Renaşterea Bănăţeană, septembrie 2012 (Anul 24, nr. 6886-6910)

2012-09-12 / nr. 6895

2 Renașterea bănățeană Actualitate Printre cele mai importante probleme de sănătate în România, care afectează în mare parte atât Copiii, cât și adulții, se numără afecțiunile cavității bucale, în special cariile dentare și afecțiunile parodontale. Deși s-au înregistrat îmbunătățiri semnificative în ultimii ani, cariile rămân în continuare o problemă majoră, mai ales în grupurile socioeconomice defavorizate. Igiena orală de rutină nu reprezintă o practică general răspândită la noi în țară, iar românii merg la medicul stomatolog numai atunci când acest lucru li se pare de neevitat. Cum afecțiunile orale pot fi ușor de prevenit prin măsuri simple și eficiente, cum ar fi un simplu consult stomatologic, specialiștii fac apel astăzi, de Ziua Mondială a Sănătății Orale, la importanța realizării acestuia de două ori pe an. Dentiștii atrag atenția asupra faptului că, dacă vizitele regulate la stomatolog ajută la prevenirea cariilor, a paradontozei și la depistarea posibilelor probleme ce necesită intervenția chirurgicală, igiena bucală joacă un rol esențial în menținerea sănătății dentare. Specialiștii recomandă pacienților lor să se spele pe dinți după fiecare dintre cele trei mese principale ale zilei. Cel mai important se pare că este periajul de seară, care trebuie făcut cu gura deschisă, timp de minimum două minute. Ei insistă de asemenea asupra igienizării spațiilor interdentare și asupra folosirii apei de gură cu o concentrație moderată de clorhexidină. (C.D.T.) Astăzi este Ziua Mondială a Sănătății Orale Muzeul Presei împlinește cinci ani Vineri se vor împlini cinci ani de la deschiderea Muzeului Presei "Sever Bocu" din Jimbolia. Unicat în România, instituția a fost înființată din inițiativa poetului, traducătorului și publicistului Petre Stoica (1931-2009), cu sprijinul primăriei din localitatea timișeană și al Asociației Banat-Ripensis și a găzduit expoziții, simpozioane, lansări de carte, o tabără de studenți și o întâlnire a publiciștilor din presa rurală. Anual, au trecut pragul muzeului circa 900 de vizitatori din țară (elevi din Timișoara, Jimbolia și împrejurimi, studenți din județele Timiș și Arad) și din străinătate (Serbia, Ungaria, Republica Moldova, Austria, Germania, Belgia, Turcia, Canada), iar activitatea instituției a fost prezentată periodic, prin Buletinul Muzeului Presei. Inestimabilei colecții donate de Petre Stoica i s-au adăugat, în timp, exponate provenind mai ales din donații, de la biblioteci din Sibiu, Galați, Focșani, Bocșa, Timișoara, Jimbolia, de la redacții ale unor publicații din țară și străinătate și de la colecționari privați. Aniversarea va fi marcată printr-o manifestare organizată vineri, la ora 12, când, la sediul din str. Lorena nr. 35, se va deschide o expoziție cuprinzând primul număr al unor publicații interbelice. (C.D.T.) A șasea prelevare de organe la Spitalul Județean Ficatul și rinichii unei paciente din Timiș, internată în stare de comă profundă și declarată în moarte cerebrală la Spitalul Județean din Timișoara la începutul acestei săptămâni, au făcut obiectul celei de-a șasea operații de prelevare de organe desfășurate anul acesta în amintita unitate spitalicească. Intervenția a avut loc în noaptea de luni spre marți și a fost efectuată de o echipă de medici timișoreni, împreună cu colegi din București și Cluj-Napoca. "Pacienta, în vârstă de 40 de ani, a ajuns la spital în comă, în urma unui anevrism cerebral rupt și a fost declarată luni seara în moarte cerebrală. Familia și-a dat acordul pentru prelevarea ficatului și rinichilor", a afirmat