Renaşterea Bănăţeană, septembrie 2010 (Anul 22, nr. 6279-6303)

2010-09-16 / nr. 6291

2 Renașterea bănățeană După 20 de ani, frumusețile Timișoarei încep să prindă contur Urmare din pagina 1 Până și obișnuitele divergențe dintre autoritățile locale se estompează atunci când vine vorba de interesul Timișoarei și al Timișului. Este părerea președintelui Consiliului Județean Timiș, Constantin Ostaficiuc, cel care a readus în atenție, recent, ansamblul format de clădirile aflate pe traseul Piața Unirii - Bastion - Piața Victoriei - Piața Maria. Sala Barocă va fi gata la 1 Decembrie Conform promisiunii făcute atât de directorul Muzeului de Artă, Marcel Tolcea, cât și de președintele CJT, Constantin Ostaficiuc, Ziua Națională va fi celebrată, în acest an, în Sala Barocă din palatul cu același nume. Sala se află de patru ani în renovare, întârzierile fiind provocate de proceduri care implică foarte mari precauții. Având de-a face cu un monument istoric de interes național, Oficiul Național pentru Monumente Istorice a fost suveran în privința deciziilor care trebuiau luate la metodele de restaurare, ceea ce a pus Sala Barocă în situația unui copil cu prea multe moașe. Mai multe echipe de la București sau certat aproape la nesfârșit pentru motive care ar putea părea puerile la prima vedere, dar care, la o privire mai atentă, se dovedeau întemeiate. Până la urmă, au fost decise soluțiile cele mai potrivite, iar la Sala Barocă se lucrează într-un ritm suficient de intens pentru ca autoritățile să promită o inaugurare de Ziua Națională. La Muzeul de Artă mai este încă de lucru, dar atunci când lucrările vor fi terminate, timișorenii și cei care trec prin orașul de pe Bega se vor putea bucura de priveliștea uneia dintre cele mai frumoase clădiri din această parte a Europei. Bastionul Theresia, aproape de recepție Bastionul va intra, conform promisiunilor făcute de constructor, în faza de recepție chiar în ultima zi a acestei luni. Vechea cetate a Timișoarei a fost reabilitată și urmează să adăpostească,în viitor, muzee, galerii de artă, ateliere meșteșugărești, magazine de lux, librării, cafenele, restaurante. Chiriașilor li se vor impune condiții stricte de amenajare, care să nu afecteze negativ lucrările și care să se potrivească întregului stil al clădirii. Construit ca o fortăreață în formă stelară, Bastionului i s-a pus piatra de temelie la 25 aprilie 1723, în prezența personalităților orașului, inclusiv a guvernatorului Claudius Florimund de Mercy d'Argenteau. Ceea ce pot zări, la ora actuală, trecătorii prin zonă, după panourile care încă mai îngrădesc clădirea, impresionează plăcut privirile: ziduri albe, lemnărie refăcută, bolți care și-au recăpătat strălucirea, totul purtând amprenta secolului al XVIII-lea. Muzeul Banatului va redeveni Castelul Huniade Aflat în inima Timișoarei, actualul Muzeu al Banatului va avea parte de o nouă etapă în existența sa, susține Constantin Ostaficiuc. După ce primăria va emite autorizația de construcție, va putea fi semnat și contractul cu Ministerul Dezvoltării, pentru suma de opt milioane de euro, cât valorează proiectul de reabilitare a muzeului. "Acolo va fi un adevărat castel", spune Ostaficiuc, "cu viața lui, nu un muzeu. Va exista o viață de castel. Mi-ar plăcea un parteneriat cu școli, cu oameni de cultură. Vor exista săli de evenimente, locuri pentru studenții la arte, chiar pictori, care ar putea să le facă portrete turiștilor", încă sunt speranțe pentru Corso Traseul istoric timișorean ar fi incomplet fară reabilitarea ansamblului Corso, care este unul dintre cele mai reprezentative din oraș. Din păcate, proiectul de 11 milioane de euro, aprobat de Consiliul Local