Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 2013 (Anul 25, nr. 6986-7010)

2013-01-11 / nr. 6993

10 Renașterea bănățeană Actualitate Anul a început promițător "La Parța, doar cine nu dorește nu are un loc de muncă", ne spune, la început de an, Mihai Petricaș, primarul comunei Parța, localitate situată la 17 kilometri de municipiul Timișoara. Atât platforma industrială de pe DN 59 de la kilometrul 16 spre Moravița, cât și activitățile zootehnice asigură un număr mare de posturi. Astfel, pe platforma de la șosea, doar fabrica de aparate frigorifice a generat, singură, peste 1.000 de locuri de muncă, alte 100 fiind la turnătoria de lângă aceasta. Din acest punct de vedere, administrația publică nu pare a fi preocupată, proiectele sale vizând urbanizarea localității, ceea ce înseamnă crearea de condiții civilizate de locuire pentru toți cetățenii comunei, adică drumuri asfaltate și utilități. Printre lucrările de investiții în infrastructura locală deja demarate în anul trecut se numără cele pentru construirea stației de epurare cu care va începe executarea canalizării. Finanțarea, în valoare de 2,4 milioane de lei pentru prima etapă, în baza căreia a fost organizată o licitație de execuție provine din surse guvernamentale prin efectul HG 577 din 1997, care reglementează programul de realizare a infrastructurii în localitățile rurale. După cum ne declara edilul-șef, în această primă etapă vor fi realizate stația de epurare, obiectiv de la care apoi va porni rețeaua de canalizare pe una-două străzi pentru ca sistemul să fie funcțional, ulterior urmând să fie extins în toată localitatea. Cum relatam cu alt prilej, Parța este printre puținele așezări din județ cu toate drumurile aproape complet asfaltate. Lipsesc doar doi kilometri în total. "E vorba de niște străduțe la capăt, pe care le vom finaliza în acest an, după ce vom face o analiză a bugetului și vom vedea de câți bani vom dispune", ne-a mai declarat primarul. De asemenea, primăria a achiziționat la sfârșitul anului trecut aparate noi de joacă pentru copii, precum și echipamente pentru fitness în aer liber, care vor fi montate în parc de îndată ce timpul se va desprimăvăra. Cum lista de investiții pe acest an nu a fost definitivă, pentru că acest lucru nu se poate decât după ce se va întocmi bugetul, acestea par a fi principalele obiective care vor fi demarate sau continuate în acest an în comuna Paria. MARCEL SĂMÂNȚĂ Trichineloza și-a făcut iarăși apariția în județul Timiș Grăsanul din ogradă și-a jertfit deja costița și somiéiul, sarmalele și friptura împănată au pierdut lupta cu Trifermentul, într-un cuvânt sărbătorile au trecut, dar urmările meselor de Crăciun și Revelion deabia acum încep să apară. Și dacă pe raza județului Timiș n-au fost înregistrate focare de toxiinfecție alimentară, trichineloza și-a făcut, în schimb, apariția. A fost declanșată o anchetă epidemiologică a unui focar de trichineloză, în localitatea Lugojel, acolo unde cinci persoane au fost spitalizate după ce, începând din 20 decembrie, consumaseră cântați afumați din carne de porc neexaminată trichineloscopic", anunță dr. Adrian Popa, directorul executiv al Direcției sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor Timiș. Familia respectivă cumpărase porcul, un godac de 80 de kilograme, din târgul de animale din Lugoj, iar 16 consumatori (rudele, împreună cu prieteni apropiați) se îndestulaseră din cârnații rezultați. După cum aveau să constate inspectorii DSVSA Timiș, cinci dintre meseni a trebuit să fie internați la Spitalul municipal Lugoj, acasă nemairămânând nici bucățică din carnea răposatului grăsun ori alte preparate meșteșugite în gospodărie. Este, până acum, singurul caz de trichineloză înregistrat pe raza județului Timiș, anul trecut constatându-se existența a două asemenea focare. MARIUS HORESCU Ghid pentru persoanele fizice autorizate Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), în parteneriat cu Monitorul Oficial RA, reeditează lucrarea "Ghidul comerciantului", un instrument care își propune să-i îndrume pas cu pas pe micii întreprinzători care doresc să inițieze afaceri. Astfel, persoanele fizice autorizate, precum și întreprinderile individuale și familiale, vor avea la dispoziție, într-o manieră sintetică, toate documentele de înființare, procedurile specifice, dar și normele legislative care stau la baza activității acestor categorii de operatori economici, înregistrarea în registrul comerțului, înregistrarea fiscală și autorizarea funcționării sunt explicate pas cu pas în noua ediție a "Ghidul comerciantului", iar informații suplimentare pot fi obținute de la Oficiul Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Timiș, cu sediul în Timișoara, str. Paris nr. 2A, etajul întâi, nr. tel. 0256.220.835. 