Renaşterea Bănăţeană, martie 2011 (Anul 23, nr. 6430-6456)

2011-03-26 / nr. 6452

2 Renașterea bănățeană * » Actualitate sâmbătă, 26 martie 2011 Prin Dumitru Oprișor Generația tranșeelor se eliberează de povara istoriei Două duzini de destine, din sutele de mii care au trăit războiul ultim legate prin jurământul militar, 24 de eroi trecuți de 90 de ani (iar unii dintre ei pășiți astăzi în lumea umbrelor), s-au întâlnit cu un autor providențial. N-a fost o faptă a hazardului, ci una îndelung premeditată, țintind, din partea autorului, nu doar recuperarea unui capitol de istorie ajuns la crepuscul, ci și prezervarea pentru generațiile următoare a unui sens mai profund al existenței - iar din partea veteranilor, o confesiune eliberatoare, cei mai mulți dintre ei istorisindu-și destinul pentru prima dată în fața unui străin. Cartea acestor eroi se numește "De pe front mai vin vești triste", fiind prezentată, împreună cu autorul ei, scriitorul și jurnalistul Dumitru Oprișor, ieri, la întâlnirea săptămânală a comunității literare timișorene. "Aceasta este o carte despre oameni care și-au făcut datoria, o problemă care rămâne fundamentală pentru condiția umană, în pofida aparențelor pe care le creează acest ev al loisir-ului", a subliniat, în deschidere, criticul literar Cornel Ungureanu, adăugând că gestul lui Dumitru Oprișor este, nu doar din perspectivă culturală, unul de reparație morală, din partea generației actuale, pentru generația tranșeelor. "E un volum al sincerității, al unei sincerități emanate și de condeiul autorului, și de rostirea eroilor acestor proze, care vine să redea dimensiunea firească a condiției umane din vremea unui război atât de consistent mistificat în deceniile scurse după încheierea păcii", avea să spună și criticul Alexandru Ruja, adăugând că scriitura lui Dumitru Oprișor este una nedetașată, participativă, probând că jurnalistul face casă bună cu scriitorul și că amândoi știu să asculte. Amintind că acest volum s-a născut ca un proiect jurnalistic găzduit de cotidianul "Renașterea bănățeană" (ziar în a cărui redacție autorul s-a format și a format, la rândul său,pe alții), directorul "Tim-Press", Ștefan Vartiade, a remarcat efortul de documentare metodic și îndelung pe care s-a clădit cartea, evocând în context și pleiada de mari scriitori care au contribuit la viața culturală a vestului țării din ultimele douătrei generații, avându-și baza logistică în redacția acestui cotidian. "Scrisul lui Dumitru Oprișor nu este unul despre care să poți spune că are savoare, el este construit să aibă stil, gravitate, densitate de trăire și sens etic", a apreciat scriitorul Ion Arieșanu, care și-a mărturisit credința în capacitatea autorului de a da la iveală, într-un viitor relativ apropiat, un mare roman al satului românesc. "Am avut revelația tristeții, citind aceste pagini, a unei tristeți pe care eroii cărții au conservato în ei de-a lungul vieții. Eroii lui Oprișor, de fapt eroii acestei țări din vremurile celui de-al Doilea Război Mondial, n-au nutrit idealul eroismului de la Plevna sau de la Mărășești, ci pe cel al supraviețuirii, al depășirii condiției de victime", a afirmat, la rândul său, dramaturgul Ion Jurca Rovina, în vreme ce scriitorul Ion Marin Almăjan a asemuit personajele volumului "De pe front mai vin vești triste" cu o pleiadă de cavaleri ai tristei figuri, precizând: "Nu am în vedere sensul donquijotesc, ci faptul că, în pofida unei nețărmurite tristeți pe care o degajă povestea vieții lor, ei au rămas, totuși, o spiță de cavaleri - pentru că au strâns în ei tragismul