Renaşterea Bănăţeană, august 2008 (Anul 20, nr. 5643-5668)

2008-08-02 / nr. 5644

2 I Renașterea bănățeană Actualitate De nouă ani, în 3 august, se sărbătorește Ziua Timișoarei. Anul acesta se împlinesc 89 de ani de la intrarea în oraș a unităților Armatei Române. La mijlocul anului 1919, Banatul devine o zonă fierbinte a Europei postbelice și va ocupa un loc distinct în dezbaterile de la Conferința de Pace de la Paris. Din memembrarea acestei provincii. Unitățile militare sârbe urmau să părăsească teritoriul ocupat din Banat și să se retragă la vest de linia convențională de graniță stabilită la Conferința de Pace de la Paris. Unitățile sârbe părăsesc Timișoara în iulie 1919, iar a doua zi, prefectul județului Timiș, doctorul Aurel Cosma, decretează preluarea puterii și instalarea administrației românești. La 1 august 1919 sosește în Timișoara prima unitate de jandarmi români, semină în oraș trupele Armatei Române, sub comanda colonelului Virgil Economu. Dată fiind situația specială existentă în Banat, momentul sosirii trupelor române s-a știut doar cu trei zile înainte. Manifestarea cetățenilor, însă, a fost un moment înălțător, spontană, instinctivă. Peste 100.000 de oameni, de pe cuprinsul întregului Banat, sosiți cu trenul, cu căruțele sau călare au fost prezenți la acea sărbătoare. Casele aveau arborate steagul românesc și erau împodobite cu ghirlande de flori. Anul acesta, sărbătoarea, care se va desfășura pe parcursul celor trei zile de la acest sfârșit de săptămână, a debutat, aseară, cu două concerte în Piața Unirii: cvartetul "Opus Mundi" și trupa Sistem. Terasele au fost înțesate de oameni, însă nu sosiți în mod special pentru acest eveniment, ci pentru că mulți timișoreni obișnuiesc să bea o cafea sau un suc la localurile din zonă. Cei care au venit, însă, pentru a audia cele două formații, fie au sosit mai devreme pentru a-și putea ocupa un loc la una dintre terase, fie au preferat să vizioneze spectacolul stând în picioare sau pe băncuțele din piață. Cei mai mulți au fost copii și adolescenți care s-au înghesuit în fața scenei să îi vadă și să facă fotografii cu trupa Sistem, care anul acesta a împlinit opt ani de la înființare. Pentru astăzi, începând de la ora 21, administrația locală a pregătit alte două concerte, cu trupa "Amadeus", iar de la 22, va urca pe scenă Anda Adam, manifestările urmând să se încheie cu un spectacol de jonglerii cu foc, realizat de Asociația "AT4T". Mâine, începând cu ora 10, va avea loc inaugurarea Parcului Adolescenților, iar de la ora 11, în Sala de consiliu a PMT, titlul de Cetățean de Onoare al Municipiului Timișoara va fi decernat mai multor personalități, precum și componenților echipei de fotbal Știința Timișoara care au câștigat Cupa României în 1957-1958, unora post-mortem. Alte celebrități vor fi recompensate pentru activitatea lor cu Diplome de Excelență. De la ora 21, în Piața Unirii, trupa timișoreană Blues Doctors va susține un recital, urmat, o oră mai târziu, de cel mai așteptat moment al serii, concertul solistului Ali Campbell (UB40). Manifestările ocazionate de Ziua Timișoarei se vor încheia cu un foc de artificii. GIANINA ȘAMANDAN La mulți ani, Timișoara! invitație la gesturi mici... "Cu gesturi mici realizăm lucruri mărețe" este genericul unei campanii care a demarat, ieri, la Timișoara, în Piața Unirii, Piața Libertății și pe str. Alba Iulia, au fost amplasate standuri ale Asociației pentru Promovarea Femeii din România, unde vor putea fi consultate materiale informative referitoare la proiectul "On Youth Hands", din care face parte și demersul amintit. Acesta se adresează grupurilor cu nevoi speciale: femei tinere supraviețuitoare ale violenței domestice, tineri cu dizabilități sau care provin dintr-un mediu educațional, socio-economic, cultural sau geografic mai puțin privilegiat; în scopul menționat, va fi creată o rețea internațională, omonimă proiectului, care îi va relaționa pe tinerii din Europa, Asia și Africa și care va promova cooperarea intercontinentală, centrul de greutate fiind așezat pe țări în curs de dezvoltare precum Capul Verde sau Nepal. Pentru a susține proiectul "On Youth Hands",în acest week-end, timișorenii vor putea face donații și vor putea cumpăra diverse obiecte decorative, realizate de voluntarii ApFR. Trecătorii interesați vor avea prilejul să fie pictați pe față sau să devină, pentru câteva minute, clovni. L. URSA Umbrele creatorilor "Creatorii și umbrele lor pur- un mod particular inefabilul celei tate" este titlul celei mai noi expoziții mai importante sărbători a luminii pregătite de Galeria Calina din Timi din calendarul creștin, Schimbarea seara (strada Mărășești nr. 1 - 3), la Față", cinci nume de prim rang evenimentul anunțându-se, în bene- ale beile-artelor timișorene: Ștefan fie contrast cu "sindromul estival", Călărășanu, Gheorghe Fill, Romul unul de referință pentru arta plastică Nuțiu, Cristian Sida, Josif S. Tass, din vestul țării. Și asta, întrucât Vernisajul este programat pentru