0256.220.863, e-mail. ordm@tm.onrc.ro. (T.M.L.) Anunț public privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu S.C. CONTINENTAL AUTOMOTIVE PRODUCTS S.R.L.cu sediul în municipiul Timișoara, str. Avram Imbroane nr. 9, județul Timiș, anunță publicul interesat asupra depunerii solicitării de emitere a acordului de mediu pentru proiectul "Extinderea sistemului de protecție la foc cu instalații automate de stingere cu sprinklere pentru clădirile Corp 1, Corp 2, Corp 3, Corp 4, Corp 5 și Corp 7" propus a fi amplasat în loc. Timișoara, str. Avram Imbroane nr.9, județul Timiș. Informațiile privind proiectul pot fi consultate la sediul APM Timiș, municipiul Timișoara, strada Liviu Rebreanu nr. 18- 18A, și la sediul S.C. CONTINENTAL AUTOMOTIVE PRODUCTS S.R.L., municipiul Timișoara, str. Avram Imbroane nr. 9, județul Timiș, în zilele de luni-joi între orele 8TM - 1610 și vineri între orele 8"° - 14u °. Observațiile publicului se primesc zilnic la sediul APM Timiș. (62) vineri 11 ianuarie 2013 Timp de zece zile Mașinile vor fi controlate în trafic Se va verifica starea tehnică a autovehiculelor Echipe mixte de polițiști rutieri și mecanici ai Registrului Auto Român (RAR) vor verifica în trafic, în perioada 10-20 ianuarie, starea tehnică a autovehiculelor, urmărind dacă acestea îndeplinesc condițiile tehnice pentru a putea circula pe drumurile publice, în perioada 10-20 ianuarie, Direcția Rutieră a Poliției Române și Regia Autonomă Registrul Auto Român vor acționa, la nivel național, pentru reducerea cauzelor generatoare de evenimente rutiere cu consecințe grave, produse pe fondul defecțiunilor tehnice ale autovehiculelor, potrivit unui comunicat de ieri al Ministerului Afacerilor de Interne (MAI). Concret, polițiștii și specialiștii RAR vor verifica buna funcționare a mecanismului de frânare și a sistemului de direcție, a instalației de iluminare/semnalizare, precum și a reglajului acesteia, legalitatea montării și utilizării luminilor de altă culoare sau intensitate, a dispozitivelor ori accesoriilor de avertizare, altele decât cele omologate. De asemenea, se va verifica autenticitatea seriilor de identificare a vehiculelor, concordanța datelor înscrise în certificatul de înmatriculare cu caracteristicile tehnice, deținerea inspecției tehnice periodice și valabilitatea acesteia, precum și utilizarea anvelopelor de iarnă și uzura acestora. în cazul în care se constată defecțiuni tehnice de natură a pune în pericol grav siguranța circulației, autoturismele respective vor fi imobilizate. (M.F.) Oaia și pasărea, supraviețuitoarele "apocalipsei" zootehnice Scăderea de tip catastrofic a efectivelor de animale domestice deținute de gospodăriile populației din mediul rural românesc este un fapt devenit, din păcate, obișnuit în ultimele două decenii. Nici comuna timișeană Denta nu a făcut excepție: aici, numărul de bovine a scăzut, față de anul 1990, de la peste 500 la sub 170, iar cel de porcine, de la peste 3.200, la sub 500. Doar oile, specie notorie pentru adaptabilitatea sa, mai ales pe plaiurile noastre mioritice, au reușit să se mențină la un nivel relativ constant, numărul lor cunoscând mici oscilații, de la an la an, între 3.500 și 4.000 de capete. "Dacă nu vorbim chiar de o prăbușire catastrofică în cazul bovinelor, este pentru că în comuna noastră și-a făcut apariția o fermă cu capital româno-italian, specializată în creșterea acestei specii, care deține în prezent circa 400 de capete", ne-a declarat secretarul comunei Denta, Ciani Sebastian, acesta explicândune că principala cauză a regresului din sectorul zootehnic o constituie, deloc surprinzător, îmbătrânirea accelerată a populației. Progresul tehnic și-a adus, desigur, și el o contribuție semnificativă. Cu doar o generație în urmă, numai în satul Breștea, al treilea ca mărime din componența comunei Denta, puteau fi numărate în curțile localnicilor peste 200 de cai și 140 de atelaje, în vreme ce astăzi, aici abia dacă mai există zece cabaline. în schimb, gospodăriile sătenilor din această comună (ca, de altfel, și din cea mai mare parte a localităților rurale timișene) continuă să fie pline de păsăret de curte, deși nu la nivelul de dinainte de 1990, în cazul zburătoarelor domestice, potrivit obiceiurilor de consum tradiționale, fiecare familie păstrează peste iarnă 10-20 de păsări, efective pe care achizițiile de primăvară le sporesc de cel puțin cinci-șase ori. (L.N.)