Renaşterea Bănăţeană, septembrie 2011 (Anul 23, nr. 6583-6608)

2011-09-17 / nr. 6597

2 Renașterea bănățeană Actualitate întrucât nu s-au mai detectat scurgeri de gaze Grădinița din Satchinez ar putea fi redeschisă închisă în urmă cu câteva luni, din cauza faptului că în zonă s-au detectat scurgeri de gaz, grădinița din Satchinez ar putea fi redeschisă. Recent, la prefectură, Comitetul pentru situații de urgență al județului Timiș s-a întrunit și a decis că ar fi oportun să fie readuși preșcolarii în clădirea grădiniței, mai ales că nu s-au mai detectat scurgeri de gaze. Totuși, timp de câteva zile, se va aștepta decizia specialiștilor, care vor măsura din nou nivelul de gaze. Ion Dan Florin, primarul comunei Satchinez, ne-a declarat: "în fiecare încăpere din unitatea de învățământ s-au montat senzori care au măsurat procentajul de gaz existent. Până în prezent, nu avem nici un indiciu că mai sunt scurgeri de gaze. Inspectoratul Școlar Județean Timiș a fost de acord să amâne cu o săptămână deschiderea instituției". "Primăria va mai trebui să achiziționeze un aparat mobil de detectare a concentrației de gaz, a cărui valoare este de circa 500 de euro", a mai spus edilul. Zilele acestea va avea loc o nouă reuniune a Comitetului pentru situații de urgență și e foarte probabil ca unitatea de învățământ să fie redeschisă. Emanațiile de gaz la grădinița din Satchinez au fost detectate pentru prima dată în luna decembrie a anului 2010 și atunci, imediat, s-a decis ca preșcolarii să fie mutați într-o altă clădire. Mai bine de jumătate de an, micuții au fost nevoiți să învețe în două săli de sport și o clasă, cu toate că grădinița din comună este modernă, fiind dotată cu tot ceea ce este necesar pentru ca procesul de învățământ să se desfășoare în cele mai bune condiții. SIMONA VASI Un platan din Timișoara candidează la Arborele Anului Are 330 de ani, 21 de metri în înălțime, o circumferință de 4,47 metri și e... candidatul local ajuns între cei doisprezece Analiști ai competiției „Arborele anului", al cărei câștigător va fi desemnat la capătul unei sesiuni de votări online ce durează până la 31 octombrie. Este vorba despre platanul secular din Strada Pomiculturii, postat în mijlocul șoselei încă de pe când Timișoara era pașalâc turcesc. Toată lumea îl știe ca și copacul din drum. Protejat și înconjurat cu un gard metalic vopsit în galben, arborele așteaptă voturi pe www.arboreleanului.ro. Organizatorii acestui concurs afirmă că în dreptul acestui platan oprea cisterna de unde se distribuia petrol oamenilor, iar în apropiere se găsea și o fântână. "Acum e singur. Lumea l-a părăsit de mult, l-a închis în atmosfera orașului gri care a dat uitării natura, l-a exilat departe de ceilalți frați ai săi, plasându-l într-un loc care cu timpul i-a devenit străin", stă scris în... CV-ul platanului timișorean. Propus în competiția Arborele Anului în România 2011 de Asociația pentru calitatea vieții, bătrânul copac de pe Strada Pomiculturii a fost selectat în finală și așteaptă voturi online până în ultima zi de octombrie. CODRINA DIANA TOMOV "Csiky Gergely”, la Veszprém Teatrul Maghiar de Stat "Csiky de marionete "Zsánt Kopik" - au scena din Veszprém la ora 10, ur Gergely" din Timișoara se va prezen informal reprezentanții trupei de acmând ca miercuri, de la ora 11, cei la mâine, în cadrul celei de-a VIII-a zori timișoreni de expresie maghiară, doi spiriduși să se reîntâlnească cu ediții a Festivalului de Povești de Montaj în regia lui Palocsay Kisó copiii din Timișoara pe scena Studio la Veszprém, Ungaria,cu spectacolul Kata, spectacolul va fi susținut pe din strada Alba Iulia. (L.N.) Studiu epidemiologic la scară națională Un nou studiu epidemiologic va fi demarat de către Asociația Română de Hipertensiune, sub patronajul Ministerului Sănătății. Cercetarea