Anul 19, nr. 5387-5413)

2007-10-23 / nr. 5406

FI D Ji |U| J4 I B J1 I Jk Director onorific prof. dr. Josif Constantin Dragan ^ I Nr. 5406 -marți, 23 octombrie 2007 -16 pagini -lieu Luna e să îndrugi cuvinte de la tribună și asta-i realitatea din teren. Numai că este infinit mai comod - în numele unui interes, mergând până la eludarea adevărului - să te ascunzi după un discurs. Să închizi, orbește, ochii, dincolo de orice consecință, să te raportezi, cu reproș, la trecut. Și, cel mult, pentru timpul în care ți-a mai rămas fotoliul, să promiți marea și sarea. Fără pic de argument. Diriguitorii de-acum ai învățământului au constat că, în 17 ani, nu s-a prea făcut ceva. Au aflat, cu stupoare, că programa este Editorial Milionul rătăciților prea încărcată, că trebuie redusă în proporție de 70 f la sută. Asta de anul viitor. Până atunci, mergem înainte, să se vorbească, deschis, despre atmosfera din școli, de libertinismul care face ravagii, chciul masiv, consum de tutun și alcool, adesea și droguri, pe fondul unui tot mai scăzut apetit pentru studiu. Cine crede că e o exagerare, să meargă prin universitățile țării să întrebe dascălii ce vine din urmă. Când iese la iveală un neajuns, și exemplele curg, familia găsește vină școlii, iar școala familiei, lată o statistică făcută la nivel european, pe care nu ne-o asumăm, suntem țara cu cel mai mare abandon școlar. Cum nu-i comod să lași fotoliul ministerial pentru a porni în teren, venim cu un adevăr de la fața locului, în județul nostru, în orice școală întrebi, afli că nu există abandon. Dintro altă statistică, de data aceasta autohtonă, mai aflați că, în primele șase luni din acest an, 5.000 de copii au fost exploatați, sub diverse forme. Cine s-a numărat nu a ajuns în zonele de deal, unde elevii muncesc pe lupte, școala, pentru mulți, fiind locul în care ajung doar când plouă. Asta se recunoaște mai ușor. A dispărut, se spune, motivația din partea familei, din lipsa posibilităților de a-i susține pe elevi să meargă departe. Sunt, destui elevi, dar nimeni nu-i numără, ne ajung în clasa a opta și nu prea știu să scrie. Ei nu fac parte din milionul, declarat, de analfabeți ai țării. Deși, la o adică, pot sta în aceeași bancă, dar în parc, că timpul școlii le-a trecut! DUMITRU OPRISOR Bătălie pe votul uninominal Băsescu anunță referendum, în timp ce Guvernul e hotărât să-și asume răspunderea în Parlament Președintele Traian Băsescu a dat asigurări, ieri, la lansarea candidaților PD pentru PE, că referendumul privind votul uninominal va avea loc. Băsescu le-a amintit democraților că a avut discuții cu partidele pe tema votului uninominal și a modificării legii electorale încă din luna februarie și că parlamentarii reprezentanți ai acestor partide și-au asumat adoptarea și trimiterea ei spre promulgare până la sfârșitul lunii iunie. "Suntem în octombrie și acest lucru nu s-a întâmplat", a spus Băsescu , după care a amintit că în luna martie a cerut Parlamentului "avizul consulativ". "L-am primit și tot nu s-a întâmplat nimic. Au știut foarte bine că toate procedurile de declanșare a referendumului sunt îndeplinite", a spus Băsescu. El a ținut să sublinieze că nu poate fi păcălit de gesturile parlamentarilor legate de introducerea votului uninominal prin modificarea legii electorale. Continuare în pagina 3 Abonati-vă la Renașterea bănățeană! 99.9 Pentru luna noiembrie prețul abonamentului este 12,50 lei, plus taxa poștală. Dacă ,,sau«"«»*"’ ia whirtem lrnia Timmess pitiți doar prețul abonamentului, vantaje: «*■ față de vânzarea cu bucata economisiți, lunar, 12,5 lei (12 numere de ziar). «y lunar, puteți câștiga 4 televizoare color și 10 premii a câte 100 lei. X televizor Eurocolor x 100 lei Prețul unui abonament lunar este 12,50 lei, plus taxa poștală. Pentru luna noiembrie 2007, abonamente se pot face până luni, 29 octombrie, la oficii și la factorii poștali, și până miercuri, 31 octombrie, la chioșcurile din Timișoara ale Timpress și Rodipet. Sumar Se adună moții bănățeni Pagina 2 Ministrul Borbély vine, astăzi, în județul Timiș Pagina 3 Urgențele de la "Județean" se află pe mâini europene Pagina 4 Manifestări costisitoare Pagina 7 Steaua caută primele puncte la Sevilla Pagina 9 Un nou mandat pentru Hu Jintao Pagina 15 www renasterea.ro CURSUL VALUTAR [€] 3,3995 lei $ 2,3804 lei AUR 57,7392 lei/gram VREMEA, MAINE California, în flăcări ________Pagina 16 \ Un anunț publicitar costă numai un ziar!