asist. med. Dan Ilincariu (foto), coordonatorul de transplant din cadrul Spitalului Județean. Ficatul a fost preluat de medicii din București, în timp ce rinichii au ajuns la Cluj-Napoca. CODftINA DIANA TOMOV Universitatea de Vest se află în topul mondial poziționarea domeniilor de studii, relațiile cu mediul -în afară de Universitatea de Vest din Timișoara, socio-economic și derularea proiectelor europene au se regăsesc în clasamentul respectiv Universitatea din fost principalele criterii de departajare care au stat la București: Universitatea "Babeș - Bolyai" din Clujbaza întocmirii Clasamentului Internațional al Napoca și Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Universităților 2012 și a căror îndeplinire a plasat Iași, îmbunătățirea relațiilor academice internaționale, universitatea timișoreană în top 700. (T.M.L.) miercuri1 2 septembrie 2012 "Te abonezi și câștigi!" Săptămâna și televizorul A doua extragere din luna septembrie 2012, pentru concursul "Săptămâna și televizorul", a avut loc ieri, la sediul redacției, și a desemnat drept câștigător al campaniei promoționale "Te abonezi și câștigi" pe abonata Cecilia Pîslaru, cu domiciliul în Timișoara, strada Gheorghe Lazăr nr. 31, bl. T4, ap. 19. Pentru a intra în posesia televizorului, câștigătorul este invitat să se prezinte la redacție mâine sau vineri, la ora 10. Ridicarea premiului se face personal, pe baza cărții de identitate. Rugăm participanții la concurs să-și scrie complet și citeț numele și adresa, în exteriorul plicului, și să menționeze lunile pentru care este valabil abonamentul. Următoarea extragere va avea loc marți, 18 septembrie, la ora 13. (L.N.) Din insula Thassos, pe simeze la Galeria Calpe Au participat la o tabără de creație pe insula Thassos, în Grecia și sunt gata să prezinte publicului iubitor de artă "recolta" experienței de neuitat pe care au trăit-o în paradisul elen, cu sprijinul Agenției de turism Ultramarin din Timișoara. Astăzi, la ora 19, la Galeria Calpe din Bastionul Theresia (lângă Jazzissimo), are loc vernisajul unei expoziții de grup cuprinzând lucrări semnate de șaisprezece artiști plastici. Despre lucrările semnate de Leon Vreme, Sorin Nicodim, Rafael Marias, Adrian Sandu, Liviu Nedelcu, Costin Brăteanu, Nicolae Ungar, Maria Balea, Alexandru Jakabhazi, Adriana Lucaciu, Diana Popovici, Suzana Fântânariu, Corneliu Vasilescu, Ștefan Pelmuș, Marinda Mânzescu, Vasile Sandu și realizate în cadrul Taberei de creație artistică din Thassos, organizată în luna iunie a acestui an, va vorbi în deschiderea expoziției criticul de artă Ileana Pintilie. Până în 29 septembrie, de marți până sâmbătă,între orele 16-20, operele celor șaisprezece pot fi admirate de cei ce îndrăgesc frumosul șiră Grecia. (C.D.T.) Lansare editorială Scriitorul româno-american Liviu Georgescu își va lansa mâine, de la ora 18, la sediul librăriei timișorene "Cartea de nisip" din strada V. V. Delamarina nr. 1, cel mai nou volum de poeme care-i poartă semnătura, intitulat "Katanamorfoze" și apărut la Editura "Brumar". Lansarea va fi oficiată de criticul literar Cornel Ungureanu, președintele Uniunii Scriitorilor din România - Filiala Timișoara, scriitorul Mircea Mihăieș și editorul Robert Șerban. (L.N.) Prelegere despre alchimie Librăria "Cartea de Nisip" din Timișoara va găzdui vineri, de la ora 17,o nouă întâlnire consacrată alchimiei, ramură situată la frontiera dintre știință și mistică. Invitatul actorului Călin Ionescu, moderatorul evenimentului este inventatorul Alexandru Pop, autor al mai multor brevete de invenții și inovații, care va susține o prelegere despre metamorfozele alchimiei de-a lungul istoriei. (L.N.)