Renaşterea Bănăţeană, septembrie 2009 (Anul 21, nr. 5974-5995)

2009-09-12 / nr. 5984

2 Renașterea bănățeană Actualitate sâmbătă 12 septembrie 2009 Cosmetizările s-au făcut în funcție de buget Urmare din pagina 1 Aceeași școală, în două secole Majoritatea școlilor din Timiș au fost supuse unui proces de înnoire. Unii directori și primari au fost mai norocoși și au reușit să schimbe fața și interiorul acestor instituții în perioada cea mai favorabilă investițiilor în educație, derulată sub miniștrii peneliști. Altele însă au rămas pe seama bugetelor locale. în unele localități, am întâlnit situații în care o jumătate din elevii aceleiași școli învață într-un spațiu renovat, modern și stimulativ, în timp ce altă jumătate a rămas în cunoscutele săli cu pardoseală veche, pereți văruiți de zeci de ori, lumină insuficientă și perdele... de nailon. Școala cu Clasele I-VIII din Ghizela se află în această situație, clădirea cu cancelaria fiind parcă dintr-un alt secol, în comparație cu corpul de peste drum, în ale cărui spații - care așteaptă restul de bani aprobați - învață tot elevi. Din fericire, și acest ansamblu beneficiază de încălzire centrală și mobilier decent, fiind dotat chiar și cu un cabinet de informatică. Dichisit ca la carte și cu ghiozdane-"poștă" Gimnaziul din Topolovățu Mare a reușit să se strecoare între unitățile restaurate înainte de criză, aspectul său fiind mult peste cel întâlnit în majoritatea școlilor timișorene. Pardoseală nouă și pe holuri și în săli, mobilier modular, jaluzele verticale, la care se adaugă interesul dascălilor care, se vede, au trecut pe acolo ca să pregătească întâmpinarea școlarilor. La sediul instituției, l-am găsit pe directorul Marin Țăranu, preocupat să finalizeze ultima situație cerută de șefi. Domnia Sa a menționat că spațiul central este bine pus la punct, dar, în această perioadă, cu eforturi din partea Primăriei Topolovățu Mare, se fac eforturi ca și Școala cu Clasele I-IV Șuștra să intre în noul an cu o nouă față. "La interior lucrările se vor încheia până luni, echipa fiind la treabă și în sărb?4 ■". Am decis să continuăm după 14 niembrie cu exteriorul. Alături de hârțoagele inerente, biroul directorului de la Topolovățu Mare era plin cu ghiozdane. Care, așa cum menționa Domnia Sa, vor ajunge la copiii mai nevoiași. "La noi au venit 50, prin Asociația de Prietenie Româno-Germană, cu Crucea Roșie. Pentru unele familii sunt foarte importante, pentru că nu au bani să cumpere. La sat nu e ca la oraș", a spus prof. Țăranu. întrebat despre criteriile după care le va repartiza, directorul a menționat că îi știe pe copii. Pe fiecare în parte. Și ce frați au și ce mănâncă. De asemenea, a mai precizat că unele dintre genți conțin și ceva rechizite sau jucării, însă, în cele mai multe se găsesc scrisori, la care elevii din Blomberg așteaptă răspuns de 1? molarii din Topolovățu Mare, care speră să lege prietenii. LĂCRĂMIOARA URSA Directorul școlii din Topolovățu Mare îi așteaptă pe unii elevi cu ghiozdane Partea nerenovată a școlii din Ghizela găzduiește și capela pentru slujbele ortodoxe Corpul "norocos" de la Ghizela miroase a nou în timp ce colegii celor de peste drum încă simt iz de vechi Foc pe... Plai timișoreni au urmărit cu interes spectacolul de foc oferit de trupa The Shadows, joi seara, în Piața Unirii. Evenimentul a marcat deschiderea Festivalului Plai, care are loc, până duminică, la Muzeul Satului Bănățean. La festival au fost invitați să participe artiștii: Christoph Pepe Auer, Kaloome, The Shin, Dobot Gnahore, Horea Crișovan, Tea Milea și Cristi Rațiu Trio (azi, începând cu ora 18). Prețul biletelor este de 35 de lei (pentru sâmbătă) și 25 de lei (pentru duminică). Persoanele care au achiziționat bilet pentru azi beneficiază de bilet-cadou pentru mâine, zi dedicată partenerilor culturali. (A.T.) Apel la careul cu emoții Peste 100.000 de elevi și preșcolari timișeni așteaptă să înceapă, luni, noul an de învățământ. Mai ales pentru cei din clasa I, acest moment presupune multă emoție și angajarea sentimentală din partea întregii familii, care-i va însoți să imortalizeze clipa în care micuții vor oferi învățătoarei primul buchet de flori din viața de școlar. Dacă pentru elevi ultimele zile ale vacanței au fost savurate cu nesaț, părinții le-au perceput ca pe un vârf de cheltuieli. Potrivit unor angajați ai librăriilor și supermarketurilor care comercializează trusouri pentru școlari, în acest an, pachetul pentru o persoană s-a cifrat la mai bine de 200 de lei. Aceasta, fără perechea nouă de pantofi, treningul și jeans-ul de rigoare. Unele familii, cu stare socială mai bună, și-au permis să-și doteze odraslele cu ghiozdane gen trolere, achiziționate din Timișoara sau de dincolo de granița vestică, cu adidași de marcă și alte accesorii care fac diferența... doar în aparență. Dacă sindicatele nu reușesc să le strice planurile, conducerile instituțiilor educaționale de la noi vor organiza, luni, începând cu ora 9, festivități de deschidere a anului școlar. Oficialii din sistem își propun ca marți să fie deja zi de cursuri. Unele unități de învățământ, între care și Școala Montessori din Timișoara, și-au reluat activitatea încă de acum două săptămâni. Dacă orele au luat startul din 7 septembrie, în primele zile, școlarii Montessori au participat la dichisirea spațiilor în care învață, aspect evidențiat de această pedagogie alternativă. LĂCRĂMIOARA URSA FOTO: ADRIAN PÎCLIȘAN