se va desfășura în perioada 15 octombrie 2011-15 martie 2012 și, potrivit organizatorilor, va include un număr de subiecți adulți reprezentativ pentru populația țării noastre. Ceea ce se va evalua va fi prevalența factorilor de risc cardiovascular în rândul românilor de vârstă adultă în intervalul 2011-2012 și tendința evolutivă a acestora din 2005. Astfel, se vor putea analiza controlul valorilor tensionale și aderența bolnavilor la toate recomandările doctorului, pe întreaga durată a tratamentului, într-o perioadă în care deja au existat ghiduri de terapie, iar educația medicală a constituit o prioritate. Cu acest tip de cercetare, specialiștii în domeniu speră să contribuie la dezvoltarea unui model epidemiologic predictiv pentru evoluția mortalității prin boli cardiovasculare și ar putea reprezenta baza unui proiect de prevenție primară a bolilor cardiovasculare în România. Ideea studiului a pornit de la un prim studiu efectuat în 2005, prima cercetare vizând hipertensiunea arterială și factorii de risc cardiovascular. (C.D.T.) sâmbătă, 17 septembrie 2011 Artă populară și pită de Banat La Pădurea Verde Peste 30 de artiști tradiționali olari, cipritori în lemn, os și lut, creatori de țesături artizanale și împletituri se vor afla în zilele de 24 și 25 septembrie la Muzeul Satului de la Pădurea Verde, unde se va desfășura cea de-a XI-a ediție a Târgului Meșterilor Populari, eveniment care, anul acesta, va avea loc împreună cu o altă manifestare îndrăgită, Festivalul gastronomic "Pita de Banat". Atât sâmbătă, în 24 septembrie, cât și duminică, în 25, publicul se va bucura de intrare liberă în incinta instituției muzeale de la marginea Timișoarei, iar expozițiile cu vânzare vor putea fi vizitate pe îndelete. Pâinea gustoasă bănățeană, gulașul la ceaun, mititeii neaoși și turta dulce vor face casă bună cu piesele de artă populară aduse aici de artizani din toată țara, dar și cu recitalurile folclorice de pe scena în aer liber de lângă Casa Națională Babșa. Dacă vremea va fi frumoasă, Târgul Meșterilor și "Pila de Banat" vor fi cele mai ispititoare promisiuni ale weekendului. (C.D.T.) Anul acesta se înverzesc mai puține case din Timiș Programul Casa Verde rămâne unul de succes, chiar dacă bugetul alocat ediției sale din acest an este ceva mai mic decât în 2010. în întreaga țară au fost depuse în acest an aproape 24.000 de dosare pentru finanțare, de către persoane fizice. Timișul, cu peste 400 de solicitări înregistrate, se numără printre județele în care interesul a fost important, chiar dacă nu pe măsura fondurilor alocate, căci, după cum ne informează Gabriela Lambrino, director executiv al Agenției Regionale pentru Protecția Mediului Timișoara, suma rămasă neutilizată ar mai fi putut satisface circa 100 de solicitări. Anul trecut, cererile de finanțare pentru sisteme de încălzire bazate pe energii regenerabile au fost în număr de peste 500 în Timiș. La nivel local, interfața cu beneficiarii sau potențialii beneficiari este asigurată de agențiile regionale de mediu, dar aceste structuri sunt în subordinea Agenției Naționale de Protecția Mediului, în timp ce instituția care derulează programul este Administrația Fondului pentru Mediu, care nu are structuri teritoriale, în momentul de față, pâinea și cuțitul se află la această din urmă instituție, fiind vorba despre evaluarea dosarelor, urmând să le finanțeze pe cele eligibile. Prin acest program, cetățenii care își instalează panouri solare pot primi fonduri nerambursabile de maxim 6.000 de lei, aceeași sumă putând fi obținută și de cei care își introduc sisteme de încălzire pe bază de tocătură lemnoasă, brichete sau alte tipuri de resturi vegetale,în timp ce persoanele care își dotează locuințele cu pompe de căldură au la dispoziție până la 8.000 de lei din partea statului. TUDOR M. LENGHER