Renaşterea Bănăţeană, octombrie 2009 (Anul 21, nr. 6000-6026)

2009-10-10 / nr. 6008

j* 2 Renașterea bănățeană Universitatea Politehnica propune o nouă serie de cursuri de formare continuă începând cu data de 19 octombrie, Catedra de Geometrie Descriptivă și Grafică Computerizată și Departamentul de Educație Permanentă al Universității Politehnica din Timișoara organizează o serie de cursuri, a câte 30 de ore, de tip AutoCAD nivel 1-2D și AutoCAD nivel 2-3D. Este de remarcat faptul că, la finalizarea lor, participanții vor beneficia de certificate de absolvire a cursurilor de formare continuă eliberate de Ministerul Educației, Cercetării și Inovării, înscrierile se pot face până la debutul stagiului de pregătire, la sediul Catedrei de Geometrie Descriptivă și Grafică Computerizată din Bd. Mihai Viteazul nr.1, clădirea SPM (sala 220). Informații suplimentare pot fi obținute la telefoanele: 0256403781 și 0722254129, precum și pe siteul www.dep.upt.ro. Potrivit organizatorilor, între altele, conținutul programei de la primul nivel cuprinde mediul AutoCAD, modurile de introducere a comenzilor și opțiunilor, posibilitățile de vizualizare a desenului, comenzile de desenare și, respectiv, editare în AutoCAD, aplicații în domeniile mecanic, construcții și instalații. Din perspectiva curriculei și a noțiunilor fixate, treapta superioară de formare se referă la aplicația "AutoCAD Design Center", la spațiul modelului și spațiul hârtiei, la mediul tridimensional AutoCAD, la crearea volumelor 3D, la editarea volumelor 3D, la generarea proiecțiilor 2D ale obiectelor solide și a suprafețelor 3D etc. La înscriere, celor interesați li se vor solicita copii ale următoarelor acte: certificatul de naștere, cartea de identitate, diploma unei școli absolvite, document de schimbare a numelui, precum și două fotografii în format 3/4. La cursurile AutoCAD de la primul nivel, taxa este de 500 de lei, iar la cel de-al doilea - de 600 de lei. (L.U.) Se redeschide Cinemediateca Mediateca "Andre Francois" a Centrului Cultural Francez din Timișoara își va redeschide porțile pentru cinefilii bănățeni începând de miercuri, de la ora 18, la sediul CCF din bulevardul C.D. Loga nr. 46, cu o comedie muzicală de succes: "Notre Dame de Paris", producție franceză a anului 1998, în regia lui Luc Plampdon și Ricardo Cocciante, bazată, firește, pe romanul omonim al lui Victor Hugo. Intrarea, gratuită, este rezervată abonaților la Mediateca CCF și invitaților lor (fiecare abonat poate să aducă cu sine o persoană care nu este încă înscrisă la Mediatecă). Cei care nu sunt nici invitați, nici înscriși, pot să-și facă în ziua respectivă, până la orele 18, un abonament pentru consultarea pe loc a fondurilor Mediatecii, care este valabil o zi, ne-a precizat coordonatoarea Flaminia Prodan, care a adăugat că aceștia vor beneficia de o prezentare ghidată a Mediatecii și a catalogului său informatizat, de consultarea documentelor multimedia și de accesul liber la filmul programat. (L.N.) Povești de drum Galeria timișoreană de artă "Jecza", cu sediul în Calea Martirilor nr 51/45, va găzdui, începând de duminică, expoziția de pictură hiperrealistă "Povești de drum", aparținând tânărului artistul plastic Daniel Brici. Evenimentul, al cărui curator este Andrei Jecza, face parte din seria de manifestări expoziționale de artă contemporană, inaugurate de galeria gazdă la începutul acestui an. Vernisajul este programat la ora 11, oficiile de întâmpinare urmând a fi făcute de criticul literar prof. univ. dr. Smaranda Vultur. (L.N.) Jazz la "Orphaeum" Un recital extraordinar de jazz, susținut de instrumentiștii Lucian Maxim (percuție) și Alexandru Anastasiu (vibrafon), va avea loc mâine, de la ora 19, la Sala "Orphaeum" (din Piața Libertății nr. 1) a Facultății de Muzică din cadrul Universității de Vest Timișoara. Organizat de Radio România Cultural, recitalul va putea fi audiat în mod liber de toți iubitorii jazzului. (L.N.) Actualitate sâmbătă, 10 octombrie 2009 In memoriam Peter Jecza Un eveniment cu totul deosebit