expoziția va reuni, "prevestind într- luni, cu începere de la ora 18. (L.N.) Mai puțin haos pe litoral? Primarul municipiului Mangalia, Mihai Claudiu Tusac, a inițiat un proiect de hotărâre privind interzicerea accesului autoturismelor, ATV- urilor, motocicletelor și vehiculelor tip moped pe falezele din stațiunile din sudul litoralului. Astfel, conform proiectului, persoanelor fizice care încalcă aceste prevederi li se vor aplica sancțiuni contravenționale între 100 - 200 lei, iar pentru persoanele juridice, între 200 - 400 lei. Vor face excepție de la aceste prevederi autovehiculele care au obținut o autorizație de circulație emisă de Direcția tehnică a primăriei, autovehicule care desfășoară activități de interes public sau cu caracter social cu avizul primăriei: Salvare, Pompieri, Poliție. Potrivit unui comunicat al Primăriei Mangalia, această măsură este menită "să îmbunătățească activitățile turistice și să sporească confortul turiștilor sosiți în municipiul Mangalia în sezonul estival, precum și a cetățenilor municipiului Mangalia". Se mai interzice lăsarea câinilor nesupravegheați sau nelegați și plimbarea acestora fără lesă și botniță, lăsarea câinilor nesupravegheați pe spațiile verzi, precum și murdărirea străzilor și trotuarelor cu excremente de câini. (M.F.) sâmbătă, 2 august 2008 Ce șanse mai au tinerii nerepartizați sau respinși la titularizare? în Timiș, au fost programate suplinirea și detașarea la cerere La recenta repartizare computerizată pe posturi și catedre titularizabile a candidaților care au obținut minimum nota 7 la concursul din 16 iulie, au participat puțin peste 80 la sută, mai exact 11.251 de candidați, din 13.931 câți au fost înregistrați la nivel național. Dintre aceștia, au fost repartizați 6.606 candidați, adică 58,71 la sută. Din 2.264 de absolvenți din promoțiile 2008, la această etapă, și-au exprimat opțiuni 1.973 (87,14 la sută) și au fost repartizați 1.073 (54,38 la sută). Au fost ocupate 3.689 de posturi titularizabile în mediul urban și alte 2.917 în mediul rural. Județele în care candidații au fost repartizați într-un procent mare sunt Ilfov - 87,35 la sută, Giurgiu - 87,32 la sută, Covasna - 83,82 la sută, Vaslui - 83,46 la sută și Călărași - 82,30 la sută. La polul opus, cu un procent redus de candidați repartizați, se situează județele Mehedinți - 39,21 la sută, Argeș - 36,98 la sută și Vâlcea - 36,56 la sută. Cel mai mic număr de opțiuni exprimate s-a înregistrat în Timiș - 71,45 la sută, Caraș-Severin - 70,73 la sută și Vâlcea - 69,21 la sută. în cele șase centre din Timiș, s-au prezentat 1.461 de candidați, din 1.798 înscriși. Au fost trimise spre corectare 1.406 lucrări, deoarece o parte din candidați au ales să se retragă după ce au văzut subiectele. 477 de tineri au obținut note între 5 și 7, aceștia având dreptul să ocupe un post prin suplinire. Principala cauză a nerepartizării cadrelor didactice a fost numărul mare de candidați care au obținut note între 7 și 10 raportat la numărul mic de posturi titularizabile. Numai pentru posturile de învățători, 2.904 candidați și-au disputat 1.018 posturi titularizabile, la biologie - 563 de tineri, pe 177 de posturi, la istorie - 740 de candidați, la 106 de posturi. Alte cauze ale nerepartizării au fost depunerea unui număr insuficient de opțiuni sau alegerea unor posturi pentru care nu erau îndeplinite toate condițiile (probe practice sau orale, avize sau atestate). în perioada 23 august -1 septembrie, vor fi organizate ședințe publice, pentru detașare la cerere și suplinire. "Candidații care au obținut note sub 5 au posibilitatea de a susține un concurs pentru suplinire, în 22 august, în Timiș, în această situație se află 289 dintre concurenți. La noi în județ, numărul absolvenților de la titularizare a fost foarte mare în comparație cu cel al posturilor titularizabile. Este de menționat că, între 26 și 31 august, se organizează repartizarea suplinitorilor calificați, în următoarea ordine de priorități: cei care au obținut note peste 7 la titularizare și nu au ocupat un post, detașările la cerere, continuitățile, cei cu medii între 5 și 7, cei care au participat la concursul din 22 august, în ordinea mediilor obținute", a declarat, ieri, dna Ana Groza, informatician al Inspectoratului Școlar Județean Timiș. LĂCRĂMIOARA URSĂ "Schimbarea la Față" La USR Timișoara Tradiționala sărbătoare culturalliterară "Schimbarea la Față a Sârbilor din România", ajunsă anul acesta la cea de-a XV-a ediție, se va desfășura în perioada 18-20 august, deopotrivă la Timișoara și la ctitoria Sfântului Sava, Mănăstirea Baziaș, care-și va sărbători hramul la 19 august - a comunicat, ieri, Uniunea Sârbilor din România. Tot prin tradiție, gazda ultimei zile a manifestării va fi Consulatul General al Serbiei la Timișoara. Laureatul din acest an al "Diplomei de Baziaș" - cel mai important premiu literar oferit de scriitorii de expresie sârbă din România, este poetul Dragan Iovanovici Danilov, se mai precizează în comunicatul USR. (L.N.)