Renaşterea Bănăţeană, februarie 2012 (Anul 24, nr. 6709-6733)

2012-02-23 / nr. 6728

Gl BANATEANAIDirector onorific prof, dr. Josif Constantin Drágán Nr. 6728 - joi, 23 februarie 2012 - 16 pagini - 1,5 lei Economia Timișului și-a pierdut din elan Datele statistice pe anul 2011, cuprinse în cel mai recent buletin al direcției regionale de profil, ne conving asupra faptului că cele două motoare principale - industria și exportul - și-au calmat creșterea în ultimele luni ale anului trecut. Avansul impresionant din debutul lui 2011 nu s-a mai regăsit și în ultimele luni. Scăderea din final a producției industriale pare a anunța situația de așteptat în acest an, când economia europeană se pregătește să intre din nou în recesiune. Este însă cu totul prematur să ne hazardăm în prognoze privind țara noastră sau mai ales privind Timișul, unul dintre cele mai dinamice județe ale României. Revenind la datele statistice, producția industrială realizată în luna decembrie a anului trecut a fost mai mică cu 19,8 la sută, comparativ cu luna precedentă, dar mai are față de decembrie 2010, cu 1,3 la sută. Anul trecut, producția industrială a crescut cu 13,7 la sută față de aceeași perioadă a anului 2010, aceasta după ce, în ianuarie 2011, creșterea era de 35,9 la sută! Continuare în pagina 6 Capitala Banatului e vulnerabilă în cazul unui seism puternic N-avem nici o analiză a riscului seismic pentru clădirile timișorene, asta în condițiile în care Banatul reprezintă cea mai „cutremurată" parte a țării, după zona Vrancea. Acesta a fost semnalul de alarmă tras de specialiștii în domeniu, reuniți, ieri, în sala de consiliu a Primăriei Timișoara, într-o dezbatere în cadrul căreia, alături de cutremure și urbanism antiseismic, au fost abordate și teme conexe, precum siguranța construcțiilor, reglementările tehnice, probleme legislative și tehnici noi de informare, comunicare și pregătire a populației pentru situații de urgență. Concluziile trase de specialiști? Zona de nord a orașului este cea mai sigură în ipoteza producerii unui cutremur, în timp ce clădirile vechi din centru ar fi cel mai grav afectate. în nord, stratul subteran este argilos, cu o grosime substanțială, iar nivelul pânzei freatice este coborât, această parte de oraș fiind, așadar, mai sigură. Continuare în pagina 2 Autoritățile locale vor să preia clubul Poli Autoritățile locale intenționează să dețină sută la sută din acțiunile grupării Politehnica Timișoara, și nu doar 51 la sută, cum se discutase inițial. Liderii județeni ai PNL, PSD, PDL și PNȚCD s-au întâlnit și ieri pentru dezbateri cu privire la acest subiect, ajungând la un consens pentru preluarea integrală a clubului patronat în prezent de omul de afaceri bucureștean Marian Iancu. Continuare in pagina 5 Animale și plante pe cale de dispariție Ultimele studii efectuate de Direcția pentru Agricultură Județeană Timiș arată că mai multe rase de animale, precum și specii de culturi, se află pe cale de dispariție. Astfel, efective tot mai scăzute se constată la rasele de bovine cum ar fi Sura de stepă, Roșia dobrogeană, Pinzgău de Doma și Pinzgău de Transilvania, în privința porcilor, în mare regres sunt rasele de Mangaliță, Bazna, Albul de Banat și Porcul de Strei, la fel cum se întâmplă și cu Merinos, la rasele de ovine. Foarte multe plante medicinale sunt cultivate din ce în ce mai puțin (mentă, chimion, fenicol, anason, lavandă, salvie și mușețel), dar și alte plante din cultura mare: cânepă, in, sfeclă de zahăr, tutun, secară, linte, cimbru și năut. S. FLORESCU Titlurile zilei Nicolae Manolescu, onorat de UVT pentru abonații "Renașterii bănățene" Pagina 5 Rezervațiile de la Rusca Montană, preluate de Agronomia timișoreană www .renasterea.ro | CURSUL VALUTAR 4,3602 lei 3,2954 lei 185,7489 lei/gram