va fi găzduit joi, 15 octombrie, de la ora 18, la Galeria "Helios" a Uniunii Artiștilor Plastici din România, vernisajul expoziției retrospective de sculptură "De magister - In memoriam Peter Jecza", organizată de UAP Timișoara, în colaborare cu Fundația "Interart Triade". Manifestarea se dorește un omagiu adus de discipoli maestrului lor, care ar fi împlinit, în 16 octombrie, 70 de ani, și de la a cărui dispariție au trecut mai mult de șase luni, cuvintele de omagiere urmând a fi rostite de criticul de artă prof. univ. dr. Ileana Pintilie, scriitorul și criticul literar prof. univ.dr. Cornel Ungureanu, respectiv, istoricul de artă Janos Szeketyes, președintele UAP Timișoara. Expoziția va fi precedată, la ora 17,30, de ceremonia dezvelirii, pe Aleea Personalităților din Parcul Central, a bustului compozitorului Béla Bartók, realizat de Peter Jecza în anul 1973, precum și de festivitatea decernării, de către Primăria Timișoara, a titlului de cetățean de onoare al Timișoarei - post mortem pentru regretatul artist plastic. Vernisajul de la "Helios" va deschide o suită de manifestări, reunite de organizatori în programul cultural "Media Jecza",care va mai cuprinde,în cursul lunii octombrie,expoziția "Juvel^s", festivitatea de decernare a premiilor "Interart Triade" pe anul 2009, precum și spectacolul "De amiciția", programat a fi susținut pe scena Operei Naționale Române. (L.N., Foto: A.P.) Editura Marineasa și romanciera Stela Simon O întâlnire din zodia omului Cum era și de așteptat, întâlnirea de ieri, de la Sala Orizont, a membrilor Filialei Timișoara a Uniunii Scriitorilor din România, a debutat sub semnul Premiului Nobel obținut de scriitoarea germană de origine bănățeană Herta Müller. "Principala lecție pe care ne-o oferă astfel Herta este aceea de necruțare: n-a iertat nimic și nu va ierta nici cu Nobelul în buzunar", a apreciat criticul literar Cornel Ungureanu, președintele filialei, care a adăugat că "acest moment este, totodată, o extraordinară recuperare culturală a Banatului, îndeobște omis din marile ierarhii valorice". Evocarea succesului Hertei Müller în deschiderea unei festivități consacrate Editurii timișorene "Marineasa" este cât se poate de firească, a observat scriitorul Daniel Vighi, întrucât, ca și autoarea de expresie germană, această casă editorială și autorii pe care i-a promovat programatic au împărtășit aceeași viziune despre lume, una barocă și profund umanistă, care va constata la rândul său scriitoarea Smaranda Vultureriană din particularitatea istorică a finalului unui imperiu și nașterii noului Banat românesc. "A venit momentul să apară un catalog, pentru că sub marca acestei edituri au văzut lumina tiparului cărți fundamentale, care trebuie puse în valoare cu și mai multă energie", a recomandat amfitrionul Cornel Ungureanu - în vreme ce editorul Viorel Marineasa, acceptând sfatul, și-a promovat casa editorială cu eleganța dintotdeauna, aducând în prim-plan un autor și cartea sa, Stela Simon, cu volumul de proză "Povestiri din Moneasa". Cartea se construiește, a opinat scriitoarea Adriana Babeți, în jurul unei teme mari: caselepersonaj din Moneasa, formula care pretextează transpunerea cititorului într-o istorie care nu este a ținutului Aradului, a țării Zarandului sau Banatului, ci istorie cu majusculă. O carte a întâlnirilor, situată, preciza Smaranda Vultur, între memoralistică și imaginar, care emană un parfum de epocă inconfundabil, dar și sentimentul așezării pe continuități genealogice și culturale pentru care istoria a lucrat până la capăt. (L.N.) Lansare cu... lauri Muzeul de Artă Timișoara va găzdui mâine, de deschiderea expoziției retrospective de sculptură și la ora 17, festivitatea de lansare a ediției în limba pictură "Baia Marianov - Snopul", care va mai putea română a volumului "Laurii de plastic", ce poartă fi vizitată la galeriile palatului Baroc din Piața Unirii semnătura artistului plastic Bata Marianov. Momentul până în 18 octombrie, marchează finalul suitei de manifestări care a însoțit LAURENȚIU NISTORESCU