Timișoara, nu a obținut aprobarea Ministerului Dezvoltării. Primăria caută încă finanțare pentru acest proiect și consideră că firma care l-a întocmit ar putea fi responsabilă pentru eșecul de l a minister, în reabilitarea zonei ultracentr a Timișoarei mai sunt implicate Consiliul Județean Timiș și Mitropolia Banatului. Deși cotate drept cele mai semnificative, doar anumite zone ale orașului de pe Bega vor putea fi admirate, peste nu multă vreme, în întreaga splendoare. Dinspre centru, traseul ar putea continua cu Piața Maria, apoi cu cartierul Iosefin, dar aceasta este deja o altă poveste, despre care nu se știe cât va dura... DANIELA DAMIAN Foto: ADRIAN PÎCLIȘAN Pelerinii s-au închinat... Urmare din pagina 1 O parte dintre aceștia au participat și la procesiunea din seara zilei de marți, când racla a fost purtată de preoți în jurul catedralei. Foarte mulți dintre cei prezenți au fost pelerini care au ținut să ajungă la lăcașul de cult din centrul orașului de pe Bega pentru rugăciune, venind din satele timișene, dar și din alte zone ale Banatului. "Am venit din Dumbrăvița ca să mă rog la Sfântul Iosif cel Nou. La coadă aștept cam de două ore. Ieri (marți - n.r.) am fost la slujba de la Mănăstirea Partoș", ne-a spus Petru Ranisav (67 de ani). Spre seară, după vecernia de la ora 18, corul catedralei a susținut un concert de imnuri religioase. Slujbele speciale continuă și astăzi, cu oficierea Sfintei Liturghii de la ora 7,30 și citirea Acatistului Sfântului Iosif cel Nou, la ora 18, după care racla va fi așezată la locul obișnuit din incinta catedralei. CĂTĂLIN RADU Foto: ADRIAN PÎCLIȘAN Angajez Cofetar-patiser cu experiență. Relații la telefon 0744/519365. (2000) Actualitate joi, 16 septembrie 2010 O călătorie în Dalmația, cu "Renașterea bănățeană" Andrei Mircea Barbu, unul dintre fericiții câștigători ai sejurului la Marea Adriatică, a petrecut clipe de neuitat, fiind fermecat de frumusețea locurilor vizitate Viața îți oferă suprize atunci când te aștepți cel mai puțin. Așa a fost și cazul timișoreanului Andrei Mircea Barbu, care a câștigat un sejur de șapte zile, pentru două persoane, la Marea Adriatică, pe litoralul Dalmației (Croația). Foarte încântat de locurile vizitate, de condițiile de cazare și masă și de ospitalitatea gazdelor, domnul Barbu a așternut pe hârtie, la întoarcere, impresii de călătorie. Spicuim câteva: "Această excursie, câștigată la un concurs inițiat de ziarul «Renașterea bănățeană», a fost, pentru mine și soția mea, o adevărată surpriză, mai ales că în această vară nu aveam planificată nici o călătorie în afara țării. Am petrecut în Croația șapte zile de neuitat, perioadă în care am văzut multe lucruri interesante. Am vizitat locuri istorice din Split, orașul de reședință al împăratului roman Dioclețian, actualmente un oraș modern, al doilea ca mărime din Croația. Am petrecut momente de relaxare pe plajele din Okrug Gomji sau înotând în apele limpezi ale mării. Am participat și la una dintre excursiile opționale, vizitând, în Bosnia vecină, orașul Medjugorje, devenit loc de pelerinaj pentru creștinii din întreaga lume. Am fost cazați la vila Fumita, o pensiune frumoasă, nu departe de plajă, unde am avut parte de condiții excelente: camere spațioase, confortabile, cu baie proprie, telefon, televizor, frigider, iar mâncarea a fost foarte bună. Nu am decât cuvinte de laudă pentru gazdele noastre, care nu știau ce să mai facă pentru ca noi să fim mulțumiți. Adresez, pe această cale, sincere mulțumiri redacției ziarului «Renașterea bănățeană», care ne-a oferit șansa acestei călătorii. Mulțumesc, de asemenea, agenției de turism Ultramarin, care a organizat excursia". SILVIU FLORESCU