Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 2013 (Anul 25, nr. 6986-7010)

2013-01-17 / nr. 6998

10 Renașterea bănățeană Actualitate La Sânnicolau Mare Prunii din fața caselor au căzut victime modernizării La Sânnicolau Mare se derulează o investiție edilitară de amploare, pentru amenajarea străzilor și trotuarelor. Nu toată lumea a fost fericită atunci când edilii au demarat marea lucrare, pentru că noile amenajări au dus, de pildă, la scăderea producției de... țuică. Asta pentru că prunii și corcodușii pe care foarte mulți localnici îi plantaseră în fața caselor au fost rași, iar în locul lor s-au plantat frasini. Nu mai puțin de 400 de puieți au fost plantați. Pe lângă faptul că prunii nu aveau un aspect prea plăcut, fructele pătau urât trotuarele proaspăt pavate, iar edilii au decis să se descotorosească de pomii fructiferi. Pe locuitorii Sânnicolaului Mare îi așteaptă, însă, o nouă încercare, deoarece în următorii doi ani orașul va fi un mare șantier. Este vorba despre demararea unui program investițional în valoare de 18,5 milioane de euro, de către Aquatim, companie care va extinde și moderniza rețelele locale de alimentare cu apă și de canalizare. Programul investițional, finanțat în mare măsură din fonduri europene, va cuprinde reforări și reabilitări ale forajelor existente, construirea unui rezervor de apă potabilă, a unor stații de pompare pentru apele uzate, extinderea și reabilitarea a circa 26 kilometri de rețea de apă și a 25 km de rețea de canalizare. După cum aflăm de la viceprimarul Radu Gheorghe Asaftei, lucrările ar putea începe încă din luna februarie, dacă o vor permite condițiile meteorologice, dar în caz contrar ele vor lua startul cel târziu în luna martie. Pentru ca deranjul atât pentru cetățeni, cât și pentru bugetul local, să fie cât mai redus cu putință, lucrările la rețele vor fi executate mai întâi pe străzile care nu au apucat să fie asfaltate. Termenul de execuție al tuturor lucrărilor la infrastructura de apă și canalizare de la Sînnicolau Mare este de doi ani. La capătul acestui interval, socotit de la data începerii lucrărilor, 85 la sută din oraș va beneficia de rețea de canalizare. TUDOR MIHAI LENGHER Pe străzile reamenajate s-au plantat frasini, în locul pomilor fructiferi Viceprimarul Radu Gheorghe Asaftei afirmă că cel târziu în martie va începe investiția în rețelele de apă și canalizare Străzile neasfaltate vor fi primele care vor beneficia de rețele noi Doar 20 la sută dintre români își permit să folosească serviciile medicale private Doar 20 la sută dintre români au veniturile necesare accesării serviciilor medicale private, astfel că, prin finanțarea spitalelor particulare din Fondul Național Unic de Asigurări de Sănătate, scad șansele celor cu bani puțini de a beneficia de servicii medicale de calitate, potrivit unui raport al MS. Ministerul Sănătății (MS) a prezentat guvernului, în ședința de ieri, o notă privind finanțarea din Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS) a furnizorilor de servicii medicale din sistemul privat, în document sunt prezentate detalii privind situația actuală a finanțării furnizorilor medicali, dar și informații referitoare la noi măsuri și principii ce vor fi promovate de MS pentru aplicarea politicilor de sănătate publică. Potrivit MS, implementarea acestor măsuri asigură punerea în practică a principiilor care stau la baza sistemului de asigurări de sănătate. Unul dintre aceste principii este al solidarității sociale. Conform acestui principiu, cetățenii sănătoși care au posibilități financiare contribuie financiar pentru tratamentul celor bolnavi, urmând ca, atunci când și aceștia vor fi bolnavi și cu veniturile reduse, alții să contribuie pentru acoperirea tratamentelor lor medicale, potrivit MS. "Finanțând din FMASS spitalele private, se reduc șansele celor cu venituri mici de a beneficia de servicii medicale de calitate; în România, 80,la sută dintre cetățeni au venituri mici, care nu le permit să apeleze la servicii medicale private, iar doar 20 la sută au veniturile necesare accesării serviciilor medicale private. Ministerul Sănătății trebuie să implementeze măsuri care să poată să răspundă la întrebarea: Pentru cine trebuie să finanțăm servicii medicale de calitate, pentru cei 20% care pot apela la asistența medicală spitalicească