existenței lor, crescându-și copiii, nepoții și strănepoții cu un sens admirabil al normalității". S-au mai pronunțat, despre autor și cartea sa, scriitorii Adrian Dinu Rachieru (care a remarcat că "e nevoie de oase tari pentru o proză puternică", dar și că "Dumitru Oprișor se află într-o relație specială cu omul dialogic"), Nicolae Roșianu, Titus Suciu, Aurel Turcuș (care adbsen că autorul reușește performanța de a face din povestirea personajelor un personaj de sine stătător) și mulți alții - editorul Robert Șerban atrăgând atenția că Dumitru Oprișor este nu numai un prozator al restaurării eticii ca valoare literară, ci și un etalon al jurnalisticii bănățene, un meșteșugar al dialogului atât de trebuincios într-o lume a monologurilor în seriate. LAURENȚIU NISTORESCU Secretul armoniei Q <2 Hospitality Quality Wellness H- Răsfăț + Revigorare La nici 3 ore de mers cu mașina din Timișoara, în localitatea Cegléd (65 km de Budapesta), vă așteaptă hotelul de patru stele Best Western Hotel Aquarell****, construit în 2007. Locația sa deosebită Vă oferă farmec, armonie și calm într-un decor natural de vis. Pereții sunt decorați cu aquarele originale, iar interiorul este mobilat cu piese deosebit de elegante. în hotelul nostru veți putea gusta răsfățul suprem, grație serviciilor de calitate pe care le oferă prompt și cu ospitalitate personalul nostru. Dolce vita - sejur wellness: conține cazare 4 nopți, cu promoție 3=4, demipensiune, acces nelimitat la Centrul de wellness al hotelului, Armonia, cadou câte un tratament corporal (masaj, băi exotice). Prețuri de la 175 euro/persoană/sejur. H-2700 Cegléd, Fürdő út 24 * Tel.: +36-53-510-900 *Fax: +36-53-510-901 info@ aquarellhotel .hu * www.aquarellhotel.hu Oferim o reducere de 10 la sută la tarifele tratamentelor wellness dacă prezentați acest cupon la recepție! Acum vă puteți câștigați sejurul! înregistrați-vă pe site-ul www.aquarellhotel.hu. versiunea în limba română, și veți avea șansa să câștigați un weekend wellness ! Tragerea la sorți se desfășoară lunar, participă cei nou înregistrați. PROMOȚIE: cei care vin individual, prezintă anunțul decupat din ziar și stau minim 2 nopți vor primi înapoi banii cheltuiți pe carburanți de la intrarea în Ungaria până la hotel. Cei care stau minim 3 nopți, vor primi înapoi suma pe ambele sensuri ! Piețele rurale au succes în fiecare zi de joi a săptămânii, de când s-a făcut vremea mai blândă, micro-piețele rurale amenajate în cele trei sate ale comunei timișene Lenauheim prind viață. Clienții nu sunt foarte numeroși, dar vânzarea merge, ne asigură comercianții. Oferta este, după cum se vede și în fotografie, bogată, îmbucurător fiind faptul că cea mai mare parte a mărfurilor expuse sunt de producție locală. Nu fac excepție, din acest punct de vedere, nici răsadurile de flori, cultivate în solar, în gospodăria comerciantului - și dacă vă gândiți că a vinde flori la sat e cam totuna cu a vinde castraveți la Sofia, vă înșelați: printre cumpărătorii fideli se numără școlile și chiar primăria locală. (L.N.) Bursa generală a locurilor de muncă Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Timiș va organiza, în 15 aprilie, Bursa generală a locurilor de muncă. Bursa se va desfășura în Timișoara,șss la Centrul Regional de Afaceri. Agenții economici care doresc să participe pot obține informații despre modul de înscriere la telefon: 0256-294231,0256-294627, interior 116 sau la adresa de email tm_mpm@anofm.anofm.ro. Participarea la această acțiune nu presupune nici un fel de cheltuieli din partea agenților economici. (O.H.)