cu plată sau pentru cei care trebuie susținuți financiar pentru că, fără acest ajutor, sunt condamnați la moarte?", se arată în documentul MS. Raportul MS a fost prezentat Guvernului după ce ministrul sănătății, Eugen Nicolăescu, a declarat sâmbătă, într-o conferință de presă la Târgu Mureș, că în noul contract-cadru, care va intra în vigoare de la 1 martie, se va stipula că banii publici vor susține numai spitalele publice din România, fiind sistată finanțarea din fondurile Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) pentru unitățile spitalicești private. Nicolăescu a spus că cine își dezvoltă o afacere privată "nu și-o face pe banul public", iar managerii de spitale private trebuie să își gândească investiția bazându-se pe forțele proprii, nu pe "ce fură de la stat sau din ceea ce încearcă să obțină prin trafic de influență". (M.F.) joi 17 ianuarie 2013 Provocare la adresa hoților timișoreni începând cu această săptămână, hoții care au drept teren de activitate locuințele și firmele timișorene vor trebui să fie mai dibaci și mai atenți decât înainte. Nu de alta, dar " adversarul "s-a întărit și el, la nivelul poliției municipiului fiind înființat recent un grup de lucru pentru investigarea și cercetarea dosarelor penale privind furturile comise prin anumite moduri de operare. Grupul de lucru este format din ofițeri și agenți, din cadrul secțiilor de poliție urbane și al Biroului de investigații criminale care au desfășurat până în prezent activități pe această linie și au experiență în soluționarea unor cauze mai complexe. Polițiștii vor avea spre cercetare infracțiunile comise atât pe raza municipiului Timișoara, cât și pe raza comunelor Dumbrăvița, Ghiroda, Moșnița Nouă și Giroc. Grupul de lucru astfel constituit va fi condus de comisarul șef Cristian Lipaczi și își va desfășura activitatea la sediul Poliției Municipiului Timișoara sub directa coordonare a șefului poliției municipale, MARIUS HORESCU Un tractorist pe post de Bulă s-a ales cu dosar penal Isprava unui tractorist timișean pare desprinsă dintr-un cunoscut banc în care protagonistul, nu mai puțin celebrul Bulă, se prezintă la vamă la volanul unei mașini furate, fără permis și bine afumat. Ceea ce au constatat polițiștii din cadrul Secției 10 Rurale Făget, care l-au oprit pe N. Dumitru, de 27 de ani, din Dumbrava este, însă, cât se poate de real: tânărul aflat la volanul unui tractor cu o semiremorcă încărcată cu lemne nu poseda permis de conducere, iar vehiculul nu era înmatriculat în vederea circulației pe drumurile publice. Ca și cum n-ar fi fost destul, tractoristul emana un iz lesne de recunoscut, drept care polițiștii l-au îmbiat la o verificare cu aparatul etilotest. S-a dovedit că dumbrăveanul se cinstise pe îndelete înainte de a urca în cabină, prezentând o alcoolemie de 1,01mg/l alcool pur în aerul expirat, fapt pentru care a fost condus la spital în vederea recoltării probelor biologice. Colac peste pupăză, omul nu era în regulă nici cu încărcătura din semiremorcă, nefiind în stare să prezinte vreun aviz de însoțire a celor doi metri cubi de lemn de carpen, salcie și plop pe care-i transporta. Tractoristul pe post de Bulă s-a ales cu o amendă de 2.000 de lei, bașca dosarul penal pe care polițiștii l-au întocmit pentru cele trei infracțiuni rutiere. (M.H.) își fac de cap în Zona Soarelui... O grupare de hoți are drept țintă, în ultimele săptămâni, cartierul timișorean Zona Soarelui. Câțiva locuitori ne-au sesizat faptul că în jurul sărbătorilor de iarnă au fost sparte mai multe apartamente situate într-unul din blocurile noi din zonă, precum și un magazin situat la parterul unui alt imobil. Mai mult, cu câteva seri în urmă, locatarii unui apartament tot de la parter au avut surpriza să vadă cum un bărbat le escaladează gratiile de la fereastră, pentru a putea ajunge la etajul I, în timp ce un al doilea stătea de pază. Din păcate, fețele celor doi nu au putut fi văzute, pentru că afară era întuneric. în alt bloc, în mod misterios, ușile de la intrările în câteva apartamente au fost încercate, rând pe rând, din afară, spre spaima celor care se aflau acasă. Deocamdată, poliția nu le-a dat nici un semn păgubiților că ar fi găsit spărgătorii, dar locuitorii cartierului sunt nemulțumiți și speriați, pentru că au ajuns să se teamă pentru siguranța lor. (D.D.)